Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport
Close
Vafan? Tröjans text tolkade Tommy Wreeths och Eskil Rönérs inställning till utredningen om fackens konflikträtt. De båda förbundsordförandena möttes i en debatt i Malmö på onsdagskvällen.
Close

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

På onsdagskvällen möttes Transports Tommy Wreeth och Hamnarbetarförbundets (HF) Eskil Rönér för första gången inför publik. Vänsterpartiet och ABF i Malmö hade ordnat mötet.

Men den som hade räknat med en fortsättning eller intensifiering av 46 års gruff mellan de två hamnfacken misstog sig rejält. En gemensam fiende fick de båda ordförandena att, som det lät, söka sig närmare varandra:

Det handlar om regeringens utredning om fackliga stridsåtgärder. När den tillsattes var arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons (S) argument att konflikten i Göteborgs containerterminal påverkar hamnens kunder och de företag som transporterar varor till och från hamnen. Samtidigt som den, enligt Ylva Johansson, riskerar att hota Sveriges konkurrenskraft och svenska jobb.

Hennes beskrivning av konflikten är att arbetsgivaren, trots kollektivavtal med ett fackförbund (Transport), har drabbats av stridsåtgärder från ett annat fack (HF) som inte har fredsplikt. Utredarens förslag är aviserat till den 31 maj i år.

– Jag tror att utredningen är ett beställningsjobb från annat håll, sa Tommy Wreeth och pekade mot Svenskt Näringsliv. Frågan är ändå vad som händer med förslagen om vi går ihop?

– Näe, jag tror inte att processen oss emellan stoppar det här beställningsarbetet från Svenskt Näringsliv, sa Eskil Rönér.

Ändå fortsatte kvällen med samtal om just en pågående process om samarbete mellan Transport och Hamnarbetarförbundet.

– Vi jobbar båda för bra villkor för medlemmarna. Men med delvis olika metoder, sa Tommy Wreeth.

Han beskrev HF:s direktdemokrati med medlemsomröstningar – och Transports representativa demokrati:

– Men skillnaden kanske inte är så stor. Vi har våra delegationer med medlemmar från branschen inför en förhandling … och går tillbaka till dem om vi kör fast. HF avslutar med omröstningen.

Han beskrev att båda parter tycker att det borde vara ett fack i hamnarna – inte två. Dock var de båda debattörerna inte helt överens om hur ett närmande ska fortsätta efter vinterns samtal dem emellan.

Så här lät Tommy Wreeths modell: Hängavtal, som ger HF:arna samma rättigheter och skyldigheter som transportarna, fram till ett samgående. Ett samgående då HF kliver in i stora Transport.

Trepartsavtal, som båda facken är med och förhandlar fram, är i stället Eskil Rönérs linje. Och den där sammanslagningen har han svårt att se:

– Det krävs fem sjättedels majoritet för att lägga ner HF. Jag vet att en medlemsomröstning inte skulle sluta så. Det handlar om känslor och historia.

Samtalet kommer att fortsätta, men inte på någon scen. I Malmö avslutades kvällens debatt med att både Transports ordförande och Hamnarbetarförbundets ordförande ser framför sig en bred politisk strejk ifall fackens strejkrätt är på väg att inskränkas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Malmros, Malmö:
    12 april, 2018

    Transports ordförande Tommy Wreeth menar i ena stunden att Hamnarbetarförbundet är välkommen tillbaka till Transport, för skillnaderna är inte så stora. När man pratar om trepartsavtal och att Hamn4:an ska ha lika mycket makt som Transport, då är skillnaderna plötsligt stora mellan förbunden.

Lästips:

Yngve Lindkvists samhällsintresse växte sig starkt när han blev äldre och medveten om orättvisor.

”Jag har upplevt så mycket”

Fackligt. 20 år som lastbilschaufför, 20 år som ombudsman och över 20 år på PRO, där han fortfarande är mycket aktiv. Det är Yngve Lindkvists långa karriär i korthet.

Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson tar hjälp av informatörer runt om i landet. Foto: Robert Eriksson / Jönköpings-Posten

Ordning & reda bygger nätverk

Transport. Pandemin har åtminstone klingat av och nu ska Sverige och resten av EU få nya regler för den internationella åkeritrafiken. Transports Ordning och reda-verksamhet har rustat upp och byggts ut med ett nätverk över hela landet.

Lily Hallberg

På spaning efter den väska som flytt

Ledare. Om knappt ett år håller Svenska Transportarbetareförbundet kongress. Det känns stort och viktigt. Väl medveten om att historien aldrig upprepar sig, människor alltid, tänkte jag lyfta något viktigt för mig. Handväskan. Eller rättare i dag, axelremsväskan.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.

Fackliga namn i ny S-regering

Politik. Statsminister Magdalena Andersson har presenterat sin nya socialdemokratiska enpartiregering. Johan Danielsson, som engagerat sig i transportbranschens villkor som EU-parlamentariker, blir biträdande arbetsmarknadsminister. Tidigare LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson blir näringsminister.

LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Myndigheter hittade brott och säkerhetsbrister

Arbetsmiljö. 100 fasta arbetsställen besöktes och 280 fordon stoppades av polisen. 300 säkerhetsbrister hittades. – Små och stora lastbilar har stoppats. Vi kan se ett mönster att fordon i 3,5-tonsklassen inte sällan är i dåligt skick och har obesiktade bakgavellyftar, säger Arne Alfredsson, chef vid avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.

Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

Majoriteten kan tänka sig byta bransch

Arbetsmiljö. Hela 67 procent av dem som arbetar inom transportnäringen är öppna för att byta jobb. Det visar en undersökningen av opinionsmätningsföretaget Demoskop.

Matvagnar Gate gourmet 2016. Foto: Justina Öster

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.

Val 2022
Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.

Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Rapport: Arbetarna betalar för fri frakt

Arbetsvillkor. E-handeln har exploderat under pandemin. I en ny rapport menar Transport tillsammans med Handels och Seko att det är arbetarna som får betala priset för boomen. – Utvecklingen tvingar fram dåliga arbetsvillkor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.