corona

Nya protester i krisdrabbade taxibranschen

Taxi. På onsdagen körde hundratals taxibilar i konvoj runt riksdagshuset i Stockholm. Protesten riktas mot statens hjälpinsatser, som anses otillräckliga under coronakrisen. Många taxiåkare är också kritiska mot uteblivet stöd från den egna koncernen, Cabonline Group. Se vår film.

– Många förare kommer att bli utan lön på fredag. Åkarna har inga pengar att betala med, säger Timo Stamblewski, vice ordförande i åkarnas transportörsförening i Sverigetaxi. Ett av bolagen som ingår i Cabonline.

Strax före klockan elva rullar taxibil efter taxibil förbi rikdagshuset. Över 30 av chaufförerna har kört ända från Göteborg för att delta i manifestationen.

En stor grupp poliser är utposterade och ser noga till att inga taxibilar stannar, utan måste köra varv efter varv runt Helgeandsholmen.

– Man har inte sökt demonstrationstillstånd, säger en polisman som förklaring.

En chaufför från Taxi Kurir (som också ingår i Cabonline) trotsar polisens påbud. Han bromsar in, vevar ner rutan och viftar med en utprintad taxameterrapport.

– Titta här! Titta här! Nästan ingenting. Sedan jag började klockan sex i morse har jag bara haft en enda körning. Det går inte, det kommer att sluta med konkurs.

Lite längre bort, på en bänk sitter åkarnas talesman Timo Stamblewski. Han sorterar flygblad som riksdagspolitikerna förhoppningsvis ska ta emot och läsa.

– Manifestationen kom till efter ett initiativ från åkare i Göteborg. Vi hängde på, säger Stamblewski och beskriver en näring som är hårt drabbad av pandemin. Taxiåkarna i Cabonline är extra utsatta, anser han:

– 70 procent av oss kör det vi kallar för välfärdsresor, gamla och sjuka. De körningarna har tills stor del försvunnit. Men trots att vi nästan inte får in några intäkter kräver Cabonline in de fasta avgifterna på 9 200 kronor per bil och månad.

Är frustrationen större på Cabonline, än i andra beställningscentraler med anslutna åkare?

– Ja, det kan man nog säga. Cabonline har inte tillmötesgått åkarna på något sätt. Åkarna hamnar i skuld till bolaget och kan inte betala räkningar och få fram mat på bordet till familjen.

Vilken åtgärderna skulle behövas just nu, för åkare och förare?

– Det skulle vara ett stöd som kopplas till omsättningen, som politikerna pratat om. Möjligheten till korttidspermittering hjälper inte. En taxiförare sitter i bilen tio, tolv timmar om dagen.

– Man kan diskutera arbetstiden hit och dit, men går man ner till 60 procent i tid blir det fortfarande sex timmar i bilen. De flesta åkarna i Cabonline tillämpar procentlön, 37 procent på inkört belopp. I dag kör förarna in runt 600-700 kronor om dagen. Det blir nästan ingenting.

På fredag är det löneutbetalning, vad händer då?

– Många åkare kommer inte att kunna betala. Vi vet redan att åkare blivit fysiskt hotade.

Både åkare och anställda förare är hårt drabbade. Vilken råd ger du till anställda chaufförer som inte får sin lön.

– De ska begära taxibolaget i konkurs. Förhoppningsvis är de också medlemmar i en a-kassa. Facklig anslutning är en sak, men a-kassan bör man absolut tillhöra.

Transportörsföreningen i Sverigetaxi har efterlyst flera förändringar från Cabonlines sida.

Bland annat att den fasta anslutningsavgiften sänks. I dag kan åkare få nedsatt avgift två månader, men pengarna ska betalas tillbaka senare. Stödet är också villkorat. Enligt uppgift måste åkarna samtidigt skriva på nya transportörsavtal – med lägre bindningstid och personlig borgen.

Ren utpressning, säger en besviken åkare.

Transportörsföreningen vill också ha kortare uppsägningstider för åkare som tillfälligt vill ställa av bilar.

Alla förslag har avisats, skriver åkarna i flygbladet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ann-charlotte Dowlatschahi:
    1 maj, 2020

    Kanske inte rätt forum för min kommentar men jag tänker: för att få folk att åka mera taxi, vilket många skulle föredra framför kollektivtrafik, varför inte sätta in det skydd av plexiglas mellan förare o kund som jag minns fanns förr i världen. Det var tvådelat o vid betalning kunde den ena sidan skjutas isär. Om det fanns ett sådant skydd skulle många fler åka taxi o det är väl det vi vill åstadkomma för att rädda taxinäringen.

  2. Carl Svensson:
    29 april, 2020

    Cabonline struntar precis som Fågelviksgruppen gjorde i hur de åkare som betalar för deras varumärke.
    Det går ut över de anställda förarna.
    Enbart ett fåtal åkerier har kollektivavtal. Fackligt aktiva riskerar att drabbas konsekvenser när de använder sina rättigheter.
    Kommuner, regioner, landsting betalar bitvis ganska bra ersättningar för de sk samhällsbetalda transporterna. Ersättning till bilen blir oftast betydligt lägre, mellanskillnaden som inte alls är skälig kommer Cabonline tillhanda.
    Cabonline är, precis som fd Fågelviksgruppen var, ökända för sina avtal.
    Det är hög tid att kommuner, landsting och regioner ställer krav på åtminstone kollektivavtalsliknande avtal vid kommande offentliga upphandlingar. Förarna måste få betalt när de befinner sig i arbetet, dvs är tillgängliga för arbete alltså även när den inte utför en transport.
    Det måste också ställas krav på att beställningcentralen (tex Taxi 020, Taxi Kurir, Taxi Stockholm 150000 AB) har ett juridiskt ansvar för att anslutna åkerier följer avtalen. D

  3. Max Myrs Cöster:
    26 april, 2020

    jag förstår cabonline att dom gör det förarna gör är fel

  4. Ibrahim.m:
    26 april, 2020

    Jag tycker att regeringen måste ta hand om åkarna och förarna i 6 månader Tillfället .

  5. Elisabeth Lundblad:
    25 april, 2020

    Hoppas att politikerna fattar allvaret att låta Riskkapitalbolag lägga anbud vid nästa upphandling. Man kan skylla på Corona idag men faktura är att många åkare gått på knäna i många år. Åkaren får alltid ta ansvar men Cabonline skiter fullständigt i sitt ansvar.

  6. Ronny Svedman:
    22 april, 2020

    Om de som gör upphandlingar av samhällsresor hade krävt kollektivavtal för att få utföra transporter hade ingen chaufför blivit utan mat nu. Många bolag hade kanske ändå konkursat men de anställda skulle ha rätt till garantilön enligt kollektivavtalet, och de skulle inte heller tvingats jobba 60 timmarsveckor vilket har varit norm i kurir koncernen sedan 20 år tillbaka.

Lästips:

Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Mobilen ringer i ett hos fackliga ombudet och färdtjänstföraren Viktor Petrov. Erfarenheten från både golv och chefsskap är till stor hjälp. ”Och så får jag jättebra stöd från Transports Linköpingsavdelning. Nästa steg blir nog att starta klubb, tror jag”, säger han.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

S kör över LO – går vidare med nobbat las-förslag

Arbetsrätt. Regeringen går vidare med det ”partsförslag” som ett enhälligt LO röstat ner. Förslaget stöds däremot av Svenskt Näringsliv och tjänstemännen i PTK. – I nuläget känns det som om Stefan Löfvens fackliga bakgrund sträcker sig till If Metall och inte till övriga LO, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transport.

Farlig arbetsmiljö
Arbetsledaren Göran Ellby på miljöföretaget Urbaser visar en av alla småvägar vid Ängelholms havsbad. Förr tvingades sophämtarna backa på en lång rad småvägar in till villorna. Regionala skyddsombuden Bert Johansson och Bujamin Ismaili diskuterar de nya problemen med ökad kroppslig belastning när miljöarbetarna i stället drar sopkärlen långa sträckor.

Backa med sopbil tär på psyket

Miljöarbetare. Problemen med tillbud, allvarliga olyckor och dödsfall har stötts och blötts i åratal. Ändå lever sophämtarnas värsta gissel kvar: Att tvingas backa på smala vägar och i trånga bostadsområden. Där skolbarn, fotgängare och cyklister plötsligt kan dyka upp.

Renhållarna backar inte längre till de strandnära villorna vid Ängelholms havsbad. Göran Ellby arbetar på miljöbolaget Urbaser som slog larm. Kommunen anvisade en hämtplats, men villaägarna överklagade beslutet. Regionala skyddsombudet Bujamin Ismaili stoppade arbetet, men Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet. Foto: Justina Öster

Backande sopbilar kostar människoliv

Miljöarbetare. Ökar eller minskar antalet olyckor med sopbilar? Det är svårt att avgöra utifrån tillgänglig statistik. Systemen för inrapportering av dödsfall, allvarliga och lindrigare personskador har också ändrats.

Skylt "Lekande barn"

Sopgubbar kommenterar: ”Vi backar hej vilt”

Miljöarbetare. Den farliga backningen engagerar. Det visar gensvaret Transportarbetaren fick när vi la ut en webbartikel om stoppad sophämtning på Facebook-gruppen Sveriges sopgubbar.

Dags för kontroll. Jens Erixon och Mats Larsson tar emot på stationen Heberg, vid E6:an norrut mot Falkenberg.

Kontrollanter med rätt att klampa

Åkeri. De har långtgående befogenheter att ingripa och har fått mer makt i trafiken. Ingen dag är den andra lik. Och de skulle behöva bli många fler.

EU går vidare med förslag om minimilön

Löner. EU-kommissionen har presenterat ett lagförslag om att höja minimilönerna för miljontals av Europas fattigaste arbetare. LO och svenska politiker ser den nordiska modellen som hotad.

Många röster kritiska när las-utredningen granskats

Arbetsrätt. I ett remissvar sågar LO den omdebatterade las-utredningen. Men även tunga juridiska instanser pekar på en klar maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel. Förlorarna är framför allt äldre, lågutbildade personer med lång anställningstid. Gynnas gör de unga och produktiva.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Många nya förhandlingar väntar

(UPPDATERAD) Flyg. – Vi håller med om att det finns arbetsbrist men inte i den omfattning som företaget hävdar, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren. Ännu en gång har Gate gourmets och Transports förhandlare skiljts i oenighet. Samtidigt har cateringbolaget börjat säga upp anställda. Igen.

Cabotagestudien 2020

Taggat och klart i cabotagestudien

Åkeri. Tusentals frivilliga gjorde grundforskningen längs vägarna. Nu väntar arbetet med att sammanställa data om utländska godstransporter. Cabotagestudien visar konkret hur olaglig godstrafik rör sig – och verkligheten för chaufförerna som kör.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.