Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Torbjörn Johansson, LO:s avtalssekreterare, är LO:s förhandlare i överläggningarna med Svenskt Näringsliv om förändringar när det gäller anställningsskydd och omställning.

– Jag vågar knappt gissa hur det ska fortsätta nu. Det är inte bra att flera förbund hoppar av, säger han.

I morse stod det klart att Kommunal, Seko, Byggnads, Fastighets och Målarna inte längre står bakom LO i förhandlingarna. De hade läst en avsiktsförklaring från förhandlingarna med inslag som de inte kan ställa upp på. Budskapet var att arbetsgivarna enklare skulle kunna sparka anställda.

”En våldsam maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel”, sammanfattade Kommunals ordförande Tobias Baudin. En total pricka i LO, konstaterade Arbetet.

Torbjörn Johansson ringer upp när dagen börjar gå mot sitt slut. Det finns dock ingen färdig avsiktsförklaring om anställningsskyddet, enligt honom. Så här beskriver han i stället den handling som ligger bakom avhoppen:

– Vi lät arbetsgivarna skriva ett första utkast till överenskommelse … men den är en partsinlaga.

De fackliga förhandlarna, från LO och PTK, är nu i gång med sitt svar på arbetsgivarnas avsiktsförklaring. Och på en snar träff med Svenskt Näringslivs förhandlare försöka få till ett dokument som alla parter kan enas kring.

Planen är att ta sedan upp det i LO-styrelsen, där de olika förbunden är representerade, för att få besked om ifall facket ska gå vidare.

– Nu blir det LO-styrelsens sak att besluta om vi ska gå vidare när flera förbund har hoppat av, säger Torbjörn Johansson. Eller om vi ska låta tjänstemännen i PTK driva förhandlingarna. Eller om vi ska överlåta till lagstiftarna att besluta om nya turordningsregler.

Själva förhandlandet med arbetsgivarna ska sedan pausas till i maj. Under tiden har båda parterna en avtalsrörelse att lägga tid och kraft på. Samtidigt skulle vissa sakfrågor i las-förhandlingarna utredas.

Transport står fortsatt kvar bakom LO och fackens förhandlare. Ordförande Tommy Wreeth konstaterar att de fem avhopparnas beslut får stå för dem.

– Det är först när man har förhandlat så långt det går som man kan överväga att kliva av, tycker han och bedömer att förhandlingarna inte har nått dit än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    12 december, 2019

    Transportarbetarförbundet har redan genomfört försämringar i LAS. Det är inte anställningstid som gäller utan arbetade dagar och timmar. Dessutom får åtminstone ett företag sätta i systemet att nyanställningar sker som allmän visstidsanställning. Medlemmarna är rättslösa när inga regler gäller.

  2. Lena Blomquist, red:
    11 december, 2019

    Magnus, Transports hållning framgår i slutet av artikeln.

  3. Magnus:
    11 december, 2019

    Vad tycker Transport i frågan? Varför denna tystnad?

Lästips:

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Modernare arbetsrätt – fråga Bengt Erik

Ledare. För 18 år sedan skrev vi om Bengt Erik. Han hade fått sparken från Statoilmacken i Lycksele. Motiveringen var arbetsbrist.

Tommy Wreeth

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.