Alla vet att otryggheten ökar i arbetslivet, men hur påverkas en människa egentligen av att ha en osäker anställning? Och varför ökar de otrygga jobben över nästan hela världen? Det är frågor som intresserar arbetsmiljöforskaren Anne Richter, som fått Afa Försäkrings stipendium på en miljon kronor för att forska på anställningsotrygghet.
Ekmans Lastbilsdemontering utanför Fagersta, ett litet familjeföretag med nästan hundraåriga anor. Hit kommer krockskadade och uttjänta lastbilar för att skrotas ner i sina beståndsdelar: motorn kan hamna i en pumpstation i Mellanöstern, skåpet kanske blir ett praktiskt förråd hos någon småindustri, ett uttjänt timmersläp kan byggas om till båtvagn åt någon seglingsentusiast. Och det som inte kan återanvändas, skickas vidare för att smältas ner till ny råvara. Så gott som varenda liten flisa av lastbilen tas till vara på ett eller annat sätt.
I halländska Veddige, hembygd för Andreassons Åkeri, cirkulerar ett julkort där bolaget kallas ”en parasit”. Vd:n Yvonne Andreasson tänker polisanmäla julkortet.
En andra stämning mot Andreassons Åkeri har lämnats in vid Arbetsdomstolen. Den här gången gäller det totalt 135 chaufförer, och skadeståndskravet uppgår till 20 miljoner kronor. – Om vi vinner blir det här ett prejudikat för hela verksamheten med falska egenföretagare, säger Transports centrala åkeriombudsman Ulf Persson.
Andreassons Åkeri har erbjudit den polske F-skattaren Radoslaw Rostkowski 50 000 kronor mot att han lägger ner sitt ärende mot åkeriet inför Arbetsdomstolen. Rostkowski har avvisat förlikningen.
Det anrika åkeriet Fredéns Transport i Upplands Väsby, som nyligen bytte namn till T Pålsson Transport, har begärts i konkurs vid Stockholms tingsrätt. I våras köptes bolaget av Ulf Johansson, samme man som övertog Panaxia Logistik innan det döptes om till BWG Logistik – och gick i konkurs.
Åkeriet Fraktab har en egen hemsida med reklamtext och bilder på välskötta lastbilar. Där återges också Transports klisterdekal "Schysta villkor". Fast åkeriet har inte ens kollektivavtal. – Bilarna är inte deras egna heller, uppger en källa.
Sent i går kväll enades Transport och tidningsutgivarna om ett nytt löneavtal. Uppgörelsen är ettårig och ger 2,6 procent i lönehöjning. – Den förhatliga gratiskvarten försvinner. Det är positivt, säger Transports ombudsman Lennart Sköld.
De pakistanska arbetarna, Hashmat Ullah och Nadeem Yaqoob, som kom till Malå för att arbeta, får till slut ersättning för sitt slit. Men summan, drygt 75 000 kronor var, är långt ifrån vad de gått miste om. – Hade företaget gått i konkurs tidigare hade vi kunnat få mer, men det är i alla fall något, säger Christer Bengtsson, avdelning 28.
I Kalmarregionen träter fyra kommuner med Trafikverket om vem som ska städa rastplatserna längs vägarna. Striden, som vandrat hela vägen upp i domstol, handlar inte om att slippa ansvaret. Båda parter kräver att få sköta renhållningen!
I dag vid lunchtid inleddes förhandlingarna om ett nytt löneavtal för Transports tidningsbud. I första ronden förde förbundet fram de krav som LO-facken enats om i den så kallade samordningen. En hel fråga för buden är "gratiskvarten".
Den omdebatterade Skaraföretagaren Per Strid ligger i fejd med Skatteverket. Strid har i flera år hyrt ut lågbetalda lettiska och rumänska arbetare till bland annat Jula. Inga skatter eller sociala avgifter har betalas i Sverige. Nu kräver Skatteverket Per Strids bolag på närmare två miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg.
Höga chefer i den konkursade säkerhetskoncernen Panaxia har kopplingar till en bedrägerihärva i Handelsbanken, där över 100 miljoner lånades ut till företag mot falska säkerheter. Det rapporterar Sveriges Radio i dag onsdag.
Under 2013 kommer Transport att omförhandla kollektivavtalen för alla medlemsgrupper i förbundet. Enda undantaget är uthyrda arbetare, som jobbar under LO:s bemanningsavtal.
Nu är det klart. Två lärare på Bäckadalsgymnasiet TCC (Transporttekniskt Centrum) i Jönköping, åtalas efter att ha medverkat till att falska ADR-intyg utfärdades. Intygen ger chaufförer rätt att hantera och köra farlig last.