Close
Skogsbränderna och torkan drabbar skogsåkerier och chaufförer hårt.
Close
Elmia 2018

Torka och bränder slår hårt mot skogsåkerierna

Åkeri. Sommarens torka och bränder fick stora konsekvenser för åkerier som kör virke. Skogsindustrin hade förutspått högtryck och stor efterfrågan på transporter. Men när hettan kom blev det avverkningsstopp och åkerierna blev utan uppdrag.

– Nu vill industrin att vi ska köra i kapp i höst. Men det blir inte lätt. Det är ju stor brist på chaufförer, säger Mats Aspemo, åkare i Dalafrakt.

Vid ett en extrainsatt programpunkt på lastbilsmässan riktades fokus mot sommarens skogsbränder och extrema torka.

Mats Aspemos bilar rullar normalt i ett område som härjades svårt av bränderna. Torkan som kom redan i maj ledde till avverkningsstopp. Med det följde att skogsbolagen drog ner kraftigt på verksamheten, tvärtemot de prognoser som förutspått högkonjunktur.

– Nu funderar vi på okonventionella metoder för att klara efterfrågan. Dispenser för tyngre last skulle kunna vara en åtgärd.

Aspemo påpekar att tiden är borta då skogsåkaren kunde improvisera:

– Det finns fortfarande ett gammalt tankesätt i branschen. Att chaufförerna alltid kan köra några timmar extra. Att det går att plocka på lite mer virke på lasset. Att man kan jobba lördag och söndag också.

– Men det där fungerar inte i dag. Regler arbetstider och för kör- och vilotider är stenhårda.

Alf Oskarsson driver Pilkrogs åkeri, med bara en timmerbil. Från Elmiascenen berättar han att åkeriet bara hade en tredjedel så mycket skogskörning i juli, som samma period året innan.

Oskarsson förklarar att kraven på släckningsutrustning i nya flis- och timmerbilar skärptes 2017, i spåren av den stora branden i Västmanland.

– Då var jag tveksam till kraven, men i dag är jag glad att vi skaffade utrustningen även till vårt företag.

Emmelie Borg är chaufför och kör i Småland. Hon vittnar om att just Småland klarade sig undan storbränder, men drabbades hårt av torkan. Något som påverkat både skogstransporterna och kollegor som kör djur.

– Torkan skapade brist på foder och många lantbrukare ville dra ner på djurbesättningarna. Men brist på transportkapacitet och kö på slakterierna gjorde att en del tvingades vänta, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbilsförare ett framtidsyrke? – se vår film från mässan

Åkeri. Inne i mässhallarna flockas besökarna kring lastbilar så välputsade att de skulle platsa hemma i vardagsrummet. Ute på gräsplanen sticker kranarmarna upp som långa tandpetare mot himlen.

Tungt möte i Transports monter

Ministerbesök. Hur långa lastbilar vill Tomas Eneroth ha på svenska vägar? – Jag vill inte svara exakt, för att inte bli anklagad för ministerstyre. Men frågan ska utredas och ett förslag man tittar på är 32,5 meter.

Transportarbetarens logga

Politikerna eniga om gps-övervakning av den tunga trafiken

Kilometerskatt. Både allianspartierna och de rödgröna säger ja till gps-övervakning av den tunga lastbilstrafiken. Fast de borgerliga vill inte ha någon ny skatt som baseras på körda kilometer.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.