Ingen TMA-bil vid bärgningsolycka

Bärgare. En bärgare blev påkörd i Dalarna i lördags. Han vårdas av specialister på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Polisen vill inte kommentera om ett skyddsfordon fanns på plats. Men enligt uppgifter till Transportarbetaren hade bärgningsuppdraget inte bedömts behöva skydd av ett TMA-fordon.

Bärgaren skulle bärga en personbil på väg E16 i Borlänge. Klockan var runt 7.30 i lördags morse.

Polisen är förtegen om detaljerna under pågående utredning. En förundersökning om grov vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada har inletts. Det är fortfarande en öppen fråga om den kommer att ledas av polisens avdelning för arbetsmiljöbrott eller av trafikbrottsavdelningen.

Uppgifter från annat håll berättar att bärgaren befann sig i diket intill fordonet som skulle bärgas. En personbil modell större kommer med fart, väjer till höger för att inte köra in i bärgningsbilen – och kör i stället på bärgaren.

Inget skyddsfordon, det som heter TMA-bil, fanns enligt uppgift på platsen.

– Det vet jag inte och om jag visst det skulle jag inte kommentera det under pågående förundersökning, säger Tommy Lindh, presstalesman på polisen i Dalarna.

Han berättar att föraren av personbilen är en äldre man. I den fortsatta utredningen undersöks de inblandade fordonen. Ytterligare förhör hålls med den äldre mannen, den skadade bärgningschauffören och vittnen.

Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport, inväntar polisens besked om TMA-fordon fanns på olycksplatsen. Han berättar mer allmänt om Transports arbete för att skyddsfordonen ska bli standard på riskklassade vägar. Att det inte ska vara upp till den enskilda bärgaren eller bärgningsbolaget att göra riskbedömningen.

– Vi driver en process mot Arbetsmiljöverket som i höstas fick kammarrätten med sig på sin linje att företagen själva ska göra riskbedömningarna. Vi vill i stället ha ett generellt krav på TMA-skydd vid uppdrag på särskilt utsatta vägar. Därför har vi begärt överprövning, att Högsta förvaltningsdomstolen ska ta upp ärendet, säger Martin Miljeteig och fortsätter:

– TMA-skydd är det snabbaste och bästa sättet att undvika att de som jobbar ute på vägarna dör eller skadas.

Transports ordförande i Dalarna driver också linjen att TMA-fordon ska användas på utsatta vägar som E16. Åke Westerberg:

– Det är fruktansvärt att en sådan här olycka får hända. Jag har själv jobbat som bärgare, och känt luftdraget från bilar som gasat förbi en olycksplats.

Bärgaren som skadades allvarligt i lördagens olycka jobbar på Lundbärgarna. Vd Jan-Erik Eriksson vill inte kommentera händelsen utan skriver i ett sms till Transportarbetaren att ”min prioritering är anhöriga och personal tills det stabiliserat sig”. På sin hemsida skriver företaget:

”Två fruktansvärda dygn har gått. En kollega och vän har skadats allvarligt i en olycka i samband med bärgning. Våra tankar går till kollegan, anhöriga samt övriga inblandade i olyckan. Vår kollega flögs i helgen till Uppsala för att få bästa möjliga specialistvård. Läget är fortfarande allvarligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lina Henningsson

”Det var tufft men viktigt att återvända till olycksplatsen”

Dödsolycka. I full fart kolliderade Lina Henningssons tankbil med en bil som svängt över på hennes körbana. Föraren dog. Det fanns ingenting hon kunde ha gjort annorlunda, men det ändrar inte utgången.  – Någon förlorade sitt liv. Då är det lätt att övertänka, att beskylla sig själv, säger hon.

Linda fick order att köra vidare direkt efter olyckan

Trafikolycka. Anklagelser och bristande stöd. Uppsägning. Sett i backspegeln önskar Linda att hon hade kontaktat facket, men efter olyckan var tillvaron så skakig att hon inte kom sig för. I dag har hon gått vidare. Men hon vill ändå berätta sin historia.

Illustration: Gustaf Öhrnell

Livet efter olyckan

Krishantering. I varje olycka med tunga fordon finns en chaufför som ska tillbaka i arbete. Fortfarande saknar de flesta arbetsgivare fullständiga rutiner för krisstöd. Och antalet svåra olyckor ökar.

Mjölkchaufför och andra truckers gör tv-debut

Chaufförer. Nästa vecka är det lastbilsförarnas tur att bli tv-stjärnor. Elin Rotstedt är mjölkbilschaufför och en av dem som visar upp sin vardag i dokusåpan Svenska truckers.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.