Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.
Close
Susanna Gideonsson, tidigare ordförande för Handels, valdes till LO-ordförande 2020. (ARKIVBILD)
Close

LO:s ordförande Susanna Gideonsson avgår

Facket. Efter fyra år på ordförandeposten har Susanna Gideonsson beslutat sig: Hon ställer inte upp för omval utan avgår i samband med LO-kongressen i maj, skriver DN.se.

Tidigare har Susanna Gideonsson sagt att hon som den enda av fyra i LO-toppen ställer upp för omval. Hon har nu ändrat sig, och personliga skäl väger tungt i beslutet.

– Den enkla anledningen är att 2023 var ett riktigt skitår på det personliga planet. Flera nära släktingar och vänner dog. Under julhelgerna frågade jag mig om jag verkligen skulle orka jobba så intensivt som det krävs i fyra år till, säger Susanna Gideonsson till Dagens Nyheter.

I intervjun berättar Susanna Gideonsson att hon till slut kom fram till ”nej”, och att det efter 20 års veckopendling till Stockholm var ”dags att skaffa sig ett vanligt liv på hemmaplan”:

– Det är helt enkelt dags för mig att satsa på nära och kära, säger Gideonsson, som är bosatt utanför Umeå.

Susanna Gideonsson efterträdde Karl-Petter Thorwaldsson som LO:s ordförande sommaren 2020. Hon var innan dess ordförande för Handelsanställdas förbund från 2014. Men de fackliga uppdragen kom långt tidigare och hon har hunnit med två andra förbund inom Landsorganisationen; Kommunal och Transport.

Redan på sommarlovet före sjuan började Susanna Gideonsson som tidningsbud och gick med i Transport som 14-åring.

I samband med att hon valdes för det ”finaste uppdraget” inom LO sa hon:

– Alla uppdrag som förtroendevald är lika fina för mig. Jag har ställt mig frågan ”varför just jag?”. Men jag har landat i att det är okej, kanske till och med bra, att ställa sig den frågan. Och jag har också landat i att jag är trygg i att förvalta ert förtroende.

När det nu är klart att hon lämnar ordförandeposten i vår svarar hon i Dagens Nyheter-intervjun på vad hon är mest nöjd med under de gångna fyra åren:

– Vi gjorde mycket bra under pandemin genom att driva på för korttidsarbete, vaccinering, skyddsutrustning och slopande av karensdagen.

Men också vad hon upplevt som svårast:

– Det är en riktig skämskudde på att vi, världens starkaste fackföreningsrörelse, inte kunnat åstadkomma mer när det gäller att begränsa deltids- och visstidsarbeten. Det gäller inte minst kvinnor, som inte kan klara sig på sin egen lön.

Vad Susanna Gideonsson, som fyller 61 senare i år, ska göra efter LO-kongressen i maj är inte klart, men hon kommer inte att sluta att arbeta. Klart är dock att det inte kommer att bli som politiker på riksnivå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Valkampanj inför EU-valet inledd

EU. LO har dragit igång sin kampanj inför valet till Europaparlamentet med ett digitalt möte i Teams. Kamp mot arbetslivskriminalitet och ökad trygghet för vanligt folk var något som flera talare lyfte.

Rapport: De tjänar 73 gånger mer än lastbilschaufförerna

Ekonomi. Den ekonomiska eliten i näringslivet tjänar motsvarande 73,4 gånger en heltidsarbetande lastbilschaufför, enligt LO:s årliga rapport Makteliten.

Richard Lindeen, operativt ansvarig för Wolt Sweden. Foto: Pressbild

Wolt tecknar avtal – men inte för buden

Plattformar. Nätbutiken Wolt Market har tecknat ett kollektivavtal med Handels. Men några planer på att teckna avtal för Wolts kurirer som levererar varorna finns inte.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.