Close
LO-ekonomerna som presenterade en ny prognos för svensk ekonomi, från vänster Fredrik Söderqvist, Peter Gerlach och Anna Almqvist.
Close

LO-ekonomer varnar för hård åtstramning

Ekonomi. Svensk ekonomi fortsätter att krympa nästa år. För att komma ur den hemmasnickrade lågkonjunkturen krävs en annan politik än den förda, framhöll LO:s ekonomer som på tisdagen presenterade sin prognos för ekonomin.

Hushållens konsumtion utgör det i särklass största sänket i svensk ekonomi, heter det i LO-prognosen Ekonomiska utsikter: Det tredje kvartalet i år var det femte på raken med fallande hushållskonsumtion – inte sedan krisen på 1990-talet har minskningen varit så långvarig.

– Vi är nu på väg in i det sjätte kvartalet med minskad konsumtion. Den höga inflationen har ätit upp löneökningarna, sa Fredrik Söderqvist, en av ekonomerna bakom prognosen.

Det höga ränteläget är en huvudförklaring till hushållens dämpade köpkraft. LO:s ekonomer har länge argumenterat att den nuvarande inflationen inte drivs av efterfrågan utan av utbud.

Pandemi, krig och prischocker har präglat de senaste årens utbud. Men medan många företag har gjort stora vinster har de svenska hushållen till stor del fått ta konsekvensen av den utbudsdrivna inflationen. Och mot den hjälper inte höjd styrränta, enligt prognosförfattarna.

– Bilden är splittrad när det gäller efterfrågan. När det gäller den inhemska har vi haft en negativ tillväxt i år, men nettoexporten väger upp och exportindustrin har gått oväntat bra. Det gäller till exempel verkstadsindustrin, sa Fredrik Söderqvist på presentationen.

– Ränteläget gör att bostadsbygget kollapsar, där är vi på 90-tals nivåer igen. Vi tror att sysselsättningsnivån ligger kvar på ungefär samma nivå nästa år, men att arbetslösheten stiger upp mot 8,5 procent eftersom antalet personer i arbetskraften ökar.

För stram politik mot hushåll

Utsikterna för 2024 beror på hur regeringen och Riksbanken agerar, enligt LO:s ekonomiska prognos: I kölvattnet av den höga inflationen har den ekonomiska politiken stramats åt, vilket bidragit till att föra Sverige in i den pågående lågkonjunkturen.

Riksbanken har gjort felaktiga avvägningar och bland annat underskattat den svenska räntekänsligheten, enligt LO-ekonomerna.

– Vi tycker att Riksbanken måste ta större realekonomisk hänsyn. Vi har haft tre år utan tillväxt, och det ser ut att fortsätta i början av nästa år. Räntan måste sänkas, men samtidigt är vi tydliga med att vi inte vill tillbaka till 0-ränta, sa Peter Gerlach.

”Skynda långsamt” är i stället honnörsord i sammanhanget för LO-ekonomerna som talade om olika aspekter i prognosen, förutom Peter Gerlach och Fredrik Söderqvist också Anna Almqvist.

De efterlyser en annan balans på lång sikt för penningpolitiken. För det pekade de tre ekonomerna ut fyra särskilt prioriterade områden:

  • En upprustning av arbetsmarknadspolitiken, bland annat genom att stärka Arbetsförmedlingens kontroll- och sanktionsmöjligheter mot arbetsgivare som får anställningsstöd och satsning på förmedling i AF:s egen regi.
  • Rädda bostadsbyggandet genom ett statligt kreditprogram.
  • Stoppa nedskärningar i regioner och kommuner, bland annat genom tillfälligt höjda statsbidrag.
  • Investera för industriomställning, bland annat ökade investeringar i transportinfrastrukturen som gör nya etableringar möjliga i hela landet.

Utgångspunkten för LO:s prognos har varit att inflationen fortsätter att falla, men att Riksbanken kommer att låta styrräntan ligga kvar på dagens höga nivå under det första halvåret 2024. Sedan kan det ändras om Riksbanken följer Europeiska Centralbanken, som väntas börja sänka räntan nästa år.

Inflationstakten har för hela 2023 varit fortsatt varit hög, men det beror till stor del på prisökningar under slutet av förra året. Det senaste halvåret har den underliggande inflationen legat i linje med inflationsmålet på 2 procent.

Men konsumentprisindex (KPI), som mäter hushållens faktiska kostnadsökningar, ligger fortfarande över inflationsmålet. Det beror till stor del på Riksbankens tidigare räntehöjningar.

I prognosen konstateras att den höga inflationen har slagit hårt mot LO-förbundens medlemmar som generellt sett har mindre ekonomiska marginaler än andra löntagare. Allt fler uppger att de har svårt att klara större engångsutgifter.

LO-ekonomerna betonar att det är viktigt att bekämpa inflation, men inte främst den privata konsumtionen som i allt lägre utsträckning är det som driver upp priserna.

Från och med det tredje kvartalet i år befinner sig Sverige officiellt i en lågkonjunktur. Hur lång och djup lågkonjunkturen blir beror på de penning- och finanspolitiska beslut som fattas nästa år, enligt LO:s ekonomer.

Prognosen Ekonomiska utsikter _ en hemmasnickrad lågkonjunktur finns att ladda ned från LO:s hemsida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Anna Almqvist, LO-ekonom som skrivit rapporten Makteliten.

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.