Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.
Close
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.
Close
Kultur

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.

Jonas Colliander. Foto: Juliana Wiklund
Jonas Colliander. Foto: Juliana Wiklund

När statsminister Stefan Löfven (S) snabbt ville nå ut med information om pandemin dök han upp hos Therése Lindgren. Hon har Sveriges största svenskspråkiga kanal på Youtube – och en miljon följare på Instagram. Therése Lindgren har hög trovärdighet bland följarna. Men många känner nog inte ens till hennes namn.

– Influencers har både en enorm räckvidd och en stor följarskara som litar på deras rekommendationer. En mycket speciell relation, säger Jonas Colliander, biträdande professor vid Handelshögskolan i Stockholm.

– Råd från influencers ses som råd från en vän.

Jonas Colliander forskar i marknadsföring och sociala medier. Han ser i hög grad en professionalisering bland influencers, med egna agenturer och en branschorganisation.

– Förut handlade det mer om ett antal begåvade människors vardag.

Och följarna har blivit allt mer källkritiska.

– Folk är i dag mer benägna att se kritiskt på poster, och anta att det finns finansiella intressen bakom. För några år sedan var det mer att man trodde på och gillade allt, säger Jonas Colliander.

Vad är egentligen definitionen av en influencer?

– Hmm, ja det skulle jag kunna tala om i tio år … Enkelt, en person som genom sociala medier arbetat upp en stor följarskara som känner tillit, säger Jonas Colliander.

Inget att vara arg för. Zlatan Ibrahimovic tjänar mer pengar på sitt Instagramkonto än på fotbollsspelandet. Foto: Shutterstock
Inget att vara arg för. Zlatan Ibrahimovic tjänar mer pengar på sitt Instagramkonto än på fotbollsspelandet. Foto: Shutterstock

Men så enkelt som kategorin ”kända personer med stor följarskara” är det inte, enligt honom. Det blir inte helt korrekt att, som tidningen Café, tala om att Zlatan drar in mer deg på sin influencerkarriär än på fotboll. (Se gula rutan här intill.)

– Inläggen kan ha element med samma effekt som hos influencers, men Zlatan är ju så mycket mer, säger Jonas Colliander.

Fackliga influencers? Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson i Transports Ordning och redaprojekt. Foto: Lilly Hallberg
Fackliga influencers? Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson i Transports Ordning och redaprojekt. Foto: Lilly Hallberg

Samma slags effekt går det också att tala om när politiker – eller fackliga företrädare – är aktiva på sociala medier. De har hög trovärdighet i sin krets, och ”vet vad de talar om”. Ett exempel är Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson i Transports verksamhet Ordning och reda i åkeribranschen. Inläggen får snabbt likes i sociala medier.

Hur göra för att få bra genomslag?

– Jag har ju ingen magisk kula, men det handlar om att lyckas knyta an till publiken. Det kan göras på många olika sätt. Gemensamt är förmågan att skapa tillit, säger Jonas Colliander.

Och tillit skapas inte av perfekt producerat material. Snarare tvärtom. Icke-perfekta bilder kan framstå som mer autentiska.

– Effekten av mobilbilder kan påminna om talspråk, kännas mer naturliga. Man är mer beredd att lita på det än bilder med perfekt ljussättning, tagna med kran, säger Jonas Colliander.

Själv följer han inte någon influencer privat.

– Jag kanske är skadad av jobbet, haha.

Pernilla Wahlgren och dottern Bianca Ingrosso figurerar flitigt på tv och i olika sociala medier. Foto: Magnus Ragnvid / Dplay 0ch kanal 5
Pernilla Wahlgren och dottern Bianca Ingrosso figurerar flitigt på tv och i olika sociala medier. Foto: Magnus Ragnvid / Dplay 0ch kanal 5

Hos medelålders och äldre kommer kunskap om influencers, om det finns någon, ofta via ”gammelmedia”. Inte minst kvällstidningarna följer noga de stora kontona. Rapporter om affärer i mångmiljonklassen, husköp och bolagstransaktioner når ut via kändisarnas kanaler.

Den här sortens ekonomi framstår lätt som mystisk. Som en cirkulation utanför den vanliga världen. För mig, till exempel. Så jag frågade mina nästan vuxna söner om hur en skulle närma sig ämnet.

Svaret var att det borde man inte. Det finns nämligen inget så patetiskt som när gamla försöker hänga med och skriva om saken i sina papperstidningar. Det här är ändå ett försök. Och jag har tagit med mig rådet att inte kokettera med okunskapen, ett vanligt problem i hela västvärlden enligt de unga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Det vi förfasas över ändras genom åren. Men det dyker alltid upp något nytt. Foto: Shutterstock

Moral och panik – så olika saker har orsakat utbrott

Upprörande. Videovåld, häxkonster, dansbaneelände, raggarplåga och sociala medier. Moralpanikens mönster är sig likt, oavsett kultur och tid.

Tommy Jonsson. Foto: Hanna Strömbom.

Han vill täppa till kryphålen i det svenska regelverket

Åkeri. Om något skvallrar om att något är annorlunda med den sömniga parkeringen i Partille så är det askkoppen, en utländsk ölburk som satts fast i stängslet med ett buntband. Och så nummerplåtarna då.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.