Annons:
Annons:

Ingen TMA-bil vid bärgningsolycka

Bärgare. En bärgare blev påkörd i Dalarna i lördags. Han vårdas av specialister på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Polisen vill inte kommentera om ett skyddsfordon fanns på plats. Men enligt uppgifter till Transportarbetaren hade bärgningsuppdraget inte bedömts behöva skydd av ett TMA-fordon.

Bärgaren skulle bärga en personbil på väg E16 i Borlänge. Klockan var runt 7.30 i lördags morse.

Polisen är förtegen om detaljerna under pågående utredning. En förundersökning om grov vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada har inletts. Det är fortfarande en öppen fråga om den kommer att ledas av polisens avdelning för arbetsmiljöbrott eller av trafikbrottsavdelningen.

Uppgifter från annat håll berättar att bärgaren befann sig i diket intill fordonet som skulle bärgas. En personbil modell större kommer med fart, väjer till höger för att inte köra in i bärgningsbilen – och kör i stället på bärgaren.

Inget skyddsfordon, det som heter TMA-bil, fanns enligt uppgift på platsen.

– Det vet jag inte och om jag visst det skulle jag inte kommentera det under pågående förundersökning, säger Tommy Lindh, presstalesman på polisen i Dalarna.

Han berättar att föraren av personbilen är en äldre man. I den fortsatta utredningen undersöks de inblandade fordonen. Ytterligare förhör hålls med den äldre mannen, den skadade bärgningschauffören och vittnen.

Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport, inväntar polisens besked om TMA-fordon fanns på olycksplatsen. Han berättar mer allmänt om Transports arbete för att skyddsfordonen ska bli standard på riskklassade vägar. Att det inte ska vara upp till den enskilda bärgaren eller bärgningsbolaget att göra riskbedömningen.

– Vi driver en process mot Arbetsmiljöverket som i höstas fick kammarrätten med sig på sin linje att företagen själva ska göra riskbedömningarna. Vi vill i stället ha ett generellt krav på TMA-skydd vid uppdrag på särskilt utsatta vägar. Därför har vi begärt överprövning, att Högsta förvaltningsdomstolen ska ta upp ärendet, säger Martin Miljeteig och fortsätter:

– TMA-skydd är det snabbaste och bästa sättet att undvika att de som jobbar ute på vägarna dör eller skadas.

Transports ordförande i Dalarna driver också linjen att TMA-fordon ska användas på utsatta vägar som E16. Åke Westerberg:

– Det är fruktansvärt att en sådan här olycka får hända. Jag har själv jobbat som bärgare, och känt luftdraget från bilar som gasat förbi en olycksplats.

Bärgaren som skadades allvarligt i lördagens olycka jobbar på Lundbärgarna. Vd Jan-Erik Eriksson vill inte kommentera händelsen utan skriver i ett sms till Transportarbetaren att ”min prioritering är anhöriga och personal tills det stabiliserat sig”. På sin hemsida skriver företaget:

”Två fruktansvärda dygn har gått. En kollega och vän har skadats allvarligt i en olycka i samband med bärgning. Våra tankar går till kollegan, anhöriga samt övriga inblandade i olyckan. Vår kollega flögs i helgen till Uppsala för att få bästa möjliga specialistvård. Läget är fortfarande allvarligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Dödsolycka i Oxelösunds hamn

Vem bär ansvar för 21-årige Nimas död?

Arbetsmiljö. I mars 2018 omkom den 21-årige stuveriarbetaren Nima i Oxelösunds hamn. Han hade klättrat ner i ett utrymme i fartyget där kol-lasten ätit upp syret. I dagarna avslutas maratonrättegången mot hamnbolaget och två ansvariga chefer.

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Transportarbetarens logga

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Avtal 2020
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Ett steg närmare nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. En lönehöjning på drygt 1 630 kronor, förbättrad avtalspension och ett 29 månader långt avtal där sista året kan sägas upp. Så långt är Transport och Sveriges Hamnar i princip överens i de pågående stuveriförhandlingarna.

Avtal 2020

Stuveriförhandlingarna återupptas på tisdagen

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt stuveriavtal är pausade till tisdagen. – Under måndagen mötte vi arbetsgivarna ett par timmar och vi har inte hunnit mycket längre än att dra upp riktlinjerna för de fortsatta förhandlingarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020
Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

Avtalsförhandlingar i gång för landets 3 000 hamnarbetare

Hamn. Tryggare anställningar och en garanti för att automatiserade arbetsuppgifter, som krankörning från kontoret, ska utföras av hamnarbetare. Det är krav som Transport har med sig när stuveriförhandlingarna startade på måndagen.

Domstol avgör lön för reklamutdelare

Lön. Reklamutdelarna måste sortera 3 200 bilagor i timmen för att anses prestera normalt. Det bestämde arbetsgivaren utan att fråga facket. Ett par medlemmar reagerade och nu ska frågan upp i Arbetsdomstolen.

Avtal 2020

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Corona

Sveriges Åkeriföretag ställer in sina YKB-kurser

Åkeri. Chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB) hänger i luften. I väntan på besked från EU:s politiker om eventuell dispens från kraven på fortbildning ställer Sveriges åkeriföretag nu in alla sina YKB-kurser fram till julafton.

Avtal 2020
Skyddsvakt på Arlanda.

Väktare och ordningsvakter kliver in i avtalsmatchen

Bevakning. Avtalsförhandlingarna är i gång för anställda i bevakningsbranschen. Retroaktiv betalning är ett starkt krav från många medlemmar. – Det är fullt förståeligt. Men med den normering som nu gäller i LO satsar vi hellre på en lösning som ger mer pengar i plånboken, totalt sett, säger Tommy Wreeth, ordförande och förhandlingschef i Transport.

Avtal 2020

”Vi måste öka trycket på arbetsgivarna”

Åkeri mfl. Efter två dagars förhandlingar för anställda inom åkeri/terminal och renhållning är parterna inte nära nya löneavtal. – Jag är faktiskt bekymrad över hur trögt det går. Vi är i ett läge där vi måste öka trycket på arbetsgivarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020

Renhållarnas lönematch pausad – fortsätter på tisdagen

Miljöarbete. Första förhandlingsdagen gav som väntat inget nytt löneavtal för landets miljöarbetare. Men redan i morgon, tisdag, återupptas överläggningarna. – Vi står fortfarande en rejäl bit från varandra. Hetast diskussion blev det om vårt krav på en förlängning av lönetrappan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020
Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetarna står på tur i Transports avtalsrörelse

Miljöarbete. Under måndagen går Transport in i avtalsrörelsen med ytterligare en yrkesgrupp, miljöarbetarna. – Precis som på åkeri- och terminalområdet prioriterar vi tryggheten i jobbet. Det är inte ovanligt med allvarliga hot mot våra medlemmar, säger Joakim Guttman, central ombudsman i Transport.

Avtal 2020

Parterna pausar förhandlingarna om nytt åkeri- och terminalavtal

Åkeri och terminal. Fack och arbetsgivare pausar nu förhandlingarna om nytt avtal för Transports största yrkesgrupp, chaufförer och terminalarbetare. – Vi fortsätter nästa vecka. Fredagens förhandlingar var mer konstruktiva än gårdagens. Arbetsgivarna har insett att man måste komma upp ur skyttegraven, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Corona

Regeringen driver frågan om pandemi-regler för YKB i EU

(UPPDATERAD) Åkeri. Chaufförer och åkare trycker på för dispensregler kring fortbildning och yrkeskompetensbevis, YKB när pandemin slagit till i en andra våg. Nu kommer svar från infrastrukturdepartementet.

Corona

”Ny dispens från kraven på YKB krävs”

Åkeri. Pandemins andra våg skapar oro och krav på åtgärder kring åkeriförarnas yrkeskompetensbevis (YKB). I en skrivelse kräver arbetsgivarorganisationen Transportföretagen att regeringen ska vända sig till EU-kommissionen för ny dispens från kraven på fortbildning.

Taxiföretag fortsätter hämta förare utanför EU

Taxi. I storstäderna, främst Stockholm, fortsätter taxiföretag att ta in förare från länder utanför EU – trots att corona har slagit extremt hårt mot taxibranschen. Bara i Stockholm har Transport fått 21 ansökningar sedan pandemiutbrottet i mars.