Sopkonflikten i Stockholm

Massuppsägning på Reno Norden – kollegorna ställer också bilarna

Klockan 09.45 på onsdagen gick miljöarbetarna på Reno Norden i samlad trupp upp på kontoret i Älvsjö och lämnade över uppsägningarna till arbetsgivaren.

Utanför stod ett 30-tal sopbilar från den andra stora aktören för hushållsavfall i Stockholm, Liselotte Lööf AB (LLAB).

Sopgubbarna på LLAB har enats om att lägga ner arbetet också. Nu på förmiddagen kör de tillbaka till uppställningsplatsen vid Norrtull och lämnar över bilnycklarna till företaget.

Utanför Reno Nordens kontor var känslorna starka:

– Inte en jävla tum vek vi oss! Fast det känns väldigt sorgligt, sa en sopgubbe med tårar i ögonen.

Mer information kommer under dagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jenny Hansson:
    15 juli, 2017

    Alltså jag menar den berörda allmänheten!!!! hur hanterar ni era sopor? Åker ni till gbg och äter glass eller...

  2. Jenny Hansson:
    15 juli, 2017

    Sopgubbar = jordgubbar som sorterar, lassar och drar, hur hanterar ni som bor i Stockholm och är berörda nu sina sopor? Åker ni till Göteborg eller????

  3. Andreas Chömmare:
    12 juli, 2017

    Stockholm stad skiter i arbetsvillkoren i sina upphandlingar bara det blir så billigt som möjligt. Visst den principen är bra att ej betala för mkt med fri konkurrens men det har spårat ut. Företag lägger sig lågt som synden för att vinna,men de som utför tjänsterna skiter man i samma i taxi och bud transporter för landstinget. Mer insyn i offentliga upphandlingar hur det ser ut för människan på fältet tack,på sikt blir slut notan så mycket dyrare med sjuka och utbrända arbetare.

  4. Seppo Leskinen:
    12 juli, 2017

    Kommuner och Landsting styrs genom New Public Management.
    Alla verksamheter skall drivas så kostnad effektivt som möjligt.
    Ett sätt är att privatisera.
    Hamnarbetare i Göteborg , Renhållningsarbetare i
    Stockholm får betala med sina jobb. Vem drabbas nästa gång?
    Det är bra att någon tar striden.
    Hamnarbetarna och Renhållningsarbetarna behöver allt stöd de kan få.

  5. Olof:
    12 juli, 2017

    Kämpa sopgubbar!
    Det ni gör är viktigt för alla arbetare, det måste bli ett slut på företagens fasoner och på eländet med upphandlingar. Kommunerna ska ha driften själva och ta ansvar för bra arbetsvillkor. Allt stöd!

  6. Kjell Pettersson:
    12 juli, 2017

    Vet inte om strejken känns relevant, med löner upp mot 35-37000 i månaden känns det ju lite av en lyxstrejk. Hur många transportarbetare kommer upp i den lönen. Många av dem har också tunga o stressiga jobb.

  7. kent mejerstrand:
    12 juli, 2017

    Sorligt att inte transportarbetarenførreningen inte fått upp øgonen støtat medlemarna i saken

  8. Gunnel Johansson:
    12 juli, 2017

    👍Ni gör ett jättebra jobb
    Om allt flyter varför ska andra tjäna på att någon sliter ut sig?
    Kontorsarbetare

  9. Kjell i Dorotea:
    12 juli, 2017

    Stå på er gubbar!!

  10. Kenneth Grampe:
    12 juli, 2017

    Bedrövligt såna företag får finnas.

  11. Prefab:
    12 juli, 2017

    Så rätt och rakryggat av Stockholm sopgubbar, det har förekommit en hel del pajkastning från RenoNordens sida massmedialt som inte riktigt verkar vilja ha löst situationen.
    Bra jobbat gubbar!!!

Lästips:

Husen i Gamla stan är k-märkta, vilket innebär att man inte får ändra särskilt mycket. För Rabbes och Pierres del innebär det att de får släpa sopsäckar och kärl långa sträckor där sopbilen inte kommer fram. Foto: John Antonsson

Stolta sopgubbar i Gamla stan

Miljöarbetare. Soprum i svårtillgängliga källarvalv, ojämna kullerstenar och trånga gränder. Transportarbetaren följde med Pierre Yudego och Rabbe Collmar när de hämtade sopor en tidig morgon i Stockholms Gamla stan.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Historiska beslut i krigets skugga

Ledare. När vi trodde att det värsta eländet var över, en pandemi som skördat åtskilliga människoliv och rest nya murar mellan människor, är nästa elände en verklighet. Men till skillnad från ett elakt virus är Putin och Rysslands angreppskrig mot sitt grannland Ukraina planerat och genomfört av människor.

Planen är att återvinningen ska flytta från stationerna till hushållen. Foto: Pernilla Ahlsén

Återvinningen flyttas från miljöstationerna in i husen

Arbetsmiljö. Återvinningsstationerna med de gröna plåtcontainrarna ska bort och ersättas av fastighetsnära sortering i till exempel källare, föreslår regeringen. Men vad innebär det för miljöarbetarna som ska tömma kärlen?

Miljardstöd till tung laddning

Elektrifiering. Utbyggnaden av ladd- och vätgasstationer för tunga godstransporter ska skyndas på. Energimyndigheten betalar i år ut 1,4 miljarder kronor i stöd med krav på att stationerna ska stå färdiga till nästa höst.

Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Avdelning 25 Halmstad på Varberg Pride. Foto: Manuel Gomez

Pride i Varberg

Transport. Under parollen ”Orden skalla – kärlek åt alla!” deltog Transports avdelning 25 i Varbergs Pridefestival i början av juli.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.