Lars Karlsson.
Close
Lars Karlsson är ombudsman på Transports Stockholmsavdelning och ska tillsammans med regionala skyddsombudet Kim Råneby (i bakgrunden) se till att de anställda på lager- och terminaler i Stockholmsområdet får så bra villkor som möjligt.
Close
Granskning

Inhyrda truckförare skadar sig mest

Stora skillnader. Bemanningsanställda skadar sig dubbelt så ofta som anställda. Allra mest utsatta är inhyrda truckförare, med 497 skadade under åren 2011–2015. Det är den yrkesgrupp som har flest arbetsskador av alla bemanningsanställda. På andra plats kommer lagerassistenter. – Kraven är högre på inhyrda. Det gör att takten ökar och med den olyckorna, säger Transports Lars Karlsson, tidigare bemanningsanställd.

Att arbeta som bemanningsanställd lager- och terminalarbetare är något av det mest riskfyllda du kan göra på arbetsmarknaden. Särskilt om du kör truck. Under de senaste fem åren råkade drygt 350 inhyrda lagerassistenter och nästan 500 truckförare ut för olyckor på jobbet.

Skillnaden i arbetsmiljö mellan inhyrda och anställda är så stor att Arbetsmiljöverket just nu gör en speciell granskning av bemanningsföretag och deras kunder. Under hösten har myndigheten besökt knappt 300 kund- eller bemanningsföretag och undersökt hur de arbetar med systematiskt arbetsmiljöarbete. Under 2017 fortsätter granskningen.

Heli Aarnipuro är samordnare för insatsen i hela Sverige.

– Vi har hittat ganska mycket brister. Både hos kunderna och hos bemanningsföretagen. Men allra mest hos bemanningsföretagen. De flesta vi besökt har fått ett inspektionsmeddelande. (Ett meddelande om att något behöver åtgärdas på arbetsplatsen, reds anmärkning.)

Hon tycker sig se en skillnad mellan etablerade bemanningsföretag och nyare uthyrare.

–De nyetablerade bemanningsföretagen, som kanske inte besökts av oss tidigare och kanske inte ens är med i branschorganisationen, har fått ganska många krav.

Transportarbetaren har tagit del av de inspektionsmeddelanden som myndigheten har gjort efter höstens företagsbesök. Där kan vi läsa om bemanningsföretag som saknar rutiner för hur de anställda ska rapportera risker och olyckor. De undersöker heller inte arbetsmiljön ute på kundföretagen. Arbetsmiljöverket hittar också kundföretag som varken informerar de inhyrda om risker i arbetet eller vart de ska vända sig om något brister i arbetsmiljön.

Ansvaret för arbetsmiljön ligger på både kund- och uthyrningsföretaget. Men ofta blir det snarare inget ansvar än dubbelt ansvar.

– Det finns en risk att man hamnar mellan två stolar när man är inhyrd, säger Kristina Håkansson, professor i sociologi på Göteborgs universitet.

Tillsammans med kollegan Tommy Isidorsson har hon gått igenom tidigare studier kring bemanningsanställda.

En teori är att inhyrda skadar sig mer för att branschen bemannas av unga. Men det sambandet har de inte hittat i forskningen. Däremot stämmer det att bemanningsanställda ofta arbetar i riskyrken. Det verkar också som att den som är ny löper större risk att skada sig. Och inhyrda är oftare nya på jobbet än andra.

I Håkansson och Isidorsons egen forskning skickade de ut en enkät till 458 bemanningsanställda på tre företag. I svaren såg forskarna förklaringar till varför inhyrda skadas mer än andra som handlar om att vara just inhyrd.

– En förklaring som vi inte sett i tidigare forskning är att det finns en oklarhet i vad man ska göra när man är ute som inhyrd. Man vet inte riktigt vad som ingår i uppdraget. Den där oklarheten är en riskfaktor.

Men det handlar också om att de som hyrs in får en viss typ av uppgifter på kundföretaget. Uppgifter som både är tunga, monotona och repetitiva.

– De inhyrda som skadat sig på jobbet bedömde att de hade tyngre arbetsuppgifter än de ordinarie anställda. Det finns en risk att man låter de inhyrda ta såna uppgifter som de ordinarie inte vill göra, säger Kristina Håkansson.

Det är en bild som Lars Karlsson, tidigare anställd på bemanningsföretaget Logent, känner igen sig i.

– Anledningen till att man har bemanning är oftast att man skalar av vissa uppgifter till bemanningsföretagen. De inhyrda brukar få de tyngre och skitigare jobben.

Lars Karlsson har arbetat som bemanningsanställd på lager i sju år. Han tror att den största enskilda orsaken till skadorna är stressen.

– Min uppfattning är att man sätter mer press på de bemanningsanställda. En bemanningsanställd har oftast högre krav på vad den ska hinna med än en vanlig anställd. Då ökar arbetstakten och med den ökar olyckorna.

Hos sin senaste arbetsgivare, Logent i Norrköping, var Lars med och startade en fackklubb för de inhyrda. 2015 lade Logent ner och Lars utbildade sig till ombudsman. Men många av hans gamla kollegor jobbar kvar i branschen, fast med andra arbetsgivare.

– De som arbetade på Logent i Norrköping, de är så vana vid det här stressiga tempot att de tar med sig det till sina nya arbetsplatser. Har du kört fort i fyra år sitter det kvar.

Truckförare är ett riskyrke även för fast anställda. Men kanske är det ännu farligare att köra truck som inhyrd.

– När man är ny känner man inte till lokalerna och rutinerna, även om man är en erfaren truckförare. Ska man dessutom ta fram ett visst antal pall i timmen blir det lätt olyckor.

Lars Karlsson tror också att det finns ett mörkertal när det gäller tillbud och olyckor som inhyrda är med om. Dels för att det dubbla arbetsmiljöansvaret gör det svårt att veta vem som rapporterar till vem. Dels för att inhyrda inte vågar rapportera allt som händer på arbetsplatsen.

– Ett stort problem är att man inte anmäler tillbud på rätt sätt. Kunden har huvudansvaret för arbetsmiljön, men den anställde ska rapportera till sin arbetsgivare. Men många bemanningsanställda vågar inte göra det på grund av risken att inte få jobba kvar hos kunden. Döljer man tillbud blir det till slut en olycka.

Det kan till och med ses som bra att hålla nere tillbuds-statistiken. Men då finns risken att man missar viktiga arbetsmiljöproblem.

– Den terminal som anmälde minst tillbud fick smörgåstårta. Vi hade två rapporterade tillbud under ett helt år på en av terminalerna, men Logent hade ingen rutin för hur de skulle rapportera dem vidare. Och när sanningen kom fram vågade de heller inte rapportera till kunden, säger Lars Karlsson.

På branschorganisationen Bemanningsföretagen är man medveten om att arbetsmiljön för inhyrda riskerar att falla mellan stolarna.

– Vi vill trycka på att det är ett dubbelt arbetsmiljöansvar, inte ett delat mellan kundföretaget och bemanningsföretaget, säger förbundsdirektör Ann-Kari Edenius.

Hon ser fram emot att ta del av Arbetsmiljöverkets pågående granskning av branschen.

– Om det finns strukturella brister så vill vi kunna göra något åt dem.

I tidigare granskningar har Arbetsmiljöverket sett att introduktionen till de inhyrda ofta är bristfällig. Något som blir extra allvarligt när bemanningsanställda arbetar i riskfyllda yrken, säger Heli Aarnipuro på Arbetsmiljöverket.

– Det är viktigt att arbetsgivarna är extra noga med introduktion och instruktioner för att undvika de risker som finns.

Hon tror att bemanningsföretagen bör ta en mer aktiv del i arbetsmiljöarbetet ute på kundföretagen.

– Jag har stött på kundföretag som önskat att konsultcheferna deltar i skyddsronder och lär sig mer av riskerna. Det kan vara ett sätt att komma vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Tyvärr är det vanligt att ingen betalar skatt och sociala avgifter för rumänska förare”, säger fackförbundet SLT:s ordförande Elena ”Nina” Frandes.

”Utvecklingen för rumänska förare är inte ljus”

Åkeri. Bemanningsföretag används för att ducka skatten och förarna får betala. Ett företag som hade tioårskontrakt med sin enda svenska kund påstod sig sakna fast driftställe och betalade 570 procent av ersättningen som skattefritt traktamente. – Det är rumäner som exploaterar andra rumäner, säger fackkämpen Elena Frandes.

Inhyrd krävde sin rätt – blev av med uppdraget

Bemanning. Transport och en bemanningsanställd stämde terminalbolaget Ceva för brott mot uthyrningslagen. Kort därpå avslutades inhyrningen av henne.

Blyertsgubbar på ett rutat papper, en suddas ut med baksidan av en blyertspenna

Ny regel kan kosta honom allt

Lager & terminal. Efter fem år som inhyrd fick ”Josef” en tillsvidareanställning på Schenker. En månad senare blev han uppsagd på grund av arbetsbrist. Räkningarna hopar sig och nu riskerar han att kastas ut ur Sverige.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.