Ledare

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Stämmer det? Kan antalet avslag verkligen vara lönegrundande när en myndighetschef sätter löner för en anställd?

Framför tv-rutan minns jag plötsligt en intervju med en besviken arbetsförmedlare som jobbade i Stockholm.

Han ställde upp anonymt för Transportarbetaren och berättade att på hans Arbetsförmedlingskontor var personalen beordrad att jobba övertid en kväll i veckan.

Hela arbetet då, liksom veckan i övrigt, var inriktat på en enda sak: Att få ut så många arbetslösa som möjligt i ”jobb”. Eller rättare sagt åtgärder.

Nästan alla som reste sig ur besöksstolen fick någon form av bidrag med sig. Anställningsstöd som det heter på myndighetssvenska.

Arbetsförmedlaren var uppgiven och arg. Många av arbetsgivarna som kontaktade kontoret och sökte arbetskraft öppnade med samma fråga: ”Vilket bidrag kan jag räkna med?”

Pressen från chefen på Arbetsförmedlingskontoret – krav som ursprungligen satts upp på central nivå – gjorde att förmedlarna undvek att granska företagen innan lönebidrag, nystartsjobb eller andra bidrag beviljades. Acceptabel arbetsmiljö, rimlig lön och försäkringar vägde lätt när veckans uppställda mål till varje pris skulle uppnås.

Att ansökningar om exempelvis lönebidrag ska skickas till facket för yttrande var bara en formsak. Det ”glömdes bort”, alternativt struntade man i svaret.

Under den långa intervjun avslöjade arbetsförmedlaren att antalet klienter som en handläggare fått ut på arbetsmarknaden också var ett av kriterierna när den individuella lönen skulle sättas.

Det var en starkt bidragande orsak till att förmedlaren övervägde att sluta och återgå till sitt gamla jobb. Som taxiförare.

Tankar i virustid

Insändare. Tänk vad ett litet virus kan göra för samhället!

Jag vill jobba, men …

Insändare. Jag vill jobba men Arbetsförmedlingen vill inte ge mig en YKB-utbildning.

Vi chaufförer borde få bättre betalt

Insändare. Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.

Jag möter klassförakt

Debatt. Sedan en tid arbetar jag som renhållningsarbetare på Renova. Man blir inte miljonär. Men jag har sällan mött så mycket arbetsglädje och yrkesstolthet. Och skicklighet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Viruset och socialismen

Corona. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Lyckans pris

Förändring. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Corona

Samhället är sårbart

Ledare. Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på. Nu är vi här, och det känns inte angenämt.

Corona

Svårt att ligga steget före coronaviruset

Ordförandeord. Jag har varit med om mycket under mina år på Transport. Men som för de flesta andra saknar det som nu sker, med spridning av ett samhällsfarligt virus, helt motstycke.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.