Ingen TMA-bil vid bärgningsolycka

Bärgare. En bärgare blev påkörd i Dalarna i lördags. Han vårdas av specialister på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Polisen vill inte kommentera om ett skyddsfordon fanns på plats. Men enligt uppgifter till Transportarbetaren hade bärgningsuppdraget inte bedömts behöva skydd av ett TMA-fordon.

Bärgaren skulle bärga en personbil på väg E16 i Borlänge. Klockan var runt 7.30 i lördags morse.

Polisen är förtegen om detaljerna under pågående utredning. En förundersökning om grov vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada har inletts. Det är fortfarande en öppen fråga om den kommer att ledas av polisens avdelning för arbetsmiljöbrott eller av trafikbrottsavdelningen.

Uppgifter från annat håll berättar att bärgaren befann sig i diket intill fordonet som skulle bärgas. En personbil modell större kommer med fart, väjer till höger för att inte köra in i bärgningsbilen – och kör i stället på bärgaren.

Inget skyddsfordon, det som heter TMA-bil, fanns enligt uppgift på platsen.

– Det vet jag inte och om jag visst det skulle jag inte kommentera det under pågående förundersökning, säger Tommy Lindh, presstalesman på polisen i Dalarna.

Han berättar att föraren av personbilen är en äldre man. I den fortsatta utredningen undersöks de inblandade fordonen. Ytterligare förhör hålls med den äldre mannen, den skadade bärgningschauffören och vittnen.

Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport, inväntar polisens besked om TMA-fordon fanns på olycksplatsen. Han berättar mer allmänt om Transports arbete för att skyddsfordonen ska bli standard på riskklassade vägar. Att det inte ska vara upp till den enskilda bärgaren eller bärgningsbolaget att göra riskbedömningen.

– Vi driver en process mot Arbetsmiljöverket som i höstas fick kammarrätten med sig på sin linje att företagen själva ska göra riskbedömningarna. Vi vill i stället ha ett generellt krav på TMA-skydd vid uppdrag på särskilt utsatta vägar. Därför har vi begärt överprövning, att Högsta förvaltningsdomstolen ska ta upp ärendet, säger Martin Miljeteig och fortsätter:

– TMA-skydd är det snabbaste och bästa sättet att undvika att de som jobbar ute på vägarna dör eller skadas.

Transports ordförande i Dalarna driver också linjen att TMA-fordon ska användas på utsatta vägar som E16. Åke Westerberg:

– Det är fruktansvärt att en sådan här olycka får hända. Jag har själv jobbat som bärgare, och känt luftdraget från bilar som gasat förbi en olycksplats.

Bärgaren som skadades allvarligt i lördagens olycka jobbar på Lundbärgarna. Vd Jan-Erik Eriksson vill inte kommentera händelsen utan skriver i ett sms till Transportarbetaren att ”min prioritering är anhöriga och personal tills det stabiliserat sig”. På sin hemsida skriver företaget:

”Två fruktansvärda dygn har gått. En kollega och vän har skadats allvarligt i en olycka i samband med bärgning. Våra tankar går till kollegan, anhöriga samt övriga inblandade i olyckan. Vår kollega flögs i helgen till Uppsala för att få bästa möjliga specialistvård. Läget är fortfarande allvarligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Martin Miljeteig

Transport kräver hårdare straff för arbetsmiljöbrott

Politik. Tolv personer har hittills i år omkommit på jobbet. Redan den 1 januari dog en lastbilschaufför när han skulle lasta bilen. I dag träffade Transport arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) – och krävde tydligare lagar och skarpare straff.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.