Högvis med klagomål mot Milslukarna

Kritiken växer mot Taxi Kurir-bolaget Milslukarna i Borås. Omkring 25–30 förare och telefonister har kontaktat Transport. De anställda vittnar om strul med löner, uselt arbetsklimat, fiffel med färdtjänstresor och orimliga arbetstider. Chauffören Aws Al-Juboori jobbade över 300 timmar vissa månader, innan han ledsnade och bytte bolag.

Inför avtalsmatchen: Så tänker motparten

Nu börjar avtalsförhandlingarna, och arbetsgivarsidans representanter är säkert lika taggade som fackets förhandlare. Transportarbetaren tog Peter Jeppsson, vd för Transportgruppen och Biltrafikens arbetsgivareförbund, på pulsen.

I dag inleds lönematchen för 30 000 Transportmedlemmar

I dag på eftermiddagen inleder Transport förhandlingarna om nya löner och anställningsvillkor för åkerichaufförer och terminalare. Tidigare i dag skrev industrins parter under ett avtal som ger 6,8 procent på tre år. Av den höjningen går 0,6 procent till att bekosta en ny delpension.

”Mer än en tusenlapp är chaufförerna värda!”

"Vi har ett tungt och ansvarsfullt jobb. En lönehöjning på 1 200–1 500 kronor och ett ettårigt avtal är ett bud som Transport gott kan gå ut med till arbetsgivarna", tycker chaufförerna på åkeriet AA Logistik i Västerås.

”Max 10 procent inhyrd personal”

Terminalarbetarna Thomas Westin, Joakim Grandin och Daniel Karlsson på Schenker i Västerås vill reglera andelen bemanningspersonal. De föreslår en gräns vid max 10 procent inhyrda och 90 procent fast anställda.

Åkare: ”Det finns ingen sämre speditör än DSV”

Speditören DSV får svidande kritik från de egna åkarna. I februari gick företaget ut med ett ultimatum till alla transportörer. ”Gå med på fem procent i sänkt ersättning från den 1 mars!” – Det finns ingen sämre speditör än DSV, säger en åkare som bestämt sig för att lägga ner.

Kroggäst frias – hoten mot vakten vara bara ”fyllesnack”

I januari ingrep ordningsvakten Adam Jensen mot en full och stökig kroggäst. Gästen, en 22-årig man, tog struptag på Adam och uttalade hotelser. 22-åringen åtalades, men friades i Helsingborgs tingsrätt. Såväl struptaget som hoten anses okej, med hänvisning till att kroggästen var berusad. – Min tilltro till rättssystemet har påverkats, säger Adam som ännu inte bestämt sig för om domen ska överklagas.

Transport tar färdskrivarbot till hovrätten

En distributionschaufför i Skåne fick 10 000 kronor i böter för att han inte knappat in start- och slutland på färdskrivaren – trots att han bara kör inrikestrafik. Nu har avdelning 14 Helsingborg anlitat advokat och begärt prövningstillstånd i hovrätten.

Statliga jobbidrag – en affärsidé

Vill du ha taxiförare, lagerjobbare eller budbilschaufförer där staten står för en stor del av lönekostnaden? Då kan du som arbetsgivare annonsera hos webbföretaget Workcare. Det nystartade bolaget drivs av två unga män som ser de statliga bidragen som en affärsmöjlighet.

Transport rustar för ny avtalsmatch

Direkt efter påsk inleder Transport förhandlingar om nya löner för åkerichaufförer, terminalare och miljöarbetare. En vecka senare, den 8-9 april, står bevakningspersonalen på tur. Samtidigt gnisslar det rejält mellan ett par andra LO-förbund som är i slutspurten av avtalsmatchen.

Högsta vinsten: en sängplats

De söker arbete i Sverige och har laglig rätt att vistas här, men omfattas inte av det sociala skyddsnätet. När vinternatten kommer hoppas de på tur i lotteriet, där vinsten är en sängplats på Sveriges enda officiella härbärge för EU-migranter.

Stort intresse för löneandelsfrågan

Forskarna i det Transportstödda Löneandelsprojektet har kommit fram till att löntagarnas andel av företagens produktionsvinster har sjunkit kraftigt sedan 80-talet. Resultatet presenteras i boken "Den sänkta löneandelen" som släpptes i går, tisdag, vid en paneldebatt. I en fullsatt sal diskuterades frågan och dess effekter.