Matbud protesterar i Paris.
Close
Matbud protesterade i onsdags på gatorna i Paris mot försämrade villkor. I morgon, lördag planeras landsomfattande aktioner i Frankrike.
Close

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Plattforms- och gigekonomin växer i Europa. I sommar har kurirer som jobbar för olika leverans-appar i Frankrike, genomfört maskningsstrejker och demonstrationer. I morgon lördag (den 10 augusti) samlas de till en landsomfattande aktion.

Protesterna utlöstes när brittiska Deliveroo ändrade sina tariffer, och bland annat slopade minimiersättningen för korta körningar. Buden säger att de plötsligt får betydligt sämre betalt.

– Villkoren är inte heller bättre hos andra bolag, som Uber Eats, säger Jean-Daniel Zamor. Han är cykelbud och ordförande för föreningen Clap, som organiserar kurirer i Parisregionen.

Själv är han student och levererar då och då för Stuart.

– De flesta jobbar heltid. Man måste arbeta många timmar för att det ska löna sig, säger han.

I Frankrike är kurirerna egenföretagare. De betalar själva sociala avgifter, och bekostar sin utrustning, som oftare är en scooter än en cykel. Clap kräver inte att de ska få fasta jobb.

– Buden vill sällan det.

Däremot vill föreningen ha en lagstadgad minimiersättning per timma på drygt 200 kronor. Clap vill också ha bättre försäkringar, eftersom olyckor är vanligt, och att buden får ta del av företagens algoritmer för hur körningarna fördelas mellan dem.

Även om protesterna har väckt uppmärksamhet i Frankrike, deltar bara en bråkdel av buden. Det är en splittrad och svårmobiliserad grupp.

– Vi träffas sällan. Det finns ju inga personalrum hos företagen. Dessutom är många rädda för att inte få fler körningar, säger Jean-Daniel Zamor.

Han sätter framför allt sina förhoppningar till ett internationellt samarbete, för att buden ska bli starkare gentemot plattformsföretagen. För ett halvår sedan var Clap med om att bilda en europeisk samarbetsorganisation, Transnational courier federation.

I september ska han dessutom vara talesman för kurirerna vid ett möte i Bryssel. Europafacket ska hjälpa dem att organisera sig i olika länder.

– Men vi måste göra det själva. Många av mina kollegor här i Frankrike är unga, och misstänksamma mot facken, som de uppfattar som för politiska.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt-logga till webben

Kämpa för arbetstagarnas rätt

Insändare. Kämpa för cykelbudens rätt till grundlön, skriver W.A.

”Dags för facken att organisera cykelbuden”

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Transportarbetarens logga

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Mjölkchaufför och andra truckers gör tv-debut

Chaufförer. Nästa vecka är det lastbilsförarnas tur att bli tv-stjärnor. Elin Rotstedt är mjölkbilschaufför och en av dem som visar upp sin vardag i dokusåpan Svenska truckers.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.