Kjell Larsson
Close
Kjell Larsson bor i Visby där han tidigare var professor i zoologisk ekologi vid Campus Gotland, Uppsala universitet. Sedan 2013 är han professor i sjöfartsvetenskap vid Sjöfartshögskolan i Kalmar.
Close

Professorn och havets framtid

7 frågor. Han ser konflikterna under havets vidsträckta spegel och lyfter bottenmiljön till ytan. Kjell Larsson har prisats för sin forskning och ser havsplanering som livsnödvändig.

1. Vad betyder Transports pris för dig?

– Det är ett erkännande och det gör en ju alltid glad, jag känner mig hedrad. Och det är jättebra att själva ämnet uppmärksammas, kopplingen mellan havsmiljö och sjötransporter.

2. Är det en fördel att bo på Gotland för ditt arbete?

– Jag vill bo nära kusten, det känns viktigt. Och Gotland ligger ju mitt i Östersjön, det är full fart med alla fartygstransporter på båda sidor. Jag har biologi i grunden för min forskning och arbetar också med ett projekt om samspel mellan sjöfågel och bottenfauna i Östersjön.

3. Hur allvarligt är läget för Östersjön?

– Det beror på hur man mäter. Nu pratar vi mycket om algblomning, under många decennier talade vi om problemen med övergödning och döda bottnar. Vissa gamla miljögifter, DDT, PCB och bly, har minskat och det har gjort att vi fått tillbaka havsörn och säl. Tyvärr har det kommit nya hot mot miljön, bland annat genom sjöfarten. Fartygens bottenfärg sprider inte längre gift som TBT, en vinst för miljön som samtidigt betyder att främmande organismer sprids via skroven. Det finns alltid konflikter mellan olika värden. Det gäller att ha kunskap för att göra kloka avväganden, att inte ge upp.

4. Skulle du vilja ha Greta Thunbergs genomslag i debatten?

– Greta Thunberg har gjort ett fantastiskt jobb med att göra folk medvetna. Hon har varit väldigt bra på att väcka opinion i klimatfrågan. Men det är ju inte hon som ska lösa problemet, det är vi andra som måste göra jobbet – politiker, forskare, företagare. Klimatfrågan är en global överlevnadsfråga.

5. Går det att sprida information om klimat/marin miljö på ett enkelt sätt?

– Det är viktigt att komma ihåg att klimat och miljö inte alltid går hand i hand, som det ibland slentrianmässigt framställs. Vissa saker, som vindkraft, är jättebra för klimatet, men placeringen ska inte vara sådan att den hotar den biologiska mångfalden – bara för att vi har en elbil ska vi inte köra den på stranden. När det gäller havsplanering är det pedagogiska problemet att när vi tittar ut över havet ser vi bara den blå ytan.

6. Vad är havsplanering?

– Det handlar om hur vi ska använda havet geografiskt, som var sjöfarten ska gå. Vi skulle aldrig dra en motorväg genom en nationalpark men farleder går genom den känsligaste miljön, som den skyddade Hoburgs bank och Midsjöbankarna. Öster om Gotland passerar årligen 35 000 fartyg, det är nästan en statistisk omöjlighet att undvika oljeutsläpp.

7. Vad kan jag som privatperson göra?

– När det gäller sjöfarten är det svårt. Som konsument kan du inte se vilket slags fartyg ditt nya kylskåp åkt med, eller din miljövänliga bil. Det gäller att göra politiker medvetna om att det är skillnad på sjöfart och sjöfart. Det finns i dag en del väldigt bra, energisnåla fartyg med modern säkerhetsutrustning. Sedan finns det tyvärr en hel del som inte borde gå i trafik över huvud taget. Vi måste få ett tryck på fraktköparna, att de ställer krav på de fartyg de skickar varorna med. Hittills har priset varit det helt avgörande. När det sedan händer en olycka handlar det om att hitta en syndabock. Det kan vara en styrman som druckit. Men det är ett systemfel. Dåliga säkerhetssystem är dåligt miljötänk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Månadens medlem
Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Kultur
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.

Engagerade. Nermin Pudic i Transporttältet under ett uppsökeri som taxisektionerna i avdelning 9 Örebro och 6 Värmland hade förra hösten. I år är det fokus på digitalt samarbete – över avdelningsgränserna. Foto: Lilly Hallberg

Avdelningar väver nätverk

Fackligt samarbete. Ordning och reda inom taxi och färdtjänst. Det är målet och namnet för nätverket som knyts runt om i landet. Behoven är stora – och väldigt olika.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Hallå där!

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Kultur
Uppsala domkyrka hösten 2020. En ständigt pågående renovering.

Dom sticker upp

Landmärken. Genom seklen har de stora katedralerna hälsat resande på landsvägar och till sjöss. Högt över andra byggnader och synliga på mils avstånd – välbekanta och kanske lugnande för den som färdats genom mörka skogar eller stormiga hav. Eller bästa landmärket att tävla om att se först från bilen.

Månadens medlem
Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.

Konsten blev hans räddning

Konstnären. Som barn placerades Lars Karlsson på barnhem och i fosterfamilj. Han kallar det att han gick igenom för ­helvetet. Konsten var hans sätt att komma tillbaka.

Arbetsmiljö: Trakasserier
Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Snabbkoll
Snabbkoll: Strejk Illustration: Mattias Käll

Vad gäller vid strejk?

Konflikt. Strejk, blockad, varsel och lockout – självklara ord i tider av konflikt, mindre självklart vad de betyder i praktiken. Här kommer grundfakta.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Röster från Tjärna Ängar
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.