Snabbkoll / Kongressen 2022. Illustration: Mattias Käll
Snabbkoll

Kongressåret har börjat!

Fackligt. Svenska Transportarbetareförbundet håller sin 35:e ordinarie kongress 2022, i enlighet med 2017 års kongress. Men vad händer egentligen i Örebro i augusti?

1. Högsta beslutande organ

Transport håller kongress vart femte år. Kongressen i år hålls i Örebro och öppnar fredagen den 26 augusti. Den pågår till och med tisdagen den 30 augusti.

2. Mål och val

På kongressens sammanträden bestäms vilken inriktning och vilka mål förbundet ska arbeta för framöver, och beslutar om något i stadgarna ska ändras. Kongressen väljer också förbundsledning och vilka personer som ska sitta i förbundsstyrelsen.

3. Avdelningarna utser ombud

De som deltar som ombud på kongressen väljs av de lokala avdelningarna, efter en nomineringsprocess.

Hur många ombud en avdelning får skicka till kongressen är proportionerligt utifrån antal medlemmar i varje avdelning.

Exempelvis räknar avdelning 4, som organiserar transportarbetare i Östergötland samt Västervik och Vimmerby kommuner, med att skicka en delegation med åtta ombud. Umeåavdelningen har sex ombud.

4. Inte bara ombud…

Ombuden, liksom förbundsstyrelsens och förbundsrådets ledamöter, har rösträtt i alla frågor som behandlas under kongressen. Men långt fler deltagare är på plats.

Centrala ombudsmän och förbundsrevisorerna har skyldighet att närvara på kongressen. De har också rätt att uttala sig och lägga fram förslag, men inte rösta.

Dock har de som sitter i förbundsrådet och förbundsstyrelsen inte rösträtt i frågor om kongressperiodens förvaltning/ansvarsfrihet.

Det finns också kongresspersonal som bland annat ser till att ordna fram material till sekreteriat och utskott.

Kongressvakter ser till att det är ordning och reda, och att ingen stör förhandlingarna.

Att vara kongressvakt kan vara ett hedersuppdrag för pensionerade ombudsmän.

5. Mellan kongresserna

Fem år är lång tid. Transports högsta beslutande organ mellan kongresserna är förbundsrådet, som kan ta ställning i viktiga frågor som exempelvis rör en avtalsrörelse; om Transport ska ställa sig bakom LO-samordningen eller annat.

6. Påverka med en motion!

Alla medlemmar har möjlighet att påverka vad Transportarbetareförbundet arbetar för genom att skriva förslag – motioner – till kongressen.

Motioner ska skickas till den avdelning man hör, senast den 25 februari.

Det går bra att skicka in förslag till avdelningen både som enskild medlem och tillsammans med andra medlemmar eller med sin klubb.

Avdelningarna har en månad på sig att behandla motionerna och skicka dem till förbundet centralt.

Senast den 25 mars ska förbundet ha motionerna. Störst chans att få gehör för sina förslag är om de antas som avdelningsmotioner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Susanne Bergman Israelsson:
    10 augusti, 2022

    Vore kul att som vanlig medlem få veta om och hur man kan besöka kongressen.
    Susanne

  2. Christina Ahlund:
    11 augusti, 2022

    Hej Susanne! Jag frågade ansvariga på förbundskontoret och fick svaret att kongressen tyvärr inte är öppen för alla. Besökare ska föranmälas innan de får komma in, inga spontanbesök alltså. Men intresserade medlemmar kan kontakta sin lokalavdelning och be att få ett gästkort som sedan hämtas ut i kongressbyrån. /Christina på redaktionen

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.