Bättre villkor för Stockholms färdtjänstförare dröjer

Färdtjänst. I förra veckan jublade färdtjänstföraren Allonias Sebhatu och kollegorna. Landstinget i Stockholm slog upp portarna för bättre löner och villkor. I går slog de igen. Åtminstone till den sista mars 2019, kanske längre.

Den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landstings trafiknämnd fattade beslut om att utnyttja möjligheten att förlänga avtalen om samhällsbetalda resor med Taxi Kurir och Sverigetaxi.

Bägge bolagen ägs av riskkapitalbolaget Cabonline group, tidigare Fågelviksgruppen. Och inget av dem ställer krav på att åkerierna, som ansluter sig till beställningscentralerna, ska teckna kollektivavtal.

– Trist, kan man konstatera. Politikerna hade chansen att göra något, redan nu. Men den viljan fanns inte, kommenterar Transports utredare Emil Burman.

Oppositionslandstingsrådet Talla Alkurdi (S) instämmer i kritiken av den styrande majoriteten. Partiet hade velat införa sociala krav för chaufförerna från och med den 1 april nästa år.

Så sent som i förra veckan lyckades de rödgröna partierna i landstinget, tillsammans med Sverigedemokraterna, klubba igenom att sociala villkor, som når upp till kollektivavtalet, ska ställas vid framtida upphandlingar av färdtjänsten.

Transportarbetaren söker trafiknämndens ordförande Kristoffer Tamsons (M). Pressekreteraren Claes Wersäll svarar i hans ställe.

Varför väntar ni med att införa förbättringar av färdtjänstförarnas löner och villkor?

– Vi tog beslut redan i mars om att inleda en ny upphandling av färdtjänsten. Avtalen har ofta ett eller flera optionsår och nu utnyttjar vi ett optionsår.

Option innebär möjlighet att förlänga ett pågående avtal.

Kommer avtalet att förlängas ytterligare, efter den 31 mars 2019?

– Det vet jag inte exakt. Två år är väl max, men nu har trafiknämnden fattat beslut om att förlänga det ett år.

När kommer Allonias Sebhatu och hans arbetskamrater att få bättre sociala villkor och rimliga löner?

– Vi är ett landsting och tar hänsyn till och följer svensk lagstiftning. Från och med den 1 juni infördes nya regler om krav på sociala villkor vid upphandlingar och det är något våra tjänstemän tittar på vad det innebär nu.

När kommer ni att veta hur det påverkar kraven vid landstingets upphandlingar?

– När vi kommit längre fram i processen.

Kan ni svara på frågan i höst?

– Det vet jag inte.

Vad vill du säga till Allonias och kollegorna, som nu tvingas vänta på bättre villkor? Ibland halkar deras löner ner till 27 kronor i timmen.

– Politikerna bestämmer inte över villkor och avtal i en bransch. Det förhandlas fram av parterna, enligt den svenska modellen. Det vore konstigt om vi skulle ge oss in i det, men redan nu har det påbörjats en process som innebär att vi ska övergå till kollektivavtalsenliga villkor.

Är det okej att chaufförer tjänar 27 kronor i timmen?

– Jag kan inte förhålla mig till den summan. Vi är inte arbetsgivare. Vi är offentliga upphandlare.

Men ni hade kunnat ställa krav på villkor i nivå med taxiföraravtalet, redan från och med nästa vår?

– Den nya lagstiftningen, som vi följer, kommer att omfatta sociala krav, säger Kristoffer Tamsons pressekreterare Claes Wersäll.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sten-Åke Rydén:
    12 februari, 2018

    Om man "inte kan förhålla sig" att taxichaufförer tjänar 27 kronor i timman så saknar man alla former av inlevelseförmåga och empati. Det är ju för tusan inget annat än modernt slaveri!!!

  2. Pål Smith:
    26 juni, 2017

    De borde strejka!!!! Finns ingen anledning att jobba för så usla villkor.....ibland så lite som 27kr/tim.....Fullkomligt absurt....
    Borde vara olagligt!

Lästips:

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.

Transportarbetarens logga

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transportarbetarens logga

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.