Bättre villkor för Stockholms färdtjänstförare dröjer

Färdtjänst. I förra veckan jublade färdtjänstföraren Allonias Sebhatu och kollegorna. Landstinget i Stockholm slog upp portarna för bättre löner och villkor. I går slog de igen. Åtminstone till den sista mars 2019, kanske längre.

Den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landstings trafiknämnd fattade beslut om att utnyttja möjligheten att förlänga avtalen om samhällsbetalda resor med Taxi Kurir och Sverigetaxi.

Bägge bolagen ägs av riskkapitalbolaget Cabonline group, tidigare Fågelviksgruppen. Och inget av dem ställer krav på att åkerierna, som ansluter sig till beställningscentralerna, ska teckna kollektivavtal.

– Trist, kan man konstatera. Politikerna hade chansen att göra något, redan nu. Men den viljan fanns inte, kommenterar Transports utredare Emil Burman.

Oppositionslandstingsrådet Talla Alkurdi (S) instämmer i kritiken av den styrande majoriteten. Partiet hade velat införa sociala krav för chaufförerna från och med den 1 april nästa år.

Så sent som i förra veckan lyckades de rödgröna partierna i landstinget, tillsammans med Sverigedemokraterna, klubba igenom att sociala villkor, som når upp till kollektivavtalet, ska ställas vid framtida upphandlingar av färdtjänsten.

Transportarbetaren söker trafiknämndens ordförande Kristoffer Tamsons (M). Pressekreteraren Claes Wersäll svarar i hans ställe.

Varför väntar ni med att införa förbättringar av färdtjänstförarnas löner och villkor?

– Vi tog beslut redan i mars om att inleda en ny upphandling av färdtjänsten. Avtalen har ofta ett eller flera optionsår och nu utnyttjar vi ett optionsår.

Option innebär möjlighet att förlänga ett pågående avtal.

Kommer avtalet att förlängas ytterligare, efter den 31 mars 2019?

– Det vet jag inte exakt. Två år är väl max, men nu har trafiknämnden fattat beslut om att förlänga det ett år.

När kommer Allonias Sebhatu och hans arbetskamrater att få bättre sociala villkor och rimliga löner?

– Vi är ett landsting och tar hänsyn till och följer svensk lagstiftning. Från och med den 1 juni infördes nya regler om krav på sociala villkor vid upphandlingar och det är något våra tjänstemän tittar på vad det innebär nu.

När kommer ni att veta hur det påverkar kraven vid landstingets upphandlingar?

– När vi kommit längre fram i processen.

Kan ni svara på frågan i höst?

– Det vet jag inte.

Vad vill du säga till Allonias och kollegorna, som nu tvingas vänta på bättre villkor? Ibland halkar deras löner ner till 27 kronor i timmen.

– Politikerna bestämmer inte över villkor och avtal i en bransch. Det förhandlas fram av parterna, enligt den svenska modellen. Det vore konstigt om vi skulle ge oss in i det, men redan nu har det påbörjats en process som innebär att vi ska övergå till kollektivavtalsenliga villkor.

Är det okej att chaufförer tjänar 27 kronor i timmen?

– Jag kan inte förhålla mig till den summan. Vi är inte arbetsgivare. Vi är offentliga upphandlare.

Men ni hade kunnat ställa krav på villkor i nivå med taxiföraravtalet, redan från och med nästa vår?

– Den nya lagstiftningen, som vi följer, kommer att omfatta sociala krav, säger Kristoffer Tamsons pressekreterare Claes Wersäll.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pål Smith:
    26 juni, 2017

    De borde strejka!!!! Finns ingen anledning att jobba för så usla villkor.....ibland så lite som 27kr/tim.....Fullkomligt absurt....
    Borde vara olagligt!

Lästips:

”Inventera nycklar är inte vårt jobb”

Konflikt. – Vi vill jobba och vi jobbar gärna. Men inte om vi ska göra nyckelinventeringar. Det svaret på varför Stockholms sopgubbar på Reno Norden strejkar vilt ger deras talesperson Peter Börjesson.

”Anmärkningsvärt att lista taxi som bristyrke”

Arbetsmarknad. Lastbilschaufförer och taxiförare behövs det mer av, det säger Arbetsförmedlingen i rapporten Här finns jobben. – Det är klart att arbetsgivarna vill ha fler taxiförare när de avtalslösa växlarna många gånger bara betalar lön på provision, säger Transports Emil Burman.

”Med Uber är gammeltaxi lika ute som ett kassettband”

Debatt. Det händer allt oftare. Oavsett om jag befinner mig i Sverige eller i utlandet ställer mina yngre vänner samma fråga: ”Ska vi åka buss eller ta en Uber?” För dem existerar ”taxi” inte längre som ett tänkbart alternativ. Gammaltaxi har helt enkelt blivit lika uråldrigt som kassettband och skrivmaskiner.

Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

Mobilapp ger UD bättre koll på svenskar utomlands

Extra trygghet. Tusentals svenskar befinner på turistorter som drabbades av nattens jordskalv i Grekland och Turkiet. Anna Ryding, förbundskassör i Transport, tipsar om en mobilapp, UD Resklar, som utrikesdepartementet tagit fram.

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.