Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport
Close
Vafan? Tröjans text tolkade Tommy Wreeths och Eskil Rönérs inställning till utredningen om fackens konflikträtt. De båda förbundsordförandena möttes i en debatt i Malmö på onsdagskvällen.
Close

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

På onsdagskvällen möttes Transports Tommy Wreeth och Hamnarbetarförbundets (HF) Eskil Rönér för första gången inför publik. Vänsterpartiet och ABF i Malmö hade ordnat mötet.

Men den som hade räknat med en fortsättning eller intensifiering av 46 års gruff mellan de två hamnfacken misstog sig rejält. En gemensam fiende fick de båda ordförandena att, som det lät, söka sig närmare varandra:

Det handlar om regeringens utredning om fackliga stridsåtgärder. När den tillsattes var arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons (S) argument att konflikten i Göteborgs containerterminal påverkar hamnens kunder och de företag som transporterar varor till och från hamnen. Samtidigt som den, enligt Ylva Johansson, riskerar att hota Sveriges konkurrenskraft och svenska jobb.

Hennes beskrivning av konflikten är att arbetsgivaren, trots kollektivavtal med ett fackförbund (Transport), har drabbats av stridsåtgärder från ett annat fack (HF) som inte har fredsplikt. Utredarens förslag är aviserat till den 31 maj i år.

– Jag tror att utredningen är ett beställningsjobb från annat håll, sa Tommy Wreeth och pekade mot Svenskt Näringsliv. Frågan är ändå vad som händer med förslagen om vi går ihop?

– Näe, jag tror inte att processen oss emellan stoppar det här beställningsarbetet från Svenskt Näringsliv, sa Eskil Rönér.

Ändå fortsatte kvällen med samtal om just en pågående process om samarbete mellan Transport och Hamnarbetarförbundet.

– Vi jobbar båda för bra villkor för medlemmarna. Men med delvis olika metoder, sa Tommy Wreeth.

Han beskrev HF:s direktdemokrati med medlemsomröstningar – och Transports representativa demokrati:

– Men skillnaden kanske inte är så stor. Vi har våra delegationer med medlemmar från branschen inför en förhandling … och går tillbaka till dem om vi kör fast. HF avslutar med omröstningen.

Han beskrev att båda parter tycker att det borde vara ett fack i hamnarna – inte två. Dock var de båda debattörerna inte helt överens om hur ett närmande ska fortsätta efter vinterns samtal dem emellan.

Så här lät Tommy Wreeths modell: Hängavtal, som ger HF:arna samma rättigheter och skyldigheter som transportarna, fram till ett samgående. Ett samgående då HF kliver in i stora Transport.

Trepartsavtal, som båda facken är med och förhandlar fram, är i stället Eskil Rönérs linje. Och den där sammanslagningen har han svårt att se:

– Det krävs fem sjättedels majoritet för att lägga ner HF. Jag vet att en medlemsomröstning inte skulle sluta så. Det handlar om känslor och historia.

Samtalet kommer att fortsätta, men inte på någon scen. I Malmö avslutades kvällens debatt med att både Transports ordförande och Hamnarbetarförbundets ordförande ser framför sig en bred politisk strejk ifall fackens strejkrätt är på väg att inskränkas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Malmros, Malmö:
    12 april, 2018

    Transports ordförande Tommy Wreeth menar i ena stunden att Hamnarbetarförbundet är välkommen tillbaka till Transport, för skillnaderna är inte så stora. När man pratar om trepartsavtal och att Hamn4:an ska ha lika mycket makt som Transport, då är skillnaderna plötsligt stora mellan förbunden.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.