Förarlös lastbil
Close
Transportstyrelsen tillåter den förarlösa ellastbilen på allmän väg, men bara på särskild en sträcka i Jönköping.
Close

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

DB Schenker berättar i ett pressmeddelande att Transportstyrelsen (för första gången) tillåter ett förarlöst fordon på allmän väg. Bilen går under beteckningen T-pod och ska dagligen rulla mellan företagets terminal och lager i Jönköping.

Fordonet saknar förarhytt, men övervakas av en operatör som kan gå in och fjärrstyra det. Samma operatör kan kontrollera flera T-poddar samtidigt.

Fordonet kan lastas med cirka 16 ton. Batteriet räcker i runt 20 mil på en laddning.

– Transportstyrelsens besked är också ett intyg på att lösningen är säker, säger Robert Falck i pressmeddelandet.

Han är vd och grundare av Einride, företaget som tillverkar T-poddarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ralle:
    15 mars, 2019

    Har fortfarande inte sett denna lastbil backa intill brygga själv, men det är väl där en person tar över kontrollerna. Med andra ord är denna inte i närheten av att ersätta distributionschaufförer (den största gruppen) och många andra. Utlandschaufförer som kör en trailer från A till B kan jag se bli ersatta... de brukar ju i regel sätta sig i bilen medan personalen lossar. Svenska chaufförer sköter ju många moment själva. Om man inte kör, så kommer man vara där och lasta och lossa... så tror inte chaufförer behöver skrika hjälp en på ett tag.

  2. Peter Jansson:
    14 mars, 2019

    Alla låglönechaufförer lär förhoppningsvis bli utkonkurrerade inom en snar framtid av förarlösa lastbilar.Chaufförer som vill köra i skogen,ploga eller arbeta med andra uppgifter där inte förarlösa lastbilar kan användas kommer att få slåss om arbeten i framtiden.(Skönt att vara ekonomiskt oberoende och se på hur utvecklingen gynnar oss som inte längre behöver arbeta.)Det var mycket roligare på den "gamla goda tiden".......

Lästips:

Mattias Nagér

... personalchef på Einride, som söker en lastbilschaufför beredd att köra fordonet vid en datorskärm inne på kontoret.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Vi ligger efter i kampen mot lönedumpningen

Ledare. I Sveriges närmaste grannländer tar myndigheterna krafttag mot lönedumpningen i åkeribranschen.

Malin Persson FFI

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.