Close
Rapporter om var utländska lastbilar befinner sig bidrar till att kartlägga tillfälliga inrikestransporter i Sverige. (Arkivbild)
Close
Cabotagestudien 2020

Nya cabotagestudien är igång!

Åkeri. Dags att börja tagga utländska lastbilar. Den nya, stora cabotagestudien har inletts. Som tidigare bygger forskningen på allmänhetens rapporter. Och fakta om vägtransporterna behövs mer än någonsin, enligt Henrik Sternberg – professorn som kallats mr Cabotagestudien.

– Det är spännande. Efter snart fem år är vi tillbaka. Den stora motivationen ligger i att studien genomförs av frivilliga, säger logistikforskaren Henrik Sternberg, som själv alltid tillhört de främsta på rapportörerna topplista.

Henrik Sternberg
Henrik Sternberg.              Foto: Lunds universitet

Denna gång kan han dock själv inte vara med ute på de svenska vägarna. Coronapandemin har satt stopp. I stället leder Henrik Sternberg cabotagestudien från USA. Sedan två är han anställd som professor vid Iowa State University.

Men Henrik Sternberg är övertygad om att det kommer att gå utmärkt att genomföra insamlandet av data. De första veckorna i augusti testades tekniken i Danmark med gott resultat.

Cabotagestudien har också vuxit och demokratiserats, med en styrelse på åtta personer, och kommunikationen sköts av ett stort antal volontärer.

– Först var jag i princip ensam, i dag är vi ett kollektiv, säger Henrik Sternberg.

Men hans nya metod att samla in data fick enormt genomslag redan i den första cabotagestudien, som genomfördes 2013. Tusentals chaufförer, och andra ute på vägarna, följde uppmaningen att rapporterna in registreringsnummer på utländska lastbilar. Henrik Sternberg och hans forskarlag kunde se hur lastbilar från andra länder förflyttade sig i Sverige. Många hundra med största sannolikhet illegalt.

Förhoppningen är att i dag kunna se hur lastbilstrafiken har utvecklats under åren som gått.

– Det sägs att många företag börjat använda sig av utländska chaufförer nu under coronapandemin, för att det är billigare. Det vet vi inte om det stämmer, det får vi se, säger Henrik Sternberg.

Han ser också fram emot att kunna jämföra årets resultat med framtida, inom kort. Då ska länderna inom EU ha infört ett nytt regelverk för vägtransporter.

Kräver kontroll

I somras drev EU-parlamentet slutgiltigt igenom det så kallade mobilitetspaketet, som ska minska osund konkurrens inom åkeribranschen och förbättra villkoren för chaufförerna.

Svenska Transportarbetareförbundet välkomnar paketet, som mötts av hårt motstånd från länder och aktörer som tjänar på lönedumpning.

Också Henrik Sternberg anser att det nya regelverket kan leda till en enorm förändring. Men att det också kräver stora resurser för att kontrollera efterlevnaden:
– Vi vet ännu inte hur det omsätts i praktiken. Finns inte fungerande övervakning kommer mobilitetspaketet ha noll effekt, säger han.

– Resultat från cabotagestudien gör det möjligt att ställa politikerna mot väggen, visa på hur det faktiskt ser ut. Fakta behövs mer än någonsin.

Syftet med cabotagestudien är att kartlägga cabotage, tillfällig inrikestrafik i andra länder. Inte primärt att väcka opinion.

– Men självklart vill vi att resultaten omsätts, både när det gäller dålig arbetsmiljö och nedsmutsning, utsläpp som följer i kölvattnet av billigare transporter.

Tidigare cabotagestudier visar att priset för billigare transporter i hög grad betalas av chaufförer, framför allt från länder i östra Europa. De tvingas leva månadsvis i bilarna, med en lön som är en bråkdel av en chaufförslön i landet de arbetar i.

Transportarbetarförbundet stödjer cabotagestudien, genom Elin och Charles Lindleys stiftelse. Den studie som nu genomförs har fått ett bidrag på drygt en miljon kronor, som gått till ny teknik.

– Utan Lindleybidraget till att utveckla systemet hade vi på Iowa State aldrig kunnat göra den här forskningen med hjälp av allmänheten. Cabotagestudien är väldigt dyr att utveckla, säger Henrik Sternberg.

Transportstöd

Transports ordförande Tommy Wreeth följer studien med stort intresse.

– Jag ser det som en jättebra möjlighet för att oss kunna påtala osund konkurrens, som olaglig inrikestrafik – ska man gå till politikerna med krav måste vi också kunna visa faktaunderlag och kunna påvisa vad som behöver kontrolleras, säger han.

– Jag har stora förhoppningar att studien kommer att ge en bra verklighetsbild. I grunden är cabotage en bra idé, men det har blivit fel på många håll.

Tommy Wreeth lyfter som exempel hur transportjätten Bring Trucking utnyttjade utländska chaufförer, som i praktiken körde Ikeagods heltid i Sverige – med slovakisk lön.

– Ikea trodde nog att de köpte en så kallad schysst transport, men Bringbilarna från Slovakien lämnade aldrig Sverige. Den enda internationella transporten som skedde var en minibuss som kom varje söndag med åtta nya, utländska chaufförer och bytte av det gäng som varit i Sverige och kört sex till åtta veckor i landet under cabotageflagg, säger han.

– Bara i detta specifika fall kan det röra sig om 60 – 70 chaufförer som utförde olaglig inrikestrafik.

När det gäller EU:s mobilitetspaket understryker Tommy Wreeth liksom Henrik Sternberg nödvändigheten av kontroller för att EU:s mobilitetspaket ska ha effekt:

– Någon form av elektronisk övervakning krävs för att se lastbilarnas rörelser in och ut ur landet, och hur många resor som görs inom landet.

Transports ordförande är liksom 2015 med ute längs vägarna för att rapportera in utländska registreringsskyltar. Cabotagestudien 2020 har startat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Transportarbetarens logga

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

Transportarbetarens logga

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.