Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.
Close
Transports taggare i Svinesund. Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.
Close
Cabotagestudien 2020

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Långtradare i kö
Foto: Lilly Hallberg

Redan vid lunchtid är det kö med lastbilar på bron över från Norge. I Svinesund är Jan Lendin, ombudsman från avdelning 55, på plats. Han är ansvarig för Transports insats vid svensk-norska gränsen.

Vid tullstationen på den svenska sidan finns också Jimmy Ovesson, Tommy Jonsson och Lena Hunt Wiberg.  De taggar alla utländska lastbilar för cabotagestudien. Tommy Jonsson är ansvarig för verksamheten Ordning och reda i åkeribranschen. Och numera också med i cabotagestudiens styrelse. Och han ser ”gränskontrollen” som viktig för att täppa till hål i forskningen.

– Skeptiker har ju tidigare kommit med kritik mot att det går att lämna landet, och att det inte går att visa om det är lagligt eller olagligt cabotage, säger han.

Topptaggare

Vid tullstationen står en stor klunga chaufförer, många talar polska. Rader av lastbilar står på parkeringen. Transports team ”Ordning och reda” ligger i topp när det gäller att tagga, visar cabotagestudiens app.

– Jag tycker att det är jättebra att vi gör det här, står vid gränserna, säger Lena Hunt Wiberg, terminalare från avdelning 17 och med i Transports förbundsstyrelse.

Fredag klockan 15: Jimmy Ovesson har hittills taggat 68 utländska ekipage.
Fredag klockan 15: Jimmy Ovesson har hittills taggat 68 utländska ekipage. Foto: Lilly Hallberg

Jimmy Ovesson har tidigare som chaufför varit med och taggat för studien, som kartlägger lastbilstrafikens strömmar. Han vet hur långa köer det kan vara här, både in och ut från Sverige.

– På söndagskvällarna kunde det vara kö ända från Strömstad upp till gränsen, säger han.

– Det är bra att kunna påvisa problemet, hur mycket trafik det egentligen rör sig om.

Den okonventionella forskningsmetoden startade 2012 på initiativ av logistikforskaren Henrik Sternberg i Lund. I dag är han professor i USA, men fortfarande framhåller han de frivilliga som är ute och taggar lastbilar.

Gränsövergångar centrala

Henrik Sternberg understryker också vikten av gränskontroller: För att visa när fordon åker in eller ut ur landet. Utan sådana gränskontroller eller funktioner för att tagga inkommande eller utgående, blev varje observation vid exempelvis Öresundsbron något av en gissning. Det är för att säkra forskningen som Svenska Transportarbetareförbundet gör helgens storsatsning.

Under veckoslutet finns ombudsmän på plats vid gränserna. Förutom vid Svinesund, också vid Öresundsbron och färjeterminalen i Helsingborg. Taggare kommer även att vara på plats i hamnarna i Trelleborg, Ystad och Kapellskär.

Ombudsman Jan Lendin ska stå vid Svinesundsbron till 01 på lördagsmorgonen.

– Cabotagestudien är bra för medlemmarna, och för vår del gör studien att vi kan sätta press på politikerna när det gäller att implementera mobilitetspaketet i Sverige.

Tidigare cabotagestudier har visat på omfattande brott mot cabotagereglerna och även att kriminaliteten ökade i områden där utländska lastbilar hade uppställningsplatser.

Den som taggar utländska lastbilar kan hela tiden följa sin och andras insatser. I bakgrunden på kartan ligger dessutom kombiterminalerna utmärkta, något Transports Ordning och redaverksamhet önskat.

Tommy Wreeth, omgiven av Jimmy Ovesson och Tommy Jonsson, på plats på lördagen.
Tommy Wreeth, omgiven av Jimmy Ovesson och Tommy Jonsson, på plats på lördagen. Foto: Transport

Transports ordförande Tommy Wreeth kommer i morgon, lördag. Också han betonar kontrollen vid gränsövergångarna, för att lastbilar inte ska kunna ”smita ut och in”. Tommy Wreeth följer studien med stort intresse.

– Jag ser det som en jättebra möjlighet för att oss kunna påtala osund konkurrens, som olaglig inrikestrafik – ska vi gå till politikerna med krav måste vi också kunna visa faktaunderlag och påvisa vad som behöver kontrolleras, har han tidigare sagt.

– Jag har stora förhoppningar om att studien kommer att ge en bra verklighetsbild.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Transportarbetarens logga

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

Transportarbetarens logga

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.