Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av.
Close
Fackligt arbete

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

Företaget i Götene består av två delar, Götene Kyllager och Götene Kyltransporter. Foto: Pernilla Ahlsén
Lastbilstvätten på Götene Kyltransporter. Företaget har 110 lastbilar. Foto: Pernilla Ahlsén
Götene Kyltransporter har 110 bilar. Foto: Pernilla Ahlsén

– Jag har alltid ont i fötterna, men vissa dagar är bättre och andra sämre, säger Jouni Illikainen.

Vi sitter i chaufförsrummet på Götene Kyltransporter i Västergötland. Vi får prata högt för att överrösta oljudet från lastbilstvätten som ligger vägg i vägg.

Runt bordet sitter även Nicklas Vilhelmsson och Markus Larsson. De är skyddsombud alla tre och sitter i styrelsen i arbetsplatsens nya fackklubb. När de startade klubben i september 2021 var det dålig stämning på företaget och många som sa upp sig i tät följd.

– Problemet var att vi inte kände att vi blev hörda av ledningen. Det skapades två olika läger, ett vi och dem. Det var ingen bra kommunikation, säger Nicklas.

Startskottet

Men det var olyckan som blev startskottet för deras fackliga engagemang.

Det var en sommardag i augusti 2020 som Jouni lastade varor hos en kund i Göteborg. Hans lastbil hade bakgavellyft. Det är en ramp som ska läggas på lastbryggan för att förenkla lossningen av varor. Men porten hos kunden var inte anpassad för det, så han fick i stället lägga deras lastbrygga på bakgavellyften.

– Det är farligt för deras lastbrygga kan rasa ner, säger Jouni.

Nu har Jouni Illikainen, Nicklas Vilhelmsson och Markus Larsson utbildat sig till skyddsombud och startat fackklubb för att förhindra fler olyckor i framtiden. Foto: Pernilla Ahlsén
Nu har Jouni Illikainen, Nicklas Vilhelmsson och Markus Larsson utbildat sig till skyddsombud och startat fackklubb för att förhindra fler olyckor i framtiden. Foto: Pernilla Ahlsén

Han larmade om riskerna redan innan olyckan ägde rum.

– Jag spelade in en film för att visa hur det gick till när vi lastade och sa till chefen att det var idiotiskt att köra med bakgavellyft där. Jag sa att den kommer att gå sönder, eller så går kundens lastbrygga sönder och i värsta fall går jag sönder. Och så blev det. Det tog tre månader, sedan small det, säger han.

Klämdes fast

Jouni var inne i lastbilen med trucken när lastbryggan gick upp och sedan ner igen bakom ryggen på honom. Jouni märkte inte det och hann inte få stopp på trucken. Fötterna klämdes fast mellan trucken och bryggan.

– Smärtan var outhärdlig och jag skrek rakt ut, säger han.

Smidigt att lasta med bakgavellyft. Men porten hos kunden som Jouni Illikainen lastade vid var inte anpassad för det. Ett fel i lastbryggan gjorde att den fälldes upp när trycket i Jounis lastbil sjönk. När lastbryggan var på väg ner igen klämde han fötterna. Foto: Pernilla Ahlsén
Smidigt att lasta med bakgavellyft. Men porten hos kunden som Jouni Illikainen lastade vid var inte anpassad för det. Ett fel i lastbryggan gjorde att den fälldes upp när trycket i Jounis lastbil sjönk. När lastbryggan var på väg ner igen klämde han fötterna. Foto: Pernilla Ahlsén

Till slut lyckades han köra fram trucken en aning så att han kom loss.

– Sedan fick jag hjälp av en kille på fabriken som ringde efter ambulans.

Jouni tillbringade 16 timmar på akuten på Mölndals sjukhus. Röntgen visade att olyckan hade resulterat i åtta frakturer: Fem i vänster fot och tre i höger. Ena stortån var helt av.

Kunde inte gå

När Jouni kom hem halv två på natten hade han varit vaken i ett och ett halvt dygn.

– Vi har ingen hiss så jag fick ta mig upp till andra våningen med kryckor. Frun och svärsonen hjälpte till men det tog ändå 20 minuter. Sedan fick jag skaffa rullstol. Jag kunde ju inte gå.

Jouni var sjukskriven i elva månader. Åkeriet hörde av sig för att visa sitt stöd, men ansvaret för olyckan låg hos kunden. Jouni ansökte om ersättning från deras truckförsäkring men fick bara 12 500 kronor.

– Det kändes som ett hån, ett slag i ansiktet, säger Jouni som förmodligen alltid kommer att ha problem med värk.

– Jag är helt slut i fötterna efter en arbetsdag. Sjukgymnasten har sagt att om jag inte kan utföra mitt jobb så måste jag byta, men än så länge går det bra.

Under sjukskrivningen hördes Jouni och Nicklas ofta på telefon. Efter ett tag fick de veta att kunden hade börjat använda sig av lastning med bakgavellyft igen och att åkeriet fortsatte att skicka bilar som inte var anpassade för uppdraget.

”Måste göra något”

– Då kände vi att vi måste göra något, säger Nicklas.

Det var då de bestämde sig för att engagera sig i facket.

Nicklas kontaktade Transports avdelning 17 i Skövde och frågade hur han skulle göra för att bli skyddsombud och starta fackklubb. Av Jerry Walthéreson fick han veta att han behövde få med sig två kollegor till för att starta fackklubb.

Värken har fortfarande inte gått över. ”Efter en arbetsdag är jag helt slut i fötterna”, säger Jouni Illikainen. Foto: Pernilla Ahlsén
Värken har fortfarande inte gått över. ”Efter en arbetsdag är jag helt slut i fötterna”, säger Jouni Illikainen. Foto: Pernilla Ahlsén

Jouni var fortfarande sjukskriven och visste inte om han kunde köra lastbil mer, så Nicklas fick med sig en annan kollega. Efter att ha gått introduktionskursen kunde de titulera sig skyddsombud. Det var i april förra året.

– Sedan tog det inte många dagar innan jag införde mitt första skyddsombudsstopp hos kunden där Jouni skadat sig, säger Nicklas.

Och nu hände det grejer. På bara några dagar installerade kunden en ny port och införde gårdslastning, en pall i taget.

– Det blev mycket bättre av att vi ställde krav, säger Nicklas.

– Ja. Efteråt har vi fått mycket beröm för skyddsstoppet, säger Jouni som också är skyddsombud nu.

Hjälpt av skyddsombuden

Markus Larsson fick också hjälp av de nya skyddsombuden. Han har jobbat på Götene Kyltransporter i tre år. Innan dess arbetade han som bonde på en gård utanför Götene, men när han fick ont i ryggen skolade han om sig till lastbilsförare. Det fungerade bra till en början, men efter ett tag började han få ont i ryggen av sin lastbil.

– Jag tjatade på transportledaren i flera veckor om att jag behövde byta bil utan att något hände. Till slut vände jag mig till Nicklas, säger han.

Nicklas gick till transportledaren i sin roll som skyddsombud.

– Då fick jag en ny bil samma dag. Det var ingen diskussion ens, säger Markus.

Vid ett annat tillfälle var det en plastbit som saknades under trappsteget på hans lastbil. Det gjorde att grus och slask lade sig där. Till slut halkade Markus och blev liggande på marken.

– Då såg Nicklas till att bilen inte fick köras förrän felet var åtgärdat. Då fixade de trappsteget över helgen, säger Markus.

Markus Larsson (i förarhytten) har fått mycket hjälp av Nicklas Vilhelmsson och de andra i fackklubben. Nu har han också utbildat sig till skyddsombud och vill vara med och hjälpa andra. Foto: Pernilla Ahlsén
Markus Larsson (i förarhytten) har fått mycket hjälp av Nicklas Vilhelmsson och de andra i fackklubben. Nu har han också utbildat sig till skyddsombud och vill vara med och hjälpa andra. Foto: Pernilla Ahlsén

Också gått med

Nu har han också gått med i fackklubben och blivit skyddsombud.

– Jag har fått så bra hjälp av Nicklas, säger Markus. Så nu vill jag hjälpa folk tillbaka.

Fackklubben har även sett till att det har satts upp skyddande räcken på farliga platser och infört rutiner för att skrapa bort is som gör att lastpallarna kan välta.

– På den korta stund som vi har haft klubb och skyddsombud har vi fått väldigt mycket gjort, säger Jouni.

– Men det är fortfarande mycket kvar. Vi kan inte göra allt på en gång, då kanske ledningen tröttnar på oss. Vi får ta lite i taget. Rom byggdes ju inte på en dag, säger Nicklas.

Bra stöd

De tycker att de får bra stöd av avdelningen på Transport.

– Vi kan alltid ringa dem om vi har frågor och får svar direkt, säger Nicklas.

Nermin Hadzimuratovic har overall när han lossar frysvaror. För ett år sedan fick han en balk i huvudet när han lastade varor. Nu har fackklubben sett till att företaget har köpt in individuella hjälmar och hoppas att fler ska använda dem. Foto: Pernilla Ahlsén
Nermin Hadzimuratovic har overall när han lossar frysvaror. För ett år sedan fick han en balk i huvudet när han lastade varor. Nu har fackklubben sett till att företaget har köpt in individuella hjälmar och hoppas att fler ska använda dem. Foto: Pernilla Ahlsén

När företagsledningen ville göra tillfälliga schemaändringar ringde Jouni till avdelningen och frågade om de fick göra så.

– Då fick jag veta att det var ett brott mot kollektivavtalet. Schemaändringar ska vara permanenta och förvarnas innan. När jag tog upp det fick ledningen backa, säger Jouni.

De tycker att relationen med ledningen har blivit mycket bättre nu när de har en fackklubb på arbetsplatsen.

– Det känns som att vi blir mer lyssnade på nu, säger Markus.

– Ja nu måste de lyssna på oss. När vi tar upp något till diskussion så reder vi ut det direkt, säger Nicklas.

Ny vd uppmuntrar

Sedan årsskiftet har Götene Kyltransporter dessutom en ny vd, Sven Lans, som uppmuntrar fackklubbens verksamhet.

– Jag kommer från industrin och är van vid att ha ett nära samarbete med facket. Alla på arbetsplatsen fyller ju en viktig funktion. Om medarbetarna trivs och mår bra så går det bättre för hela företaget. Så jag ser facket som en viktig samarbetspartner. Vi vill ju åt samma håll, säger han.

Fackklubbens ambition är att växa och att få fler att engagera sig.

– Många är intresserade och tycker att det låter vettigt, men vill att vi ska ha kommit i gång lite mer innan de går med i klubben. Men det viktiga är att de rapporterar in olyckor så att vi kan göra något åt dem, säger Jouni.

Nermin Hadzimuratovic och fackklubbens ordförande Nicklas Vilhelmsson. Foto: Pernilla Ahlsén
Nermin Hadzimuratovic och fackklubbens ordförande Nicklas Vilhelmsson. Foto: Pernilla Ahlsén

Klubben håller fortfarande på att hitta rutiner för sitt arbete. Målet är att ha möten en gång i månaden, men det är inte helt lätt när alla arbetar skift.

– Men vi har tät kontakt och pratar mycket sinsemellan, säger Nicklas.

Lär sig lagar

Han är huvudskyddsombud och ordförande i fackklubben, och lägger mycket tid på att lära sig de lagar som gäller.

– Så fort jag har fem minuter över så läser jag på. Min dröm är att kunna lika mycket som ombudsmännen på Transports avdelning.

Nicklas är även ensamstående pappa till två barn, 5 och 7 år, och jobbar natt var tredje vecka.

– Det är mycket pusslande med tiden. Jag lämnar barnen på nattis i Skara på kvällen och hämtar dem klockan 5.30 efter mitt skift på morgonen. Sedan tar jag dem till skola och förskola. Det är klart att det kan vara stressigt att hinna det fackliga också, men jag brukar säga att så länge viljan finns så kan man, säger Nicklas.

Det råder inga tvivel om att viljan finns.

– Det är så roligt när man får igenom saker och märker att det faktiskt blir bättre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.