Många har en sorts ekonomiskt konto-tänkande, som ifall vi sätter in ”god” konsumtion som jeans i ekologisk bomull på vårt konto så kan vi göra uttag för mer miljöförstörande köp och handlingar. Men så fungerar det inte, menar Nina Wormbs.
Close
Många har en sorts ekonomiskt konto-tänkande, som ifall vi sätter in ”god” konsumtion som jeans i ekologisk bomull på vårt konto så kan vi göra uttag för mer miljöförstörande köp och handlingar. Men så fungerar det inte, menar Nina Wormbs.
Close
Kultur

Vilka är dina ursäkter?

Miljötänk. Vi vet så mycket om klimatkrisen, ändå lever vi på som förut. Vilka är dina ursäkter för att inte leva mer hållbart?

Det ville teknikhistorikern Nina Wormbs och retorikern Maria Wolrath Söderberg ta reda på och drog i gång ett forskningsprojekt med två enkätstudier. I den ena svarade människor på hur de resonerar när de gör saker som de vet skadar klimatet. I den andra delade personer som slutat flyga av klimatskäl med sig av sina argument.

Bokomslag: Ursäkta mig!

Studierna väckte så stort intresse att forskarna samlade slutsatserna i boken, Ursäkta mig! Argu­ment som driver och bromsar klimatomställning.

– Varför går det så långsamt? Vad skapar tröghet? De flesta tycker ändå att vi borde göra mer och är till och med beredda att avstå vissa saker för att förbättra klimatet. Visst, en del förnekar fortfarande klimatförändringar, trots tydliga forskningsbevis, men den stora massan vet, säger Nina Wormbs.

Hur resonerar folk?

Gör man något som går emot ens kunskap och övertygelse så mår man inte så bra. Hur resonerar människor med sig själva, så att det de gör ändå ska kännas okej? funderade forskarna.

Vilken är den vanligaste ursäkten?

– Man tänker sig en sorts balansspel, att man balanserar olika saker man gör. Så cyklar man, äter vegetariskt och köper begagnade kläder, så kan man unna sig att flyga till Thailand. Men den sortens kompensationstänk funkar inte när det gäller utsläpp av koldioxid, säger Nina Wormbs.

Nina Wormbs, teknikhistoriker. Foto: Justina Öster
Att vår livsstil bidrar till klimatförändringar kan väcka både vemod och sorg. ”Vi kommer helt enkelt inte undan våra utsläpp men vi kan påverka dem”, anser Nina Wormbs. Foto: Justina Öster

Tankesättet signalerar att man inte har koll på hur stora utsläppen verkligen är vid en sådan långresa. Ville man verkligen kompensera så borde man snarare plantera en massa träd. Fast hellre sluta flyga och i stället ta tåget till en närmare ort, invänder hon.

– Allt vi gör genererar utsläpp. Att bli medveten om det kan kännas både plågsamt och sorgligt.

Inget personligt ansvar

Andra hinder för att leva mer hållbart handlar om våra nära och kära, att vi anpassar oss efter dem och flyger för att kunna träffas. Att ny teknik ska fixa allt. Att miljön inte är ett personligt ansvar utan något som ska lösas av politikerna.

– Mitt bidrag är så litet och jag flyger mycket mindre än grannen i alla fall. Det går alltid att jämföra sig med någon och jag är bara en droppe i havet. Fast många droppar gör ett helt hav, säger Nina Wormbs.

Därför behöver vi jobba för att minska utsläppen och bromsa temperaturhöjningen, både individuellt och på samhällsnivå. Något som Sverige också förbundit sig att göra i det globala Parisavtalet bland annat. Vi lever i ett rikt land, genererar stora utsläpp och behöver därför göra mer än fattiga befolkningar, menar hon.

Vändpunkt

Bland dem som slutat flyga hade många upplevt en vändpunkt, då klimatförändringarna kom tätt inpå. Som vid bränderna 2018, brunnar som sinade och översvämningar.

– Det sägs att det inte funkar med rädsla men det gör det visst! Den kan bli en drivkraft att ändra livsstil och jag tror att vi alla måste ge upp vissa saker. Barn och barnbarn kan bidra till en omställning, att man vill kunna se dem i ögonen.

Flyger vi mindre kan Transports yrkesgrupper inom flyget förlora jobben. Fackets många chaufförer kan också känna sig skambelagda?

– Vi behöver transporter även i ett hållbart samhälle. Sektorn kan gå före och visa på miljövänligare sätt. Men flygandet behöver minska. På kort sikt kommer vi att förlora jobb, som vid annan samhällsförändring, men samtidigt skapas nya arbetstillfällen. Alla sektorer måste ställa om. Det gäller att tänka långsiktigt för mänsklighetens, djurens och växternas skull, säger Nina Wormbs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.