Nicklas Jonsson använder en kransimulator.
Close
Det är riktigt ruskväder när Nicklas Jonsson ska lasta containrar på en båt vid kajen. Men bara på låtsas. Utanför kransimulatorn är det vindstilla och ljusan dag.
Close

Hamnar tar hjälp av kransimulator

Lite som ett dataspel, med hamnen som spelplan. Så kanske man kan beskriva den splitter nya kransimulator som är på turné i svenska hamnar.

Containern med texten Hamn- och stuveriskolan ser inte mycket ut för världen utifrån. Men invändigt ryms både själva simulatorn och en plats där utbildaren på två dataskärmar kan se vad som händer i hytten. Läraren Tomas Bocian, till vardags hamnarbetare på containerhamnen Yilport i Gävle, tycker att simulatorn har många fördelar mot att lära sig köra bara i en riktig kran.

– Du får in körvanan och det blir inga skador.

En till fördel med simulatorn är att hamnen inte behöver ta de ordinarie kranarna i anspråk för utbildning.

En vecka är hamnsimulatorn på plats i Gävle. Under den tiden ska fyra blivande kranförare drillas i både teori och praktik. Två går en yrkesutbildning i samarbete med hamnen, två jobbar redan inom företaget.

De praktiska momenten gör eleverna en och en inne i simulatorn. Den består av en stol som rör på sig, precis som i en riktig kran, en joystick och flera datorskärmar. På skärmarna har Tomas Bocian byggt upp olika scenarier som eleverna ska klara av steg för steg.

– Man kan programmera väder och vind, men också såna saker som att båten ligger snett, berättar han.

När Transportarbetaren hälsar på är det dag tre på kursen, och Nicklas Jonsson ska öva på att lasta en båt full med containrar.

Tomas Bocian har lagt in lugnt väder, för att utmaningen inte ska bli alltför stor. Men en kort stund får Nicklas Jonsson ändå prova på hur det skulle vara att lasta i riktigt ruskväder. Det börjar med att snön vräker ner. Sen mörknar himlen samtidigt som vinden ökar till orkanstyrka.

– Allting fladdrar, säger Nicklas Jonsson som försöker få en container på plats i lastbåten långt under sig.

Hytten gungar och snurrar precis som en riktig kranhytt. Och ju hårdare vinden är, desto mer gungar containern i vajrarna.

Kranen de övar på är 39 meter hög, mycket större än de som används i Gävle. Och tro det eller ej, det är svårare att köra kran i simulatorn än på riktigt. Det tycker i alla fall Tomas Bocian.

– Jag klarar av de här övningarna jag har gjort, men det är inte så enkelt. Det är enklare att köra riktig kran.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.

Riskkapitalbolaget CVC villigt höja budet på Schenker

Ekonomi. Globala riskkapitalbolaget CVC, med bas i Luxemburg, förlorade mot logistikbjässen DSV i budgivningen om transportbolaget DB Schenker. Men CVC:s företagsledning förklarar sig nu vara beredd att höja sitt bud.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.