EU:s svarta lista dröjer
Det blev bakläxa för kommissionen när EU i eftermiddag gick till omröstning. Brott mot cabotagereglerna ska in på den svarta lista över övertramp som kan leda till att åkerier kan få näringsförbud.
Det blev bakläxa för kommissionen när EU i eftermiddag gick till omröstning. Brott mot cabotagereglerna ska in på den svarta lista över övertramp som kan leda till att åkerier kan få näringsförbud.
Yrkeschauffören Torbjörn Elowson fick alla sina hästar och minigrisar omhändertagna av myndigheterna. Han processar om själva ingripandet, men upprörs också över att polisen anlitat djurtransportörer utan trafiktillstånd. – Ett släp som kom hade till och med körförbud, säger Torbjörn.
När sopgubben Anders Johansson fick nog av dålig sikt i Halmstads trånga gränder utrustades hans bil med specialkamera. Nu kör han utan en enda död vinkel och känner sig mycket lugnare.
150 000 LO-medlemmar ska före vårens val få ett samtal från facket. Budskapet är en fråga: Vilket Sverige väljer du? Syftet från LO är att förbunden och distrikten ska få fler medlemmar att välja Socialdemokraterna. Strategin presenteras av Elisabeth Brandt Ygeman, Tobias Gerdås och Tobias Baudin.
Nu får de protesterande lastbilschaufförerna sällskap av taxi. Två gånger per dygn uppmanas taxichaufförer att stanna sina bilar i en kvart för rätten till kollektivavtal i upphandlingarna. Michael Estwik, taxiförare i Umeå, har fått nog och startade proteströrelsen.
En vecka var färdtjänstchauffören Peter Graaf riktigt glad. Det nya lokala avtalet gav honom en fast månadslön. Sen kom beskedet att Region Dalarna inte kommer att kräva månadslön av företagen som lämnar in anbud på färdtjänsttrafiken.
Förundersökningen mot det konkursade värdetransportbolaget Panaxia läggs ner. Den här gången handlade det om grov förskingring, som åklagaren bedömer inte går att leda i bevis.
Genom att samla en miljon namnunderskrifter ska Europas transportfack få EU-politikerna att på allvar ta tag i missförhållandena på vägarna. Namninsamling är ett relativt nytt sätt för unionens medborgare att själva väcka politiska frågor och ställa krav på lagändringar.
Domen som friar den makedonska chauffören har överklagats – inte bara av hundratals chaufförer. I går lämnade kammaråklagare Christina Edlund Nilsson in sitt överklagande. Och chaufförerna fortsätter att proteststanna två gånger per dygn.
Intresset för villkoren i åkeribranschen är stort. Även i EU. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) uppfattar en samsyn kring att mer måste göras för att reglerna ska hållas och den sociala dumpningen på europeiska vägar ska hejdas. – Vi måste också följa upp de skärpta reglerna i Sverige och se om de är nog för att få ordning, säger hon.
I går tog gruväventyret i Pajala slut. Northland Resources begärdes i konkurs efter månader av ovisshet. – Malmtransporterna stannade redan får två månader sedan och 158 chaufförer fick gå. Konkursen är förödande. Här på Transportavdelningen hoppas vi förstås att någon tar över och driver gruvan vidare, säger ordförande Robert Savela.
När Här stannar Sverige!-aktionen rullade från Timrå till Sundsvall kunde ingen missa budskapet: Lika villkor för alla chaufförer på de svenska vägarna.
Stabil inkomst varje månad – men med möjligheten att höja den genom många körningar. I Dalarna är förarna, facket och företagen nöjda med det nya avtalet för samhällsbetalda taxiresor.
I oktober fick de anställda chaufförerna sin senaste lön. I går ansökte Skatteverket om att ett av taxiföretagen ska försättas i konkurs. Det är osäkert om chaufförerna ska hinna få ut statlig lönegaranti före jul.
Åkeriföretaget Bring förbjuder alla sina chaufförer att delta i kampanjen Här stannar Sverige! Bring ser de kvartslånga lastbilsstoppen som en olovlig aktion. Informationen har gått ut till både anställda chaufförer och inhyrda åkerier. – Vi har ingen åsikt om själva tingsrättsdomen som utlöste aktionen, säger Arne Karlsson, åkerichef på Bring Frigo i Helsingborg.