Kaos på Ringduve taxi – förare ställer bilarna

Taxi. – Det är totalt kaos på Ringduve taxi! Inga löner har betalats ut för januari och uppåt 20 chaufförer har ställt sina bilar nu på fredagsmorgonen, säger en frustrerad taxiförare.

Ringduve taxi är ett stort skånskt bolag som kör både privatresor och samhällsbetalda resor. Ekonomin är i kris och bolaget har begärts i konkurs.

Trots det drivs verksamheten vidare, med nya personer som klivit in i styrelsen.

En granskning visar att de nya företrädarna har suttit i rader av bolag som gått i konkurs.

När lönerna frös inne i början av veckan kallade Transport Ringduve till förhandling. Den representant som bolaget utsett att möta facket, Torbjörn Olsson, har de senaste åren suttit i 17 bolag, där elva nu gått i konkurs.

Vid förhandlingen lovade Ringduve att betala ut lönerna den 28 och 29 januari. Men inga pengar kom. Och ännu har inga förare fått betalningen för januari. Däremot uppger två växeltelefonister till Transportarbetaren att de fått sina löner.

Hos förarna växer oron och vreden. En förare säger:

– Det är kaos, vi vet inte längre vem som driver företaget. Den här Torbjörn Olsson har skickat mejl där han lovar att allt ska lösa sig. Men ingen har något telefonnummer till honom. Han är omöjlig att nå.

– En annan chef säger rakt ut att vi inte kommer att få några löner från företaget. I stället ska pengarna komma från den statliga lönegarantin.

Chauffören berättar att omkring 20 anställda har ställt bilarna. Andra har beordrats att lämna ifrån sig bilarna, i brist på uppdrag. Själv har chauffören valt att köra vidare.

– Jag kan lika gärna jobba som att sitta hemma. Vi är några kolleger som resonerar likadant. Men i dag blir sista dagen. Jag har ont i magen.

– Många av Ringduves förare kör bara färdtjänst och andra samhällsbetalda resor. Det känns absurt att köra gamla, sjuka, funktionshindrade åt samhället, och veta att man inte kommer att få någon lön. De som upphandlat det här har ett stort ansvar för haveriet.

Föraren tycker att lönen – när den kom – var usel. De anställda har 118 kronor i timlön. Omräknat till heltid blir det inte ens 20 000 kronor.

– Jag har kört 250–260 timmar i månaden får att få ekonomin att gå ihop. Det är sjukt.

Transportarbetaren har upprepade gånger sökt Ringduve taxi, utan framgång. Vi har också kontaktat Skånetrafiken och bett om en kommentar. Skånetrafiken har sagt upp avtalet med Ringduve taxi, men i väntan på en ny entreprenör rullar trafiken vidare.

På Skånetrafiken uppger Joakim Borgudd, pressansvarig, att man under fredagen har fullt upp med att ordna fram ersättningsbilar. Nya avtal är också på gång med andra taxibolag.

Borgudd skriver:

”Skånetrafiken har haft en dialog med Ringduve taxi under hela förra året. Precis som vi har med alla andra bolag. Vi har sedan september haft ännu tätare möten med Ringduve taxi.

Vi hade ett avtal vilket är bindande för båda parter och de levde upp till avtalet. Vi sa upp avtalet på grund av ekonomiskt obestånd vilket var ett avtalsbrott.

Avtalet slöts 2016. Vi bad dem då redovisa hur det var möjligt att lägga det bud som de gjorde. Det kom in en redogörelse som var rimlig, utifrån den information vi hade 2016.

Det avtal vi hade är uppsagt och fram till att vi sa upp avtalet hade förarna fått sina löner. Hur Ringduve taxi hanterar det därefter kan vi inte svara för. Den uppkomna situationen är den samma som om något annat företag går i konkurs.

Alla åtgärder vi har vidtagit har gjorts i dialog med regionjurist och kronofogden.

Kronofogden har informerat oss om att vi nu sen avtalet sades upp inte ska någon dialog direkt med företaget utan det ska gå via dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Vladimir:
    2 februari, 2019

    Varför skriver ni Inte hur många förare inte har fått sina löner ? Alla har även tjänat en lön till som inte kommer att betalas ut och jag själv har fått flyta ut från lägenheten på grund av obetalt hyran. Kag blev uppringd från centralen igår om jag ville jobba denna helgen och på måndag och dem påstår att dem inte har fått sina känner men att det ska komma i veckan..... Hur länge ska dem ljuga för oss och kan inte dem ta ansvar för vi är många förare som är utan nån mat hemma

Lästips:

Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.