Debatt

Det handlar om människor!

Försäkringskassan husfasad
Close
Robert Savela uppmanar regeringen att förbättra villkoren för sjukskrivna.
Close

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Tryggheten – det sociala skyddsnätet som sjukförsäkringen ska erbjuda totalhavererar för väldigt många. Raserad hälsa och ekonomi är deras verklighet.

När man blir sjukskriven söker man ersättning från Försäkringskassan. Denna ansökan ska baseras på den sjukskrivande läkarens intyg. Men försäkringskassan har egna läkare som gör egna bedömningar, vilket leder till att man inte får sjukpenning. Med det inkompetensförklarar Försäkringskassan den sjukskrivande läkaren.

När sjukpenningen dras in måste den utförsäkrade antingen gå tillbaka till sin arbetsgivare, eller hitta ett nytt arbete på arbetsmarknaden. Det gör man genom att anmäla sig till arbetsförmedlingen.

På arbetsförmedlingen kan man naturligtvis inte hitta något arbete som tillåter att personen jobbar, med den sjukdomsbild som fortfarande finns. Förhoppningen är nu att personen ska kunna gå på a-kassa. Men då måste man uppfylla alla krav och utredningar, annars får man ingen ersättning.

Självklart finns möjligheter att ompröva Försäkringskassans beslut. Men medan man ansöker, omprövar eller begär prövning av förvaltningsrätten, är ersättningen fryst. Tidsåtgången för det här drar i väg långt över de sex veckor som Försäkringskassan önskar ha som handläggningstid. Månader kan passera innan ett slutgiltigt beslut är taget.

I Svenska Transportarbetareförbundet avdelning 26 Norrbotten ser vi en markant ökning av de här fallen bara det senaste året. Vi ser människor som ger upp och inte ser någon utväg. Som gråter och ber om hjälp. Allt de vill är att vara friska och kunna leva ett normalt liv.

Regeringen – vi pratar om människor! Det är ovärdigt Sverige att behandla sjuka människor som vill vara friska, som vill få chansen att bli friska, på det här sättet. I artikeln i Norrbottens-Kuriren omnämns regeringens utredning om tillämpningen av begreppet normalt förekommande arbete.

Min uppmaning till regeringen blir därför:

Släpp kravet om att få ner antalet sjukpenningdagar per år som i dag ligger på Försäkringskassan.

Försäkringskassan ska inte kunna stoppa sjukpenning och sjukersättning med motiveringen normalt förekommande arbete under tiden för utredningen.

Gör verklighet av att ta bort hindren, som Alliansregeringen införde i sjukförsäkringen, låt människor få möjlighet att bli friska i lugn och ro med ekonomisk trygghet.

Varför ännu en utredning om något som bevisligen inte fungerar, men som skadar dem som behöver hjälp från det sociala skyddsnätet vi är så stolta över i Sverige?

I dag kan inte ens Försäkringskassan förklara vad normalt förekommande arbete faktiskt är. Med vilken rätt ska kassan då kunna stoppa sjukpenningen med den motiveringen?

Regeringen – gör om och gör rätt! Att göra något annat är att ytterligare kränka redan utsatta människor!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport vill ha ny myndighet

EU-regler. Trots beslut om lika löner och nya lagpaket som tröskats genom EU jobbar tusentals chaufförer i Sverige med låg lön under usla förhållanden. De flesta omfattas inte av utstationeringsdirektivet och det är oklart vem som ska se till att reglerna i mobilitetspaketet följs.

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Transportarbetarens logga

Sveriges Åkeriföretag ställer in sina YKB-kurser

Åkeri. Chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB) hänger i luften. I väntan på besked från EU:s politiker om eventuell dispens från kraven på fortbildning ställer Sveriges åkeriföretag nu in alla sina YKB-kurser fram till julafton.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Chauffören – en luffare?

Frihet. Många tror nog att luffarna som drog efter vägarna för över hundra år sedan och tiggde mat i gårdarna, gjorde det för att de antingen var arbetslösa eller arbetsskygga. Jag tror att sanningen är mer komplicerad än så. Arbeten har nog alltid behövt göras men frågan är till vilket pris.

Att läsa med öronen!

Läsning. När jag och en kamrat kom in på en dansk pizzeria utanför Köpenhamn, påpekade pizzabagaren förskräckt att vi måste ha ansiktsmask. Kollegan hade redan en medan jag raskt fick en tilldelad.

Banta eller inte?

Hälsa. Sommaren har varit ljuvlig, lugn, fridfull och med mycket god mat – ja kanske lite för mycket. En viss extra rondör kunde spåras både på mig och på kollegorna vid jobbstarten. Kanske borde man göra något åt det?

Bered dig på ett liv som fattigpensionär

Ledare. Är du strax över 20 år och lastbilschaufför? Då kan du på ålderdomen se fram mot ungefär 11 400 kronor i pension från staten, förutsatt att du pallar att köra till fyllda 65 år.

Arbetsgivarna agerar respektlöst

Ordförandeord. Avtalsrörelsen pågår för fullt, och med stor sannolikhet har det hänt en hel del från det att denna krönika skrevs till att Transportarbetaren ligger i din brevlåda.

För dagbok på jobbet

Insändare. För ni dagbok i ert arbete? Om inte, varför? Min far var noga med att se till att jag förde dagbok, när jag började köra för elva år sedan.

Pungsparka tillbaka i las-debatten!

Debatt. Om parterna på allvar ska behålla balansen på svensk arbetsmarknad så borde vi väl rätteligen inte enbart diskutera hur arbetsgivaren lättare skall kunna säga upp personal genom att luckra upp lagen om anställningsskydd (las).

Hyllningsrop med lukt av hyckleri

Ledare. På senare tid har hyllningskören över den svenska modellen och kollektivavtalen nått stormstyrka. Det finns snart ingen tongivande debattör, ledarskribent eller företrädare för näringslivet, facket eller rikspolitiken som inte uttalat sitt stöd för tanken att det är arbetsmarknadens parter som själva ska göra upp om spelreglerna på arbetsmarknaden.

Vad är trygghet för en arbetare?

Ordförandeord. Under senare tid har jag allt oftare funderat på vad som är trygghet för en arbetare. Hur jag än vänder och vrider på frågan så landar jag i att det rör sig om en trygg anställning och en vettig arbetsmiljö.

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

Värstinglandet

Davids krönika. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.