Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard
Close
Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard anser att färdtjänstförare borde ha minst 28 000 kronor som slutlön.
Close
Avtalsrörelsen

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

– Ett litet. Men vi är absolut inte nöjda. Situationen i branschen blir bara värre och värre, säger Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard samstämmigt.

Transportarbetaren träffar Sven-Erik och Jens i Eksjö. Lena Axelsson, som också är fackligt aktiv i avdelningens taxisektion, finns med via mobiltelefonen.

Alla tre är bekymrade inför de kommande avtalsförhandlingarna. De tycker inte att Transport satsat tillräckligt mycket på taxiförarna under tidigare avtalsrörelser.

– Vi upplever nästan att det finns ett motstånd mot att driva färdtjänstfrågor. Att köra samhällsbetald trafik är något helt annat än vanlig taxi, säger Sven-Åke Österberg. Han ingår i den fackliga delegation som ska förhandla med arbetsgivarna i vår.

Jätteproblem

Alla tre som intervjuas är medvetna om att den låga fackliga organisationsgraden i taxi är ett jätteproblem för Transport. All facklig kamp och styrka bygger på att det finns medlemmar. Medlemmar som i slutänden ställer upp – om förbundet tvingas varsla om stridsåtgärder.

I avtalsförhandlingarna 2017 vann Transport en delseger som förbättrade villkoren för dem som kör upphandlade resor. Men de fackligt aktiva förarna i Jönköping vill ändå ha ett eget avtal för färdtjänst, sjukresor och skolskjuts. Ett avtal som är i paritet med bussavalet, minst.

– I dag är våra löner skamligt låga, säger Jens Östergaard.

De dåliga villkoren har skapat kaos i branschen, anser alla tre och radar upp exempel. Som havererade upphandlingar, stor personalomsättning, förare som är klart olämpliga för yrket, stress, hälsoproblem, dåligt trafikbeteende.

– Läget förvärras av beställningscentralerna, säger Lena Axelsson. Det är ofta för knappt om tid för körningarna och det leder till förseningar och ännu mera stress. Jag upplever det varje dag. Fler och fler förare går in i väggen.

– Jag frågar mig varför jag inte ger upp och slutar. Men, det är fortfarande ett fritt yrke och jag träffar så många trevliga människor.

Minst 28 000

Jens, Sven-Åke och Lena anser att färdtjänstförare borde ha åtminstone 28 000 kronor som slutlön. Och gärna kompetenstillägg till dem som exempelvis kör trappklättrare.

Branschen måste också ställa högre krav på åkare och förare, bland annat när det gäller utbildning, servicetänkande och språkkunskaper, anser de.

– I dag får vi in chaufförer som inte vet hur man kopplar fast en rullstol. Det är inte hållbart. Alla parter – fack, arbetsgivare, brukarorganisationer, myndigheter – måste hjälpas åt att sanera branschen, anser Sven-Åke Österberg.

Transport har ett stort ansvar i de kommande avtalsförhandlingarna, poängterar alla tre. Sven-Åke säger:

– Händer inget avgörande den här gången, vet jag inte om jag orkar fortsätta jobba fackligt. Det är elfte timmen nu.

 

Läs mer!

Taxi – en sjuk bransch

”Procentlönen måste bort!”

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per eric Iarsson:
    31 maj, 2020

    Strejka
    Så kanske andra liknande yrken sympatistrejkar

  2. Per eric Iarsson:
    30 maj, 2020

    Säg till statsminister att han ska förbjuda ackordslöner I trafiken

  3. Jan:
    3 februari, 2020

    Märkligt system när taxichaufförers lön blir lägre vid avtalspriser t.ex färdtjänst. Procentlönen borde i rimlighetens namn beräknas på ordinarie pris.
    Vad skulle en expedit på H&M säga om de fick lägre lön när butiken har REA?
    Jag håller med - det verkar sjukt

  4. Per eric Iarsson:
    1 februari, 2020

    Förbjud ackordet

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.