Kaos på Ringduve taxi – förare ställer bilarna

Taxi. – Det är totalt kaos på Ringduve taxi! Inga löner har betalats ut för januari och uppåt 20 chaufförer har ställt sina bilar nu på fredagsmorgonen, säger en frustrerad taxiförare.

Ringduve taxi är ett stort skånskt bolag som kör både privatresor och samhällsbetalda resor. Ekonomin är i kris och bolaget har begärts i konkurs.

Trots det drivs verksamheten vidare, med nya personer som klivit in i styrelsen.

En granskning visar att de nya företrädarna har suttit i rader av bolag som gått i konkurs.

När lönerna frös inne i början av veckan kallade Transport Ringduve till förhandling. Den representant som bolaget utsett att möta facket, Torbjörn Olsson, har de senaste åren suttit i 17 bolag, där elva nu gått i konkurs.

Vid förhandlingen lovade Ringduve att betala ut lönerna den 28 och 29 januari. Men inga pengar kom. Och ännu har inga förare fått betalningen för januari. Däremot uppger två växeltelefonister till Transportarbetaren att de fått sina löner.

Hos förarna växer oron och vreden. En förare säger:

– Det är kaos, vi vet inte längre vem som driver företaget. Den här Torbjörn Olsson har skickat mejl där han lovar att allt ska lösa sig. Men ingen har något telefonnummer till honom. Han är omöjlig att nå.

– En annan chef säger rakt ut att vi inte kommer att få några löner från företaget. I stället ska pengarna komma från den statliga lönegarantin.

Chauffören berättar att omkring 20 anställda har ställt bilarna. Andra har beordrats att lämna ifrån sig bilarna, i brist på uppdrag. Själv har chauffören valt att köra vidare.

– Jag kan lika gärna jobba som att sitta hemma. Vi är några kolleger som resonerar likadant. Men i dag blir sista dagen. Jag har ont i magen.

– Många av Ringduves förare kör bara färdtjänst och andra samhällsbetalda resor. Det känns absurt att köra gamla, sjuka, funktionshindrade åt samhället, och veta att man inte kommer att få någon lön. De som upphandlat det här har ett stort ansvar för haveriet.

Föraren tycker att lönen – när den kom – var usel. De anställda har 118 kronor i timlön. Omräknat till heltid blir det inte ens 20 000 kronor.

– Jag har kört 250–260 timmar i månaden får att få ekonomin att gå ihop. Det är sjukt.

Transportarbetaren har upprepade gånger sökt Ringduve taxi, utan framgång. Vi har också kontaktat Skånetrafiken och bett om en kommentar. Skånetrafiken har sagt upp avtalet med Ringduve taxi, men i väntan på en ny entreprenör rullar trafiken vidare.

På Skånetrafiken uppger Joakim Borgudd, pressansvarig, att man under fredagen har fullt upp med att ordna fram ersättningsbilar. Nya avtal är också på gång med andra taxibolag.

Borgudd skriver:

”Skånetrafiken har haft en dialog med Ringduve taxi under hela förra året. Precis som vi har med alla andra bolag. Vi har sedan september haft ännu tätare möten med Ringduve taxi.

Vi hade ett avtal vilket är bindande för båda parter och de levde upp till avtalet. Vi sa upp avtalet på grund av ekonomiskt obestånd vilket var ett avtalsbrott.

Avtalet slöts 2016. Vi bad dem då redovisa hur det var möjligt att lägga det bud som de gjorde. Det kom in en redogörelse som var rimlig, utifrån den information vi hade 2016.

Det avtal vi hade är uppsagt och fram till att vi sa upp avtalet hade förarna fått sina löner. Hur Ringduve taxi hanterar det därefter kan vi inte svara för. Den uppkomna situationen är den samma som om något annat företag går i konkurs.

Alla åtgärder vi har vidtagit har gjorts i dialog med regionjurist och kronofogden.

Kronofogden har informerat oss om att vi nu sen avtalet sades upp inte ska någon dialog direkt med företaget utan det ska gå via dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Vladimir:
    2 februari, 2019

    Varför skriver ni Inte hur många förare inte har fått sina löner ? Alla har även tjänat en lön till som inte kommer att betalas ut och jag själv har fått flyta ut från lägenheten på grund av obetalt hyran. Kag blev uppringd från centralen igår om jag ville jobba denna helgen och på måndag och dem påstår att dem inte har fått sina känner men att det ska komma i veckan..... Hur länge ska dem ljuga för oss och kan inte dem ta ansvar för vi är många förare som är utan nån mat hemma

Lästips:

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Transportarbetarens logga

Färdtjänstfordon byggs om i Dalarna

Färdtjänst. Skyddsstoppet hade avsedd verkan, noterar Transports regionala skyddsombud i Dalarna. Fordonen för färdtjänst och andra serviceresor anpassas så att föraren och passagerarna ska hålla ett säkert avstånd till varandra.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.