Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster
Close
”Swedavia visade oss en del ritningar, men allt har inte blivit som det borde. Mer samarbete hade varit bra”, säger Filip Rydolw som står längst till vänster..
Close

Säkerhetskontrollerna går mycket snabbare

Bevakning. I somras invigdes en ny säkerhetskontroll på Arlandas terminal 5. Kaoset, som utbröt på grund av underbemanning efter pandemin, uteblev. Mer personal är på plats. Kontrollerna går snabbare och någon oro inför en väntad julrusch märks inte bland flygplatskontrollanterna.

– Det har blivit mycket bättre. Passagerarna behöver inte ta ut flytande eller elektronik längre, allt kan ligga kvar i väskan, i lådan på bandet. Så kontrollerna går mycket snabbare, säger en av flygplatskontrollanterna i behörighetskontrollen, före bagageröntgen.

Detta gäller specifikt för den nya säkerhetskontrollen, som är dold bakom en vägg. Några kontrollanter sitter ”off side” i ett hemligt rum och flaggar väskor som kräver mer granskning. De styrs över till ett annat rullband för särskild kontroll.

Filip Rydolw. Fotyo: Justina Öster
Filip Rydolw. Foto: Justina Öster

Den nya tekniken innebär att innehållet i väskorna, som visas på skärm i det dolda rummet, kan lyftas upp och vändas och vridas virtuellt. På så sätt behöver färre väskor öppnas och packas om.

– Det är roligt att jobba. Vi behöver inte gräla med passagerare särskilt ofta längre, säger en kontrollant.

Filip Rydolw nickar. Han är skyddsombud och ordförande i kontrollanternas fackklubb, Arlandaklubben.

– Passagerarna har definitivt lugnat ner sig jämfört med när vi var underbemannade och flygandet ökade igen efter pandemin. Då uppförde sig en del som vilda djur, säger han.

Den nya kontrollen togs stegvis i bruk i somras.

– Det har gått hyfsat bra. Men en del återstår att jobba med kring rutiner, utrustning och ergonomi. Inget är ju perfekt från dag ett, fast systemet är definitivt snabbare.

För att förebygga skador och sjukskrivningar vid mycket statiskt stillastående och sittande har facket jobbat med att få fram stå-mattor, liksom höj- och sänkbara bord.

Var bemanningen tillräcklig vid sommarruschen?

– Allting är relativt, men vår arbetsgivare Avarn har rekryterat mycket och vi har kommit i kapp igen efter pandemin då vi drabbades extremt hårt, säger Filip Rydolw.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Gemenskap på jobbet. Illustration: Ingrid Fröhlich

Hjälpsamhet bidrar till gemenskap

Arbetsmiljö. Ensamhet är lika skadligt för hälsan som rökning, visar forskning. Sociala aktiviteter på arbetsplatsen kan förebygga det. På Telge återvinning åker man och fiskar tillsammans bland annat. – Vet man att man är saknad när man inte kommer till jobbet, då vet man att man är behövd och då trivs man, säger vd Vesa Hiltula.

Hasse Lönn, väktare utanför Mariefred som fyller 64 år i sommar. Foto: Privat

Hasse Lönn

…väktare utanför Mariefred som fyller 64 år i sommar. Du utmanar alla kollegor inom bevakning att ställa upp i Vasaloppet 2026. Varför då?

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.