Kaos på Ringduve taxi – förare ställer bilarna

Taxi. – Det är totalt kaos på Ringduve taxi! Inga löner har betalats ut för januari och uppåt 20 chaufförer har ställt sina bilar nu på fredagsmorgonen, säger en frustrerad taxiförare.

Ringduve taxi är ett stort skånskt bolag som kör både privatresor och samhällsbetalda resor. Ekonomin är i kris och bolaget har begärts i konkurs.

Trots det drivs verksamheten vidare, med nya personer som klivit in i styrelsen.

En granskning visar att de nya företrädarna har suttit i rader av bolag som gått i konkurs.

När lönerna frös inne i början av veckan kallade Transport Ringduve till förhandling. Den representant som bolaget utsett att möta facket, Torbjörn Olsson, har de senaste åren suttit i 17 bolag, där elva nu gått i konkurs.

Vid förhandlingen lovade Ringduve att betala ut lönerna den 28 och 29 januari. Men inga pengar kom. Och ännu har inga förare fått betalningen för januari. Däremot uppger två växeltelefonister till Transportarbetaren att de fått sina löner.

Hos förarna växer oron och vreden. En förare säger:

– Det är kaos, vi vet inte längre vem som driver företaget. Den här Torbjörn Olsson har skickat mejl där han lovar att allt ska lösa sig. Men ingen har något telefonnummer till honom. Han är omöjlig att nå.

– En annan chef säger rakt ut att vi inte kommer att få några löner från företaget. I stället ska pengarna komma från den statliga lönegarantin.

Chauffören berättar att omkring 20 anställda har ställt bilarna. Andra har beordrats att lämna ifrån sig bilarna, i brist på uppdrag. Själv har chauffören valt att köra vidare.

– Jag kan lika gärna jobba som att sitta hemma. Vi är några kolleger som resonerar likadant. Men i dag blir sista dagen. Jag har ont i magen.

– Många av Ringduves förare kör bara färdtjänst och andra samhällsbetalda resor. Det känns absurt att köra gamla, sjuka, funktionshindrade åt samhället, och veta att man inte kommer att få någon lön. De som upphandlat det här har ett stort ansvar för haveriet.

Föraren tycker att lönen – när den kom – var usel. De anställda har 118 kronor i timlön. Omräknat till heltid blir det inte ens 20 000 kronor.

– Jag har kört 250–260 timmar i månaden får att få ekonomin att gå ihop. Det är sjukt.

Transportarbetaren har upprepade gånger sökt Ringduve taxi, utan framgång. Vi har också kontaktat Skånetrafiken och bett om en kommentar. Skånetrafiken har sagt upp avtalet med Ringduve taxi, men i väntan på en ny entreprenör rullar trafiken vidare.

På Skånetrafiken uppger Joakim Borgudd, pressansvarig, att man under fredagen har fullt upp med att ordna fram ersättningsbilar. Nya avtal är också på gång med andra taxibolag.

Borgudd skriver:

”Skånetrafiken har haft en dialog med Ringduve taxi under hela förra året. Precis som vi har med alla andra bolag. Vi har sedan september haft ännu tätare möten med Ringduve taxi.

Vi hade ett avtal vilket är bindande för båda parter och de levde upp till avtalet. Vi sa upp avtalet på grund av ekonomiskt obestånd vilket var ett avtalsbrott.

Avtalet slöts 2016. Vi bad dem då redovisa hur det var möjligt att lägga det bud som de gjorde. Det kom in en redogörelse som var rimlig, utifrån den information vi hade 2016.

Det avtal vi hade är uppsagt och fram till att vi sa upp avtalet hade förarna fått sina löner. Hur Ringduve taxi hanterar det därefter kan vi inte svara för. Den uppkomna situationen är den samma som om något annat företag går i konkurs.

Alla åtgärder vi har vidtagit har gjorts i dialog med regionjurist och kronofogden.

Kronofogden har informerat oss om att vi nu sen avtalet sades upp inte ska någon dialog direkt med företaget utan det ska gå via dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Vladimir:
    2 februari, 2019

    Varför skriver ni Inte hur många förare inte har fått sina löner ? Alla har även tjänat en lön till som inte kommer att betalas ut och jag själv har fått flyta ut från lägenheten på grund av obetalt hyran. Kag blev uppringd från centralen igår om jag ville jobba denna helgen och på måndag och dem påstår att dem inte har fått sina känner men att det ska komma i veckan..... Hur länge ska dem ljuga för oss och kan inte dem ta ansvar för vi är många förare som är utan nån mat hemma

Lästips:

Transportarbetarens logga

S kritiserar uppföljning av lönevillkor i färdtjänsten

Taxi. Stockholms region upphandlar färdtjänst för 800 miljoner kronor per år. Alldeles för lite görs för att följa upp att sociala villkor följs, anser oppositionen.

Årets kollektivavtal

Sociala krav från politiker – sänkt lön för taxichaufförer

Taxi. Cabonlines förare i Stockholm ska få avtalspension och försäkringar. Notan får anställda stå för själva.

Sirius fackklubbar

Två färdtjänstklubbar drar i gång

Sirius förarklubb & Sirius partnerklubb. – En i taget! Eldsjälen och blivande ordföranden Pernille Lorenz försöker få ordning på sina diskussionslystna färdtjänstkollegor. Snart drar de i gång två nya fackklubbar.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.