Debatt

Det handlar om människor!

Försäkringskassan husfasad
Close
Robert Savela uppmanar regeringen att förbättra villkoren för sjukskrivna.
Close

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Tryggheten – det sociala skyddsnätet som sjukförsäkringen ska erbjuda totalhavererar för väldigt många. Raserad hälsa och ekonomi är deras verklighet.

När man blir sjukskriven söker man ersättning från Försäkringskassan. Denna ansökan ska baseras på den sjukskrivande läkarens intyg. Men försäkringskassan har egna läkare som gör egna bedömningar, vilket leder till att man inte får sjukpenning. Med det inkompetensförklarar Försäkringskassan den sjukskrivande läkaren.

När sjukpenningen dras in måste den utförsäkrade antingen gå tillbaka till sin arbetsgivare, eller hitta ett nytt arbete på arbetsmarknaden. Det gör man genom att anmäla sig till arbetsförmedlingen.

På arbetsförmedlingen kan man naturligtvis inte hitta något arbete som tillåter att personen jobbar, med den sjukdomsbild som fortfarande finns. Förhoppningen är nu att personen ska kunna gå på a-kassa. Men då måste man uppfylla alla krav och utredningar, annars får man ingen ersättning.

Självklart finns möjligheter att ompröva Försäkringskassans beslut. Men medan man ansöker, omprövar eller begär prövning av förvaltningsrätten, är ersättningen fryst. Tidsåtgången för det här drar i väg långt över de sex veckor som Försäkringskassan önskar ha som handläggningstid. Månader kan passera innan ett slutgiltigt beslut är taget.

I Svenska Transportarbetareförbundet avdelning 26 Norrbotten ser vi en markant ökning av de här fallen bara det senaste året. Vi ser människor som ger upp och inte ser någon utväg. Som gråter och ber om hjälp. Allt de vill är att vara friska och kunna leva ett normalt liv.

Regeringen – vi pratar om människor! Det är ovärdigt Sverige att behandla sjuka människor som vill vara friska, som vill få chansen att bli friska, på det här sättet. I artikeln i Norrbottens-Kuriren omnämns regeringens utredning om tillämpningen av begreppet normalt förekommande arbete.

Min uppmaning till regeringen blir därför:

Släpp kravet om att få ner antalet sjukpenningdagar per år som i dag ligger på Försäkringskassan.

Försäkringskassan ska inte kunna stoppa sjukpenning och sjukersättning med motiveringen normalt förekommande arbete under tiden för utredningen.

Gör verklighet av att ta bort hindren, som Alliansregeringen införde i sjukförsäkringen, låt människor få möjlighet att bli friska i lugn och ro med ekonomisk trygghet.

Varför ännu en utredning om något som bevisligen inte fungerar, men som skadar dem som behöver hjälp från det sociala skyddsnätet vi är så stolta över i Sverige?

I dag kan inte ens Försäkringskassan förklara vad normalt förekommande arbete faktiskt är. Med vilken rätt ska kassan då kunna stoppa sjukpenningen med den motiveringen?

Regeringen – gör om och gör rätt! Att göra något annat är att ytterligare kränka redan utsatta människor!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Almedalen 2018. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Transportarbetarens logga

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.

Hur svårt kan det vara?

Ledare. När sommaren så småningom ebbar ut hoppas man ju att farsen kring Svenska Akademien är slut. Risken är väl annars överhängande att människor som redan har problem med en grandios självbild fått den uppumpad till bristningsgränsen.

Marknaden har alltid rätt!

Davids krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.

Hamn och stuveri är en viktig del av vår själ

Ordförandeord. Vi har arbetat oss igenom mars månad och ännu verkar det inte vara någon vår i sikte. En fråga som har engagerat oss även denna månad är den om situationen på APM Terminals i Göteborgs hamn, och jag förstår att den väcker mycket känslor och många funderingar bland våra medlemmar