Temperaturen stiger i förhandlingarna om ett nytt hamn- och stuveriavtal. Klockan 10 i dag, tisdagen den 25 september, skulle medlarna ha överlämnat ett bud till Transports ledning att ta ställning till. Tidpunkten har dock skjutits fram till klockan 14.30, berättar förbundsjurist Marcel Carlstedt.
Konkursförvaltaren ger upp försöken att sälja konkursade Panaxia och väljer i stället att avveckla verksamheten. Beslutet fattades på måndagskvällen och innebär att de minst 400 anställda nu måste ut och söka andra jobb.
Under eftermiddagen, i dag tisdag, fick Transport ett bud från medlarna om en lönehöjning på 765 kronor i ett 14 månader långt avtal. En enig förhandlingsdelagation gav kalla handen. Därmed kvartår varslet om blockad med förbud mot bland annat övertid och inhyrning av personal.
– Ojuste tillvägagångssätt men ingen katastrof. Nu satsar vi på samarbetet inom LO. Så kommenterar Transports förbundsordförande Lars Lindgren att de övriga fem LO-förbunden i 6F-samarbetet nu valt att gå vidare, utan Transport.
Medlarsamtal om hamnarbetarnas nya avtal pågår för fullt. Knäckfrågan gäller arbetstidsreglering och om man inte kan komma överens väntar blockad på torsdag. Nu stödjer även Pappers kampen. – De ska få all support de behöver, säger Matts Jutterström, från Pappers.
I morgon, tisdag, väntas ett bud som kan häva varslet om blockad. Men stödet för hamnarbetarna är starkt. Förutom Hamnarbetarförbundet och Pappers sympatiåtgärder finns även ett stöduttalande från den internationella ITF-konferensen WWIS (World Wide Inspector Seminar).
Kriminologen Leif GW Persson var en av talarna på årets säkerhetsmässa i Älvsjö. Han menade att den privata bevakningsbranschen bör få större ansvar. – Polisen måste konkurrensutsättas. Poliser är mer än fyra gånger så dyra som väktare och ändå går det mesta av polisarbetet åt till att pyssla om den egna organisationen.
Sedan värdetransportbolaget Panaxia gick i konkurs har det visat sig att stora summor pengar har försvunnit från företagets kunder. Det har gjort att förtroendet för värdetransportbolagen har sjunkit och enligt Dag Klackenberg, vd för Svensk handel, måste något göras för att återställa förtroendet.
En del av pengarna som det konkursade Panaxia misstänks ha förskingrat kan ha hamnat hos det tidigare dotterbolaget Nordisk Bevakningstjänst, rapporterar Sveriges Radio. Även Nordisk Bevakningstjänst begärdes nyligen i konkurs.
Nästan var femte åkeri räknar med att behöva minska personalstyrkan den närmaste tiden. Den största pessimismen finns inom skogstransporter, bygg- och anläggning, samt miljöservice och renhållning.
I dag, den 20 september, träffar Transports ledning Medlingsinstitutet – i ett försök att lösa knutarna i de segdragna förhandlingarna om ett nytt hamn- och stuveriavtal. Det är ett första möte för att känna varandra på pulsen efter att medlarna träffat arbetsgivarparten, Sveriges hamnar.
Andreassons Åkeri i Veddige säger nej till Transports krav i fallet med den polske F-skattaren Radoslaw Rostkowski. Förbundet kräver Andreassons på innestående lön samt skadestånd, och överväger nu att ta ärendet till Arbetsdomstolen.
Transport har varslat om konflikt i förhandlingarna om nytt hamn- och stuveriavtal. Når man inte en överenskommelse, träder konfliktåtgärderna i kraft vid midnatt den 27 september.