Folkmassa och siffror
Close
…så mycket pengar ligger i pensionssystemet och väntar på 78 768 personer som har fyllt 68 år, men inte är folkbokförda i Sverige.
Close

Miljardmissen

Pensioner. Nästan 80 000 människor, som har arbetat tillfälligt i Sverige och som fyllt 68 år, har inte fått ut allmän pension som de har tjänat in. Totalt ligger över 6 miljarder kronor och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns tjänstepension att hämta. Många vet inte vilka rättigheter de har. Nu efterlyser Transport mer information.

Många transportarbetare arbetar tillfälligt i Sverige. De kommer ofta från Pakistan och Irak. Hur många av dem som bara arbetar en begränsad tid i landet vet ingen. Men det är känt att de som har jobbat några år i Sverige och är bosatta någon annanstans när det är dags för pension inte alltid får ut den allmänpension och tjänstepension som de har rätt till.

I Sverige finns en lagstadgad rätt, för de flesta som är tillsvidareanställda, att arbeta tills man fyller 68 år. Vissa arbetar längre, men då krävs ett godkännande från arbetsgivaren. Ändå finns det i dag 78 768 personer som är 68 år och äldre som inte har tagit ut allmän pension, enligt statistik från Pensionsmyndigheten. De är inte folkbokförda i Sverige. Totalt handlar det om nästan 6,5 miljarder kronor som finns i pensionssystemet och väntar på att betalas ut.

Agneta Claesson. Foto: Pensionsmyndigheten
Agneta Claesson. Foto: Pensionsmyndigheten

– Den pension man har rätt till bör man få del av. Men det finns pensionspengar som borde ha sökts ut, men som ingen har ansökt om, säger Agneta Claesson, pensionsspecialist på Pensionsmyndigheten.

Hon berättar att det kan vara svårt för Pensionsmyndigheten att nå dem som har jobbat i Sverige och sedan flyttat tillbaka till sitt hemland.

– De har ofta inte tänkt på att lämna sin nya adress till oss. Det är inte en enkel process att hitta dem.

Viktiga pengar

För den enskilde kan det handla om viktiga pengar som går förlorade. Enligt Pensionsmyndighetens förenklade beräkningar kan den som har jobbat i Sverige i tre år och haft en månadslön på 25 000 kronor få cirka 700 kronor före skatt i allmän pension från Pensionsmyndigheten i Sverige.

Sirin CelikSirin Celik, utredare Transport. Foto: Justina Öster, utredare Transport. Foto: John Antonsson
Sirin Celik. Foto: Justina Öster

– I Sverige räcker det inte ens till ett SL-kort, men i andra länder är det mycket pengar, säger Sirin Celik, utredare på Transport som har intervjuat många bud om deras arbetssituation.

Hennes bild är att många som jobbar tillfälligt i Sverige inte känner till att de har rätt till svensk pension om de flyttar till ett annat land.

– Det är inte så konstigt. Det är knappt gemene svensk känner till hur pensionssystemet fungerar, säger hon.

Olyckligt

Hon tycker att det är olyckligt att inte alla som tjänar in pension i Sverige får ut sina pengar om de lämnar landet.

– På ett principiellt och moraliskt plan är det väldigt dåligt. Har man jobbat i Sverige har man rätt till sin pension. Många kommer hit för att arbeta därför att de vet att de kan tjäna ganska mycket pengar på kort tid jämfört med i sitt hemland. Då är det jätteviktigt att de också får ut pengarna som de har tjänat in till sin pension, säger Sirin Celik.

Alla som arbetar i Sverige och betalar skatt samlar ihop pengar till den allmänna pensionen, som går att ta ut från 62 år. För att få ut pengarna måste en ansökan skickas in till Pensionsmyndigheten, helst tre månader innan pengarna ska börja betalas ut månadsvis.

Det är lite krångligare för dem som inte bor kvar i Sverige när de går i pension.

Många bud som arbetar tillfälligt i Sverige kommer från Pakistan och Irak. De riskerar att missa sin svenska pension om de inte meddelar pensionsbolagen, Pensionsmyndigheten eller Skatteverket sin nya adress om de lämnar Sverige.
Många bud som arbetar tillfälligt i Sverige kommer från Pakistan och Irak. De riskerar att missa sin svenska pension om de inte meddelar pensionsbolagen, Pensionsmyndigheten eller Skatteverket sin nya adress om de lämnar Sverige. Foto: Lilly Hallberg

Konventionsavtal

De som har flyttat till ett annat EU-land eller ett land som Sverige har ett så kallat konventionsavtal med när det är dags för pension, måste vända sig till pensionsmyndigheten i landet de bor i och berätta att de vill ha sin rätt till pension från Sverige prövad. Då skickar myndigheten i landet en ansökan till den svenska pensionsmyndigheten.

– Vi tar ställning till ansökan, skickar ett beslut och så småningom pengar direkt till personen, säger Agneta Claesson på Pensionsmyndigheten.

Den som har tjänat in allmän pension i Sverige, men bor i ett land utanför EU eller ett land som Sverige inte har något konventionsavtal med när hen har uppnått pensionsåldern måste däremot själv vända sig till den svenska pensionsmyndigheten och ansöka om sin allmänna pension.

Sirin Celik på Transport tycker inte att det är rimligt att det ligger ett så stort ansvar på den enskilde för att pensionspengarna ska betalas ut.

– Det här är en grupp människor som inte förstår vilka rättigheter de har. Det borde göras en informationsinsats.

Mer information

Peter Åkesson. Foto: Jan Lindkvist
Peter Åkesson. Foto: Jan Lindkvist

Peter Åkesson, ombudsman på Transport i Göteborg, tycker att alla nyanställda borde få minst en halvdags information på arbetstid om hur pensionssystemet fungerar. Och att facket och arbetsgivarna gemensamt borde hålla i utbildningen.

– Jag hävdar att ingen får någon information i dag. Alla anställda måste få sätta sig ner i lugn och ro. Annars begriper de ingenting, säger han.

allmän pension som ingen gör anspråk på stannar kvar i pensionssystemet som en skuld till dem som är berättigade till pengarna, förklarar Agneta Claesson.

– Ingen blir av med några pengar. De ligger här och väntar tills man ansöker om dem, säger hon.

Det finns i dag ingen bestämmelse som säger att om en person inte har begärt ut sin allmänna pension vid en viss ålder tillfaller pengarna pensionssystemet.

– Men det kommer säkerligen att fattas ett beslut om hur vi ska göra med pensionsrätter som ingen gör anspråk på. Det bör finnas ett system för det. Och i så fall är det ett politiskt beslut, säger Agneta Claesson.

AMF: ”Vi fångar inte upp alla”

Pensioner. Nio av tio anställda har förutom allmänpensionen även rätt till tjänstepension. Men det vet inte alltid de som bara arbetar i Sverige i några år. De riskerar därför att missa sina pensionspengar.

Finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen sätter arbetsgivaren av pengar till tjänstepensionen. Gör den anställde inget aktivt val hamnar pengarna hos pensionsbolaget AMF, som i dag förvaltar merparten av tjänstepensionen till privatanställda arbetare.

För att kunna betala ut pengarna begär pensionsbolaget normalt in kontonummer till sin kund fem månader före 65-årsdagen – den ålder då utbetalningen av tjänstepension oftast börjar.

Dan Adolphson Björck. Foto: AMF
Dan Adolphson Björck. Foto: AMF

Den som flyttar från Sverige eller byter adressuppgifter när hen bor utanför Sverige måste därför meddela Skatteverket eller pensionsbolaget sin nya adress – annars kan det bli svårt att få ut tjänstepensionen.

– Det finns gränser för vilka efterforskningar vi kan göra i andra länder för att våra kunder ska få ut sin pension. Den som flyttar har ytterst ett eget ansvar att se till att rätt adress är anmäld. Det finns personer vi aldrig kommer i kontakt med, säger Dan Adolphson Björck, trygghetsekonom på AMF.

Saknar adresser

I dag saknas adress till 4 000 personer som är bosatta utomlands och som har haft rätt till utbetalning av tjänstepension i fem år eller mer.

– Vi fångar inte upp alla. Det är olyckligt om man inte får ta del av ersättning som man har arbetat ihop och berättigad till, säger Dan Adolphson Björck.

Han har inga uppgifter om hur mycket tjänstepension, som totalt inte har kunnat betalas ut.

– Ofta handlar det om små belopp, kanske en hundralapp i månaden. Men det kan vara mycket pengar i ett annat land.

Finns ingen kontouppgift till en kund samlas tjänstepensionen hos pensionsbolaget, där pengarna kan begäras ut till samma månad som en person avlider.

Vissa bud som arbetar tillfälligt i Sverige är anställda av Foodora. Företagets kommunikationschef Johanna L Lindell skriver i ett mejl att företaget informerar buden om tjänstepensionen i anställningsavtalet och på intranätet, och att informationen finns tillgänglig på svenska och engelska.

Språkproblem

Sture Thorsell
Sture Thorsell. Foto: Christina Ahlund

Sture Thorsell, försäkringsansvarig på Transport, pekar på att många som jobbar tillfälligt i Sverige har bristande språkkunskaper. Han föreslår därför att arbetsgivarna tar fram en enklare folder på olika språk om hur tjänstepensionen fungerar.

– Det kan vara tillräckligt för att de ska veta att det finns pensionspengar här i framtiden. Det kan inte vara så svårt att tota ihop en sådan. Det här är en viktig fråga, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Krönika. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Johan Lindholm Foto: Clara Dagh

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.