Johan Danielsson
Close
– Det känns fruktansvärt skönt, säger Johan Danielsson (S).
Close

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

– Det känns fruktansvärt skönt. Dels för att vi ska få ett slut på kaoset i branschen, dels för att alla dessa förhandlingar är över, säger EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) som är S-gruppens koordinator  i transportutskottet.

Trött men nöjd hann han i dag på morgonen med flyget hem till Sverige, julfirande med familjen i Älvsjö står på agendan. Klockan 06:35 var överläggningarna över. EU har nu en överenskommelse om skarpare regler på vägarna, som ska motverka fuskande åkare och utnyttjande av chaufförer.

Även Magnus Falk, Transports internationella politiska sekreterare, tycker att de nattliga förhandlingarna verkar ha gått bra:

– Vi har fortfarande inte hunnit analysera besluten färdigt, säger han.

EU-parlamentets rapportörer, ministerrådets finska ordförandeskap samt representanter för kommissionen förhandlade under natten i en så kallad trilog.

–  Vi hade 20 punkter att diskutera och började med de lättaste. Under andra rundan var en del av dem redan avklarade. Vi hittade kompromisser på några punkter. Sist kvar blev frågan om kör- och vilotiderna, berättar Johan Danielsson.

När de tre tungviktarnas förhandlare nu är överens om nya lagar ska de formellt godkännas en gång till av parlamentet och rådet. Sedan har EU:s 28 medlemmar ett och ett halvt år på sig att införa lagändringarna i sina länder.

– Vi kan vara tacksamma att parlamentet redan hade intagit sin position före valet, säger Johan Danielsson.

Han har drivit Sveriges och Socialdemokraternas linje i ett konservativt parlament med motståndare till paketet framför allt från östländer.

Vilka frågor ingår då i nattens överenskommelse?

  1. Utstationering. Det handlar om villkoren för den som är anställd i ett EU-land och tillfälligt jobbar i ett annat. Resultatet är att svenska löner och villkor ska gälla för den chaufför som kör inrikestransporter i Sverige. Detsamma gäller i hela EU: Landets löner gäller vid cabotagetransporter. För kombitransporter (som kombinerar lastbilskörningen med flyg eller sjöfrakt) är det upp till varje EU-land att ställa det kravet. Sverige har drivit frågan, men beslut i riksdag och regering krävs för att den som kör kombitransport ska vara garanterad svenska villkor.
  2. Cabotage. Det vill säga rätten att i samband med en internationell transport göra inrikesfrakter i det land man kört till. Skärpningen i de nya reglerna handlar om att den utländska lastbilen måste stanna utanför till exempel Sveriges gränser i fyra dagar innan den får användas i landet igen. Annars är reglerna desamma: Tre inrikeskörningar tillåts under sju dagar. Nytt är dessutom att lastbilen måste köras hem till det land den är registrerad i var åttonde vecka.
  3. Kör- och vilotider. Ingen skillnad när det gäller nationella transporter, det vill säga en svensk chaufför som kör i Sverige kommer att få följa samma krav på kör- och vilotider som nu. Däremot ska en utländsk förare, enligt Johan Danielssons tolkning, återvända till sitt hemland var tredje vecka.

Och vad händer när de nya hårdare lagarna är på plats framåt sommaren 2021?

– Då krävs ökade kontroller av att de efterlevs. Därför finns det med ett krav på smarta färdskrivare också, säger Johan Danielsson.

– Men i dag är en historisk dag. Nu ska det bli slut på dumpade löner och fuskande företag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kristoffer:
    16 december, 2019

    Bra gjort, äntligen händer det något

  2. Mangen Hällgren:
    14 december, 2019

    Kör och vilotider tänk om man hade kunat få lite mat å vila istället för att vara en trafikfara för man skall köra efter lagen trött och uppjagad av all denna hetsjakt på chafförer för om sanningen ska fram hir många böter dras in på riktigt fusk och inte okunskap och misstag (grundtanken är väl för oss chafförer att inte bli utnyttjade )

  3. Ulf Zetterberg:
    13 december, 2019

    Tycker Johan Danielsson att Svenska Åkerier med kollektivavtal och som ändå bryter mot kollektivavtalet och tex. Kör och vilotider också är Skitföretagande och om kanske Transport som fack då blir ett skitfack som har ombudsmän som låter det pågå?
    Kommentarer ?

  4. Mats Carlenfelt:
    12 december, 2019

    Det låter bra men vem ska kolla allt detta. Polisen lär ju inte kunna kolla om bilen varit utanför Sverige. Dom kan ju inte ens kolla helgvilan trots att det står fullt med bilar hela helgen på t.ex Glumslöv utanför Helsingborg. Och hur ska man kunna kolla lönerna. Kolla bara på Vlantana i Norge hur dom fifflade.

  5. Jimmy Johannesson:
    12 december, 2019

    Vågar man hoppas? Att industrin inte får ha kvar sina billiga transporter.

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Tommy Wreeth

Det här kan bli bra för Europas chaufförer

Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.

EU-flagga

EU:s vägpaket gick igenom

EU. Det blir nya regler för vägtrafiken i Europa. De tre tunga instanserna i EU är överens om att mobilitetspaketet ska bli lag. EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet förhandlade om frågan till klockan halv sju i morse.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

Rättegång mot man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Rättegång pågår mot den man som åtalats för att ha utsatt ett tidningsbud för kidnappning och tortyrliknande misshandel. ”Jag hade extrem smärta under lång tid”, säger tidningsbudet. Den åtalade erkänner att han har knivskurit honom, men hävdar att det var en ”nödsituation”.

Nya lagar – men inget stärkt skydd för vakter

Bevakning. Poliser, brandmän och ambulanspersonal får förstärkt skydd från årsskiftet. Våld, hot och sabotage mot blåljusanställda ska straffas med långa fängelsestraff. Lagändringen gäller inte ordningsvakter, väktare, skyddsvakter eller andra transportgrupper inom bevakning.

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Mats Gajmark, Petrolia, Loudden

Slutet för oljan på Loudden

Olja. I närmare 90 år har arbetare i blåställ tillverkat smörjoljor på Loudden i Stockholm. Nu är det slut. Oljebolagen sparkas ut och fabriken ska rivas. Planen är att sanera den attraktiva marken och bygga bostäder intill Saltsjön.

Hamnen åtalas för dödsolycka i Oxelösund

Hamn. Oxelösunds Hamn och två chefer på bolaget åtalas för vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Åklagaren anser att de bär ansvaret för en ung hamnarbetares död för snart två år sedan.

Förhandlingar om avskedat skyddsombud avbrutna

Hamn. Södertälje Hamn tar i nuläget inte tillbaka avskedet av skyddsombudet Patrick Hörstam. Fast den centrala förhandlingen är inte avslutad, utan återupptas efter årsskiftet. På ett fackligt möte på torsdagskvällen vittnade anställda om hur bolaget systematiskt trakasserar medlemmar i Transport.

Surrningen bärgad tillbaka till hamnarbetare

Hamn. Transport vann striden – rederiet Unifeeder släpper säkringen av containergods till stuveriarbetarna. Det betyder att surrningsarbetet på fartygen är på väg tillbaka in i hamn.