Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Grunden är att staten betalar 60 procent av vad studierna kostar. Arbetsgivaren betalar 40 procent. Och arbetaren betalar bara med sin lediga tid.

Förslaget, som är en fortsättning på Anders Ferbes första utredning på temat, ska nu granskas och bedömas av arbetsmarknadens organisationer och andra remissinstanser. Om utredarens tidsplan håller blir det nya regler vid nästa årsskifte.

För att förstå bakgrunden till korttidsarbete får vi gå tio år tillbaka i tiden. Under industrikrisen valde fackförbundet IF Metall att sy ihop en egen modell för att rädda jobb på sikt. Industriarbetare på krisföretag gick under en begränsad tid ner i arbetstid – och därmed också i lön. Lönen sänktes inte lika mycket som arbetstiden eftersom både arbetsgivaren och staten var med och betalade.

Transport och andra LO-fack var kritiska till hela idén.

Dock fick dåvarande ordföranden i IF Metall långt senare regeringens uppdrag att utreda hur korttidsarbete kan regleras under framtida kriser. Och i dag överlämnade Anders Ferbe den andra och sista delen av sin utredning.

Redan i höstas levererade han grundtankarna – att arbetsgivare i olika grader av kris ska kunna införa korttidsarbete under en begränsad tid. Exempel: en anställd går ner till fyradagarsvecka, jobbar alltså 80 procent. Lönen blir i det fallet 92 procent av den gamla inkomsten. Den anställda, företaget och staten delar helt enkelt på kostnaden.

En tanke med korttidsarbetet är att den anställda ska få chansen att utbilda sig under sin delvis betalda ledighet. Enligt dagens förslag ska företaget då stå för 40 procent av kostnaden och staten ställa upp med resten av kostnaden för utbildningen.

Vad den tillfälligt friställda ska studera? Idén är att det ska höja personens kompetens eller synliggöra det som hen redan kan (så kallad validering). Utbildningen kan ske på högskola, yrkeshögskola, komvux, kurser, interna eller externa seminarier, konferenser eller föreläsningar.

Näringsminister Ibrahim Baylans (S) första reaktion är positiv:

– Det är angeläget att vi får ett konkurrenskraftigt system på plats, säger han till TT.

Nyhetsbyrån citerar också arbetsgivare och fack inom industrin – som samfällt uppskattar grundtankarna i förslaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Spetsutbildning för skyddsombud

Arbetsmiljö. En mentorsdag med regionala skyddsombudet är en chans till fördjupad kunskap för det egna uppdraget. Och har snabbt blivit uppskattat, inte minst av dem som nyligen fått förtroendeuppdrag ute på någon av Värmlandsavdelningens arbetsplatser.

Transportarbetarens logga

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Transportarbetarens logga

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

LO: ”Dags att sänka arbetstiden”

Arbetstid. ”Det är dags att sänka arbetstiden för alla som jobbar i Sverige för det har vi helt enkelt råd med”. Så sa ordförande Johan Lindholm när LO presenterade sin slutrapport om förkortad arbetstid.

Avtal 2025
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

Norwegian-klubbens ordförande stolt över nytt avtal

Kabinavtalet. Norwegian-klubbens ordförande Danijel Kovacic har varit med under hela vägen till Transports första avtal för kabinpersonal. – För mig är det extra speciellt eftersom det var jag, Susanne Kindblad, Karen Paz Vasquez och vår kabinklubb som startade resan från Unionen till Transport.