Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund
Lars Sjölund vid ”Gula raden” där hans farföräldrar en gång bott, på en annan plats – huslängan är nu flyttad till ny plats. Foto: Lilly Hallberg
Slukhålet blir allt djupare. Gruvbolaget vidgade sprickzonen i slutet av augusti, vilket betyder att ytterligare 6 000 personer måste flytta på grund av påverkan från gruvan. Foto: Lars Sjölund

”Värdeväktarna är oroliga”

Huvudskyddsombudet Magnus Kinnunen på värdebolaget Loomis i Stockholm ser allvarligt på situationen med i genomsnitt ett rån per vecka. – Det är jättemycket! Jag känner av en ökad oro bland personalen, säger han.

”En överdriven farhåga”

För några veckor sedan kom domen i Arbetsdomstolen som ger kundföretag rätt att alkotesta besökande chaufförer. Transport är starkt kritiskt mot detta och konsekvenserna för landets yrkesförare. Men oron delas inte av arbetsgivarsidan och Transportgruppens vd Peter Jeppsson.

DSV-åkare i nytt blåsväder?

Åkeriet Team Marc krävs på 5,5 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter, efter en revision av Skatteverket. Verksamheten har flyttats över till ett nytt bolag, med namnet Jörnbring & Clovén. Det uppger en förare som jobbat för det nya åkeriet. Jörnbring & Clovén har 13 lastbilar registrerade. Trots det har Skatteverket inte fått in en enda krona i arbetsgivaravgift från bolaget under 2012 och 2013.

Viktigt med åtgärder efter ILO-kritik

För några veckor sedan kritiserade FN:s arbetsmarknadsorgan, ILO, den svenska lagstiftning som kom till efter EU-domstolens Lavaldom. Trots uppmaning om att ändra lagen är det inte säkert att det kommer att bli några förändringar. – Om Sverige inte följer ILO:s krav kan vi inte kräva att något annat land gör det heller, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Långt kvar till fossilfria transporter

Användningen av biobränslen ökar i Sverige. Men det är fortfarande långt kvar till målet om helt fossilbränslefria transporter. Och om vi ska nå dit måste politikerna sätta upp tydligare ramar. Den slutsatsen drar Svenska petroleum- och biodrivmedelinstitutet efter en studie.

Byggnads strejk rycker allt närmare

Fackförbundet Byggnads har varslat om strejk för 3 200 byggjobbare. Konflikten löser ut på tisdag nästa vecka, om parterna inte kommer överens. En av stridsfrågorna gäller det utbredda fifflet i byggsektorn. Byggnads vill att huvudentreprenörerna åläggs ett ansvar för att det ska råda ordning och reda på arbetsplatserna.

”Arbetsdomstolen är ute på väldigt tunn is”

Arbetsrättsjuristen Kurt Junesjö är mycket kritisk till AD-domen som ger verkstadsföretaget Ferruform rätt att alkotesta besökande chaufförer: – Det här är det mest anmärkningsvärda som kommit från Arbetsdomstolen när det gäller tvångsvisa medicinska undersökningar. Transport borde ha en god chans att få saken prövad i Europadomstolen.

SAS säljer markhanteringen

Marktjänsterna i Sverige, Norge och Danmark ska säljas till det internationella storbolaget Swissport. Det står klart i en så kallad avsiktsförklaring som de båda bolagen tecknat.

Dags att stå upp mot fusket

Debatt. Det är dags att ta krafttag mot fusk och exploatering på den svenska arbetsmarknaden. Alternativet är en nedåtgående spiral där seriösa arbetsgivare riskerar att konkurreras ut av dem som fuskar och där löner och arbetsvillkor pressas nedåt för alla löntagare.

Rättsövergrepp på Arlanda

Debatt. Arlanda flygplats drevs förut av Luftfartsverket, LFV, som är en affärsdrivande myndighet. På Arlanda flygplats fattade LFV ett beslut som ändrade turordningsreglerna för kösystemet rörande taxibilars tillträdesrätt till flygplatsterminalerna.

Våra tariffer ger höga ingångslöner

Krönika. Transport har under många år kämpat för att behålla och utveckla tarifflönerna i våra olika kollektivavtal. Förvisso har vi provat metoden med lönepotter i några av våra avtal men kan konstatera att i de flesta fall blir löneutläggningen både svårbegriplig och orättvis för de anställda.

Vad händer efter Juholt?

Krönika. Håkan Juholt har avgått som partiordförande. Avgången var kanske oundviklig. Han gjorde ett antal misstag, och några av dem var allvarliga.

Efter Juholt kom Löfven

Krönika. Håkan Juholt har avgått som partiordför­ande. Avgången var kanske oundviklig. Han gjorde ett antal misstag, och några av dem var allvarliga. Men samtidigt fick han aldrig någon riktig chans.

Minska den skenande arbetslösheten

Krönika. Det kommer allt fler rapporter om desperata försök från ledarna inom EU att tämja facket. Nu senast är det den så kallade Monti II förordningen där förslag om att begränsa möjligheten till fackliga stridsåtgärder återfinns.

En intensiv sommar väntar

Krönika. Transport hade stora framgångar på den nyss genomförda LO-kongressen. Alla i Transports delegation deltog aktivt i kongressens arbete. Vissa genom att delta i debatten, andra genom att bygga nätverk och knyta nya kontakter som på sikt kan bli mycket värdefulla. Som bekant hade det förekommit en del diskussioner rörande den nya ledningens sammansättning redan innan kongressen började.