Matbud protesterar i Paris.
Close
Matbud protesterade i onsdags på gatorna i Paris mot försämrade villkor. I morgon, lördag planeras landsomfattande aktioner i Frankrike.
Close

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Plattforms- och gigekonomin växer i Europa. I sommar har kurirer som jobbar för olika leverans-appar i Frankrike, genomfört maskningsstrejker och demonstrationer. I morgon lördag (den 10 augusti) samlas de till en landsomfattande aktion.

Protesterna utlöstes när brittiska Deliveroo ändrade sina tariffer, och bland annat slopade minimiersättningen för korta körningar. Buden säger att de plötsligt får betydligt sämre betalt.

– Villkoren är inte heller bättre hos andra bolag, som Uber Eats, säger Jean-Daniel Zamor. Han är cykelbud och ordförande för föreningen Clap, som organiserar kurirer i Parisregionen.

Själv är han student och levererar då och då för Stuart.

– De flesta jobbar heltid. Man måste arbeta många timmar för att det ska löna sig, säger han.

I Frankrike är kurirerna egenföretagare. De betalar själva sociala avgifter, och bekostar sin utrustning, som oftare är en scooter än en cykel. Clap kräver inte att de ska få fasta jobb.

– Buden vill sällan det.

Däremot vill föreningen ha en lagstadgad minimiersättning per timma på drygt 200 kronor. Clap vill också ha bättre försäkringar, eftersom olyckor är vanligt, och att buden får ta del av företagens algoritmer för hur körningarna fördelas mellan dem.

Även om protesterna har väckt uppmärksamhet i Frankrike, deltar bara en bråkdel av buden. Det är en splittrad och svårmobiliserad grupp.

– Vi träffas sällan. Det finns ju inga personalrum hos företagen. Dessutom är många rädda för att inte få fler körningar, säger Jean-Daniel Zamor.

Han sätter framför allt sina förhoppningar till ett internationellt samarbete, för att buden ska bli starkare gentemot plattformsföretagen. För ett halvår sedan var Clap med om att bilda en europeisk samarbetsorganisation, Transnational courier federation.

I september ska han dessutom vara talesman för kurirerna vid ett möte i Bryssel. Europafacket ska hjälpa dem att organisera sig i olika länder.

– Men vi måste göra det själva. Många av mina kollegor här i Frankrike är unga, och misstänksamma mot facken, som de uppfattar som för politiska.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Transportarbetarens logga

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Transportarbetarens logga

Tre underleverantörer till Hungrig.se skattefifflade

Matbud. Hungrig.se har anlitat minst tre bolag som struntat i att betala skatt för anställda, enligt ett beslut från Skatteverket.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Fler frågor när parterna förhandlar om las

Arbetsrätt. Andra veckan i augusti startar parternas förhandlingar om nya las-regler igen. Målet är en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare som ska stoppa lagförslagen från regeringens las-utredare. Den bör vara klar senast den sista september.