– Arbetsgivarna har tyvärr inte skött sin del av konverteringen, när det nya avtalet skulle införas. Gratiskvarten är definitivt en fråga vi kommer att ta upp i de kommande förhandlingarna. Det säger Transports ombudsman, Matts Haglund, som ansvarat för tidningsbudsavtalet de senaste åren.
Om två veckor inleds förhandlingarna om ett nytt löneavtal för tidningsutbärning. Ute bland buden finns ett missnöje med den förra avtalsuppgörelsen som innebar en övergång från beting till ren tidlön. – Det var nödvändigt att göra något. Tidningarnas upplagor sjunker hela tiden, säger tidningsbudet Torkel Blom, som också sitter i Transports förbundsstyrelse.
Det enda sättet för SAS att undvika konkurs var nya lån, och kraven för nya lån var ett stort sparpaket. Efter stenhårda förhandlingar gick de viktiga flygfacken med på försämrade villkor, och kunde därmed ge SAS nytt hopp om framtiden. Men jobbet är inte färdigt än.
De senaste veckorna har det rapporterats i timmar om SAS. Om ekonomin, krisen och den hotande konkursen. Och bolagets livskurva har haft både toppar och dalar. Men hur har företaget förändrats för de anställda? Lastarna Mikael Pellmas och Conny Wellén på Arlanda har följt SAS från insidan i över 30 år.
– Som arbetsförmedlare utsätts man för raka puckar från arbetsgivarna. Budskapet är: ”Jag vill ha friska människor till så lågt pris som möjligt.” Det säger en anställd på Arbetsförmedlingen som är kritisk mot att lönebidrag och andra anställningsstöd beviljas på lösa grunder.
På tre år har Arbetsförmedlingen beviljat 6 000 lönebidrag och nystartsjobb i taxinäringen. I hela branschen finns omkring 15 500 taxibilar. Det innebär att i snitt fyra av tio bilar bemannats med bidragsanställda förare, kortare eller längre tid. – Det är sjukt. Staten håller en hel bransch under armarna, säger en ombudsman i Transport.
Det var en av parollerna som uppåt 300 chaufförer och åkare ropade vid lördagens demonstration mot lönedumpning, fiffel och osund konkurrens i åkerinäringen. I täten för tåget, som gick i centrala Göteborg, rullade ett 30-tal lastbilar.
Vid felaktig lastning och säkring av gods på fordon i Sverige får föraren betala böter, även om han inte själv lastat eller ens kunnat inspektera att det är gjort på rätt sätt. Regeringen måste flytta ansvaret till den som faktiskt har kontroll över lastningen, skriver Sveriges Åkeriföretag i ett pressmeddelande.
Den svenska regeringen har hittills avvisat den så kallade holländska modellen inom åkerinäringen, med hänvisning till att den ska avskaffas. Nu står det klart att Holland behåller sitt system, som innebär att förare ska vara anställda av åkeriet de arbetar för och köra företagets egna bilar.
På lördag förmiddag väntar en annorlunda syn i Göteborg. Då rullar en kortege med 30 lastbilar från Stenaterminalen mot Götaplatsen. Chaufförer, åkare och och sympatisörer kommer gemensamt att visa sin ilska över situationen i åkeribranschen.
Skatteverket kräver Andreassons åkeri på 10,5 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg för inkomståret 2010. Bakgrunden är att åkeriet bemannar sina 150 bilar med polska egenföretagare. Förarna saknar svensk F-skattsedel och har varken betalat skatt eller sociala avgifter i Sverige eller i Polen.
Vintern närmar sig, men nu ges inte längre undantag från reglerna om dygnsvila vid blandad körning i samband med snöröjning. Trafikverket ser dock ingen risk för att vinterunderhållet blir eftersatt.
Transport är kritiskt, men övriga LO-förbund har nu sagt ja till regeringens så kallade jobbpakt med 75 procents lön och 25 procents praktik för unga upp till 25 år. – Det är skrämmande, tycker bemanningsanställda Pernilla Tindvall.
Den skandinaviska transportarbetarkonferensen i Sarpsborg, Norge, antog flera resolutioner om stöduttalanden för fackliga aktivister i Iran, Turkiet och Portugal. – Det var en välbesökt konferens där engagemanget var tydligt, säger Saied Tagavi från Transport i Stockholm.
Sveriges Åkeriföretag (SÅ) har skrivit till Näringsdepartementet med krav på att fordonskontrollerna ska göras på samma sätt i alla EU-länder. – Systemet är inte konkurrensneutralt i dag, säger SÅ:s teknikchef Mårten Johansson.