Utländska åkerier smygfilmar svenska vägar och bilister. Litauiska företaget Vlantana har monterat kameror i vindrutan på 550 lastbilar. Så fort tändningen slås på går kameran i gång och filmar allt framför bilen och allt som sker i hytten. – Det låter som olaglig kameraövervakning, säger juristen Malin Ricknäs på länsstyrelsen i Stockholm.
I februari nästa år löper avtalet ut för Transports åkerichaufförer och terminalarbetare. Parterna har redan haft en överläggning och då presenterat sina utgångsbud.
Du ska vara enkel att byta ut. Det verkar vara den egenskap som arbetsgivarna värderar högst hos vissa löntagargrupper, konstaterar LO:s förbundsgemensamma utredningsprojekt ”Arbetsmarknaden efter krisen” i en första rapport.
Transport har stämt Andreassons Åkeri i Veddige vid Arbetsdomstolen. Förbundet hävdar att en polsk F-skattare egentligen ska räknas som anställd, och begär 400 000 kronor i skadestånd av åkeriet.
I dag inleddes rättsprocessen om de alkotester som Scanias dotterbolag Ferruform i Luleå utför på chaufförer som kommer för att lämna eller hämta gods. Transport har stämt DHL inför Arbetsdomstolen. Åkeriet kör för Ferruform och hotar förarna med sparken om de vägrar blåsa hos kunden. Trots att det sitter alkolås i alla bilar.
Under helgen har det pågått intensiva förhandlingar på flera håll, både för tekniker, mekaniker och lastare på SAS. För teknikerna är en ny överenskommelse klar. Trots förlängd semesterperiod och möjlighet till ökad arbetstid för nattarbetare, innebär slutresultatet bara marginella förändringar från dagens avtal.
En av Västsveriges forna storåkare, Sören Rasmussen, åkte på bakläxa även i Kammarrätten. Domstolen slår fast att Rasmussen personligen ska betala sex miljoner kronor i arbetsgivaravgifter, efter en skattehärva där åkeriets chaufförslöner slussats via Danmark.
Sist att komma överens med SAS var det danska kabinfacket, CAU, som bestämde sig måndagseftermiddagen. Då hade redan de sju andra pilot- och kabinfacken gått med på försämringar i villkoren – besparingar som ska rädda SAS från konkurs.
SAS har gjort klart att markhanteringen, där lastarna ingår, ska säljas. Teknikerna kommer dock att fortsätta ha SAS som arbetsgivare. Och företaget gör allt för att få facket att gå med på försämrade villkor. Det har till och med förekommit hot om utebliven lön. Uppdaterad version.
I kväll arrangeras ett möte i Svensk Handels lokaler. Syftet är att samla alla företag som drabbats av säkerhetsföretaget Panaxias konkurs och undersöka möjligheten att väcka grupptalan mot bolagets tidigare chefer.
Den svenska regeringen tänker inte följa Hollands exempel och införa lagkrav som innebär att lastbilschaufförer ska ha en seriös anställning, antingen i åkeriet eller i ett bemanningsföretag. Det står klart efter en debatt i riksdagen, där S-riksdagsmannen Hans Hoff väckt frågan.
För första gången har Högsta Domstolen prövat ett kränkningsärende där en ordningsvakt blivit utsatt för våld och hot i tjänsten. De gör bedömningen att ordningsvakter får räkna med vissa angrepp och ger inte den berörda vakten rätt till skadestånd.
Transports förbundsråd sa i dag formellt ja till att förbundet ska ingå i LO:s så kallade samordning. Det innebär att Transport kommer att driva samma krav som övriga LO-förbund i den kommande avtalsrörelsen.
Hotell- och restaurangfacket, HRF, varslar om strejk för cateringpersonalen på företaget LSG Sky Chefs. Stridsåtgärden träder i kraft den 23 november och omfattar anställa som förser flyg och tåg med mat i Stockholm, Göteborg och Malmö.