Läs in dig om las

Arbetsrätt. Klockan 15.30 släpps hela utredningen. Regeringens utredare föreslår då en rad lättnader – för arbetsgivarna – i las. LO ska prata ihop sig i sommar och räknar med fortsatta förhandlingar med Svenskt Näringsliv.

Lagen om anställningsskydd.

Hur började det? Varför stiftades den på 1970-talet? Hur fungerar den i dag? Och vad händer med balansen om den ändras? Är sist in – först ut på väg att försvinna?

Vi valde att fråga Dan Holke om historien och utvecklingen kring las. Han är jurist och chef för LO-TCO Rättsskydd. Efter 33 år på fackens juristbyrå går han i pension denna sommar.

Holkes pall

Dan Holke. Foto: LO-TCO Rätsskydd

Dan Holke beskriver las som en trebent pall, stadig så länge alla ben är intakta. Själva pallen är anställningstryggheten på svensk arbetsmarknad.

Ben 1: Tillsvidareanställningar, huvudregeln har varit att människor har fast jobb i Sverige. I dag har ungefär 85 procent av de anställda tillsvidareanställning.

Ben 2: Saklig grund, som krävs för att arbetsgivaren ska kunna säga upp en anställd. Arbetsbrist är en saklig grund som arbetsgivaren kan hänvisa till.

Ben 3: Turordningsreglerna och rätten till återanställning. Detta hindrar att arbetsgivaren godtyckligt väljer vem som ska sägas upp vid arbetsbrist.

– Om ett ben rycks bort tippar pallen, säger Dan Holke.

– Om vi inte har turordningsregler skulle arbetsgivarna helt kunna kringgå anställningsskyddet.

Så började det

Han beskriver att det var en hyfsad politisk enighet kring lagen om anställningsskydd när den först kom till 1974. LO var från början lite tveksamt till att staten skulle reglera arbetsmarknaden. 1982 ändrades las och fler tillfälliga anställningsformer infördes, som provanställning och visstid. 2007 tillkom allmän visstidsanställning, som kan pågå i två år utan att den anställda har rätt till fast tjänst.

Den som har en tidsbegränsad anställning har inte något anställningsskydd när den löpt ut. Om anställningen görs upp för en dag i taget, kanske genom ett sms på morgonen, finns det över huvud taget ingen anställningstrygghet.

– Det drabbar i hög utsträckning yngre LO-kvinnor. Inte särskilt ofta äldre Saco-män, konstaterar Dan Holke.

Sist in …

En annan förändring sedan ursprungslagen infördes handlar om undantag från turordningen när arbetsgivare ska säga upp personal. Småföretag, med max tio anställda, får behålla två personer oavsett när de anställdes. Alltså göra två undantag från först in – sist ut.

Rätten att få jobbet tillbaka, om arbetsgivaren behöver anställa, var från början tolv månader efter att anställningen upphörde. Den har kortats till nio månader.

Lagen medger två olika skäl när en arbetsgivare vill säga upp anställda. Arbetsbrist är den ena sakliga grunden för uppsägning. Personliga skäl den andra.

Dan Holke, är det svårt för arbetsgivarna att säga upp anställda i dag?

– Nej, det är väldigt lätt att säga upp på grund av arbetsbrist. Det är obyråkratiskt och går snabbt. Facken går alltid med på avvikelserna från turordningen när det krävs för att nyckelpersoner ska bli kvar. Det är vanligast inom industrin, medan det finns andra sektorer där fack och arbetsgivare håller sig mer strikt till listan.

– När det handlar om att säga upp någon av personliga skäl måste arbetsgivaren bevisa att personen har misskött sig.

Den som blir uppsagd av personliga skäl kan i dag, med hjälp av facket, får sin uppsägning ogiltigförklarad. Då får den anställda behålla både jobb och lön tills tvisten är avgjord. I utredningen förslås att möjligheten tas bort på företag med max 15 anställda.

Ett argument som förts fram inför utredningen är att dagens regler gör att arbetsgivare drar sig för att nyanställa.

Ser du risker för arbetsgivare med att anställa och sedan inte kunna säga upp personen?

– Nej, det är lätt att prova om någon fungerar på jobbet. Provanställning, visstid … då kan man ha en person på tillfälliga anställningar i minst två år.

Så kan det gå

I och med regeringens januariavtal med Liberalerna och Centern kommer lagen om anställningsskydd sannolikt att förändras. Utredaren Gudmund Toijer presenterar sina förslag i dag. Vi ber Dan Holke om ett par reflektioner:

Vad blir effekten om undantagen från las-listan får vara fem personer, oavsett hur stort företaget är?

– Det beror på. Om Volvo ska säga upp 300 anställda spelar det inte så stor roll om fem får undantas. Men om ett litet företag ska säga upp en av sex anställda betyder det att arbetsgivaren väljer helt fritt. Det blir inget anställningsskydd kvar över huvud taget.

Hur förändras spelreglerna om den som sägs upp av personliga skäl, och vill ogiltigförklara uppsägningen, inte får behålla sin anställning och lön under en fortsatt juridisk process?

– De nuvarande reglerna sätter press på båda parter och gör att de flesta fall görs upp utan att gå till domstol. Den anställda vill ofta inte tvingas tillbaka till jobbet och arbetsgivaren vill inte betala lön under en process som kan ta ett och ett halvt år.

– Med förslaget kan de i stället vänta på att domstolen avgör. Den anställda riskerar då att stå utan a-kassa i två månader, och det ger arbetsgivaren ett mycket bättre förhandlingsläge.

Vad händer om ”kompetens” ska väga tyngre än i dag vid uppsägningar på grund av arbetsbrist?

– I praktiken blir det arbetsgivaren som själv bedömer vem som är kompetent och anställningsskyddet försvinner. Man kan undra om det är rimligt att slänga ut gamla och slitna anställda. Vem ska försörja dem? Las infördes för att motverka en sådan utveckling.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

Transportarbetarens logga

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Transportarbetarens logga

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.