Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

– Om förslaget blir verklighet försämras både trafiksäkerheten och chaufförernas möjlighet till ett socialt liv. Lördagar blir som en vanlig arbetsdag, säger Transports internationella sekreterare Magnus Falk.

Förändringarna i EU:s kör- och vilotidsregler har diskuterats länge. Redan för ett år sedan varnade Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF) för allvarliga konsekvenser om förslaget genomförs.

Den största förändringen handlar alltså om veckovilan. Med dagens regler måste chaufförerna ha minst tre dagars ledigt under en tvåveckorsperiod.

EU har också bestämt att yrkesförare inte får ta den långa veckovilan, 45 timmar, i lastbilshytten. Åkeriet måste ordna annat boende.

Förkortad veckovila – 24 timmar – finns, men chauffören får bara ta en sådan under en tvåveckorsperiod.

– Det är här som en majoritet i transportutskottet vill luckra upp reglerna, förklarar Magnus Falk. I framtiden ska förarna kunna ta två reducerade veckovilor efter varandra. Det låter kanske inte så dramatiskt, men det får stora konsekvenser för chaufförerna.

ETF har tagit fram statistik och menar att tunga fordon redan nu är inblandade i många olyckor med dödlig utgång. Med mindre tid för återhämtning ökar riskerna både för yrkesförarna och medtrafikanterna, anser facket.

Transportutskottet väntas också rösta om bestämmelser som gäller för så kallad utstationerad arbetskraft.

– Risken är överhängande att en majoritet av utskottet röstar för att internationella vägtransporter ska undantas från utstationeringsreglerna. Det är också allvarligt, säger Magnus Falk.

Efter omröstningen i transportutskottet väntar parlamentet, och sedan rådet och kommissionen. Falk utesluter inte att förändringarna i kör- och vilotiderna kan vara klubbade och klara redan till hösten:

– Fast vi hoppas kunna vända opinionen. Därför skriver vi nu ett öppet brev till de politiska partierna, EU-parlamentarikerna och till olika trafiksäkerhetsorganisationer. Samma sak gör andra fackförbund ute i Europa.

Transports förbundssekreterare, Lars Mikaelsson, är också kritisk mot de föreslagna ändringarna:

– Det är sjukt om yrkesförare som kör tunga fordon ska ha sämre rätt till vila än andra arbetstagare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Transportarbetarens logga

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.