Debatt

Det handlar om människor!

Försäkringskassan husfasad
Close
Robert Savela uppmanar regeringen att förbättra villkoren för sjukskrivna.
Close

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Tryggheten – det sociala skyddsnätet som sjukförsäkringen ska erbjuda totalhavererar för väldigt många. Raserad hälsa och ekonomi är deras verklighet.

När man blir sjukskriven söker man ersättning från Försäkringskassan. Denna ansökan ska baseras på den sjukskrivande läkarens intyg. Men försäkringskassan har egna läkare som gör egna bedömningar, vilket leder till att man inte får sjukpenning. Med det inkompetensförklarar Försäkringskassan den sjukskrivande läkaren.

När sjukpenningen dras in måste den utförsäkrade antingen gå tillbaka till sin arbetsgivare, eller hitta ett nytt arbete på arbetsmarknaden. Det gör man genom att anmäla sig till arbetsförmedlingen.

På arbetsförmedlingen kan man naturligtvis inte hitta något arbete som tillåter att personen jobbar, med den sjukdomsbild som fortfarande finns. Förhoppningen är nu att personen ska kunna gå på a-kassa. Men då måste man uppfylla alla krav och utredningar, annars får man ingen ersättning.

Självklart finns möjligheter att ompröva Försäkringskassans beslut. Men medan man ansöker, omprövar eller begär prövning av förvaltningsrätten, är ersättningen fryst. Tidsåtgången för det här drar i väg långt över de sex veckor som Försäkringskassan önskar ha som handläggningstid. Månader kan passera innan ett slutgiltigt beslut är taget.

I Svenska Transportarbetareförbundet avdelning 26 Norrbotten ser vi en markant ökning av de här fallen bara det senaste året. Vi ser människor som ger upp och inte ser någon utväg. Som gråter och ber om hjälp. Allt de vill är att vara friska och kunna leva ett normalt liv.

Regeringen – vi pratar om människor! Det är ovärdigt Sverige att behandla sjuka människor som vill vara friska, som vill få chansen att bli friska, på det här sättet. I artikeln i Norrbottens-Kuriren omnämns regeringens utredning om tillämpningen av begreppet normalt förekommande arbete.

Min uppmaning till regeringen blir därför:

Släpp kravet om att få ner antalet sjukpenningdagar per år som i dag ligger på Försäkringskassan.

Försäkringskassan ska inte kunna stoppa sjukpenning och sjukersättning med motiveringen normalt förekommande arbete under tiden för utredningen.

Gör verklighet av att ta bort hindren, som Alliansregeringen införde i sjukförsäkringen, låt människor få möjlighet att bli friska i lugn och ro med ekonomisk trygghet.

Varför ännu en utredning om något som bevisligen inte fungerar, men som skadar dem som behöver hjälp från det sociala skyddsnätet vi är så stolta över i Sverige?

I dag kan inte ens Försäkringskassan förklara vad normalt förekommande arbete faktiskt är. Med vilken rätt ska kassan då kunna stoppa sjukpenningen med den motiveringen?

Regeringen – gör om och gör rätt! Att göra något annat är att ytterligare kränka redan utsatta människor!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Tommy Wreeth

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

Indragen sjukpenning katastrof för kroniskt sjuka

Insändare. Statsvetaren och forskaren Niklas Altermark vid Lunds universitet har nyligen presenterat en delrapport kring de allvarliga resultat han funnit i sin forskning om konsekvenserna av Försäkringskassans avslag till sjukdomsdrabbade människor.

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

En T-pod – världens första tunga, självkörande transport på allmän väg. Här körs den i Jönköping.

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Mamma!

Sorg. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning. Det har inte varit någon vidare vår i år. Först var det damen i en Tesla som inte begrep att man måste minska farten när man kör in till en mack. Hon fick sladd, körde på mig så att jag fick en flygtur som hette duga.

Hur ska det gå?

Avtalsrörelsen. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.