I dag och i morgon, 3 och 4 september, ska Transports avtalsdelegation träffa arbetsgivarparten Sveriges Hamnar, för förhandlingar om ett nytt kollektivavtal. Transportarbetareförbundet begär en tusenlapp mer per månad i lönehöjning och ett ettårigt avtal.
Transport har haft en central studiekommitté vid flera tillfällen. Den avskaffades eftersom den inte längre var en aktiv och fungerande kommitté. Efter önskemål från flera avdelningar ska förbundet nu försöka på nytt.
– Numera finns ingen uppgift i vårt förbund som är viktigare än att organisera. Det gjorde Transports förbundsordförande Lars Lindgren klart i sitt tal om förbundets inriktning de kommande fem åren.
Trots att en arrestvakt nära miste livet på jobbet förra året fortsätter ensamarbetet på vissa arrester i Sverige. Nu får polisen hård kritik i SVT:s Uppdrag granskning. – Det är ta mig fan inte acceptabelt att man inte har större beredskap för såna här händelser, säger kriminologen Jerzy Sarnecki i programmet.
”Arbetsgivarsidan har ställt sig kallsinniga till LO-förbundens rättmätiga krav på att få ett tydligt bemanningsavtal. Det nuvarande avtalet ger möjlighet för oseriösa arbetsgivare att fuska med bland annat garantilön.” Så lyder början av ett uttalande som Transports kongress enhälligt ställer sig bakom.
Transports inkomstförsäkring blir kvar. Det står klart efter kongressens längsta debatt. Förbundet får dock mandat att anpassa försäkringen om a-kassereglerna ändras.
Transport ska driva krav på sex timmars arbetsdag, eller rättare sagt 30 timmars arbetsvecka. Det beslutet blev kongressens stora skräll under tisdagen.
Transport ska verka för att det finns överfallslarm i alla yrkesfordon och för att taxilegitimationen avidentifieras. Det blev resultatet av onsdagsmorgonens kongressförhandlingar.
Varför ska lager- och terminalarbetare klumpas ihop med åkerichaufförer? Det finns ingen logik i att färdtjänstförare går under taxiavtalet. Bägge grupperna behöver egna kollektivavtal. De åsikterna vädrades av många ombud under en intensiv kongressdebatt om avtalsfrågor.
Vinterdäck på lastbilar och ekobrotten inom yrkestrafiken stod på agendan under onsdagens förhandlingar. Flera krav på åtgärder från Transports sida, avvisades dock med hänvisning till att det finns gränser för förbundets inflytande.