Emelie Bergström, renhållningsarbetare i Eskilstuna
Close
”Man måste ha bra arbetskamrater och en chef som lyssnar”, säger Emelie Bergström som jobbat som renhållningsarbetare i Eskilstuna i tio år.
Close

Så kan sopjobbet bli bättre

Miljöarbetare. Sänk tempot, bekämpa halkan och se till att sopgubbarna slutar hoppa ner från hytten. Utbilda cheferna i konfliktlösning och inflytande. Forskare har några handfasta förslag efter att ha granskat arbetsmiljön i sophämtningsbranschen.

– Den var inte lika alarmerande som vi trodde. Vi blev också förvånade över att så många var kvar i yrket när de hade fyllt 60, säger Mikael Forsman, professor i ergonomi vid Karolinska institutet.

– Ja, de flesta hänger i om de trivs, kommenterar Emelie Bergström, renhållningsarbetare i Eskilstuna sedan tio år.

Själv har hon ont i ryggen och knäna. Axlarna har blivit lite bättre på sistone.

Två miljoner ton mat- och restavfall samlas in under ett år. Cirka 2 000 sopgubbar gör jobbet. Forskningen om deras arbetsmiljö påbörjades för nästan fem år
sedan.

I maj har Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) sammanställt och publicerat resultatet från forskarna.

– Vi har fått en faktabas om hur det ser ut och en lista med förslag, berättar Petter Lobrinker, projektledare på Tya. Nu är det parternas ansvar att gå vidare. Vi hoppas att Tya får göra flera arbetsmiljöprojekt utifrån idéerna.

En fjärdedel av sopgubbarna har varit med om en olycka det senaste året. Den vanligaste olyckan är att han eller hon faller på hala golv eller snö och is.

När det gäller belastning bedömer forskarna att yrket inte är alarmerande – men värre jämfört med befolkningen i stort. Så här ser yrkeskårens besvär ut:

  • 62 procent har problem med ländryggen.
  • 60 procent har problem med skuldrorna.
  • 49 procent har nackproblem.
  • 44 procent har problem med händer och handleder.

Siffrorna kommer från en enkät som gick ut till samtliga miljöarbetare som hämtar hushållsavfall. 66 procent svarade, och då räknas resultatet som säkert.

I projektet ingick också faktiska mätningarna av sopgubbar i aktion. Efter dem konstaterar forskarna att pulsen ligger under gränsvärdet och att vridningar och andra arbetsrörelser inte är alarmerande. De konstaterade att rygg, höfter, knän och fötter utsätts för stor belastning när arbetarna hoppar ut ur hytten.

Rekommendationen blir att gå baklänges ut från förarhytten.

– De flesta är redan duktiga på att använda trappsteget, säger Emelie Bergström i Eskilstuna.

Ett annat förslag i rapporten är att kommunerna som beställer sophämtningen, fastighetsägarna, miljöföretagen, arbetsgivarnas organisation och Transport ska komma överens om en branschnorm. Helt enkelt en överenskommelse om hur bilar ska vara utrustade, sopkärlen utformade och hämtställena planerade.

– Visst skulle det vara värdefullt att ha en norm att luta sig mot, säger Jan Arvidsson, arbetsmiljöexpert på Transportföretagen.

Forskarna hittar också ett samband mellan chefer som inte lyssnar, berömmer, ger inflytande eller löser konflikter – och olyckor samt problem i leder och muskler hos de anställda.

– Det är sant. Man måste ha bra arbetskamrater och en chef som lyssnar, säger Emelie Bergström.

Martin Miljeteig är Transports centrala arbetsmiljöombudsman, och han är glad att rapporten har kommit.

– Vår erfarenhet är att det här är en bransch med många tillbud och olyckor och mycket förslitnings- och belastningsskador. Förhoppningsvis får rapporten i gång det förebyggande arbetet och tillbudsrapporteringen mer än i  dag. Då kan vi också få mer statistik på hur det ser ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gunnar Dahlquist:
    20 september, 2019

    Förr var bilarna bemannade med en chaufför och ett par sopåkare, som åkte med där bak och tog hand om sopkärlen. Föraren behövde alltså inte ut ur hytten upp och ner . Nästa arbetspass bytte personerna roller och alla fick en lugn dag emellanåt , som förare.
    Idag ska det ju alltid slimmas på personalsidan och jag antar att det är därför chauffören också ska ut och tömma kärlen. Föreslår att det gamla systemet införs igen.
    mvh/Gunnar

Lästips:

Dags för nya rutiner

Miljöarbetare. Ett fritt jobb, där man får vara ute och röra sig. Men allra bäst är gemenskapen med kollegorna. Så beskriver Pelle Bergkvist jobbet som sopgubbe. Ändå väljer han att gå hem tre år i förtid – efter 42 år.

Lastbilschaufför i hytt på skakig väg. Helkroppsvibrationer.

Skadliga helkroppsvibrationer

Åkeri. Helkroppsvibrationer är en stor, ofta dold, fara för många chaufförer. Transportarbetaren granskar problemet i en serie artiklar under hösten.

Vibrationer – illustration och grafik

Den dolda faran

Arbetsmiljö. Flisbilsföraren Johan skakade sönder rygg och nacke på dåliga norrländska vägar. Vibrationer i hytten kan ge värk, problem med ländryggen och ischias. Transportarbetaren granskar skadliga helkroppsvibrationer i en artikelserie som avslutas nästa månad.

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin

På träff med Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Yrkesförarens dag 9/9
Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Regeringen föreslår höjt tak i sjukpenningen

Politik. Regeringen vill satsa miljarder på att höja taket i sjukförsäkringen och förändra reglerna kring rehabilitering. – Vi har gått från neddragningar till stora investeringar för att stärka vårt samhälle, sa statsminister Stefan Löfven vid en pressträff.

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

E-handelsjättarna: Zalando
Skiftbyte på den jättelika terminalen i Brunna.

Olika bild av Zalandos omskrivna lager

Terminal. Klädjätten Zalandos logistikcenter norr om Stockholm har åter hamnat i fokus. Men många anställda känner inte igen sig i de beskrivningar av katastrofal arbetsmiljö som målats upp i riksmedia.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbretsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd.

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.

Ulf Jarnefjord har en bakgrund i Transport och jobbar med klimatfrågor för Europafacket, Etuc.

”Klimatanpassningen kommer påverka alla”

Klimat. Budskapet från FN:s klimatpanel är glasklart: nu måste utsläppen ner fort. Annars kan vi vänta oss två graders uppvärmning med ödesdigra konsekvenser. I Sverige kommer mer än en tredjedel av klimatutsläppen från transporter.