Du har valt att läsa om:

Den stolta internationalen

Krönika. Det är i början av förra seklet. Platsen är Ellis Island, den ö i New Yorks hamn från vilken immigranter slussades in i USA. En grupp judiska invandrare väntar på att få komma in i det förlovade landet. En dag dyker det upp en man och genom tolk frågar han om det finns några som är intresserade av arbete.

LO vill ha skärpta regler för arbetskraftsinvandring

För fyra år sedan ändrades Sveriges regler för arbetskraftsinvandring. Sedan dess har antalet tillfälligt invandrande arbetare ökat, men nästan bara inom yrken där det redan är ont om jobb. Nu vill LO ha tillbaka arbetsmarknadsprövningen, men också tydligare bindande avtal för dem som kommer hit och jobbar.

Ompröva bidragsjobben

Ledare. I Sverige är 445 000 människor arbetslösa. Det motsvarar 8,7 procent av arbetskraften, en ökning med 0,7 procentenheter det senaste året. Nästan en halv miljon män och kvinnor. Det är ofattbart många och för bara några decennier sedan var en sådan arbetslöshetsnivå otänkbar i Sverige.

Marknaden har alltid rätt (?)

Krönika. Den 24 april vid 14-tiden var nog första gången jag blivit lycklig av att ligga bakom ett DHL-släp som vaggade fram på vägen. Då, efter den rekordkorta transportstrejken, var det som om något positivt äntligen hänt i arbetslivet och vi fick tillbaka en bit av Sverige.

Klimatkrisen ställer nya krav

Krönika. När detta skrivs ska den Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, inleda sin kongress. Ett hundratal transportfack samlas i Berlin för att diskutera hur man ska förhålla sig till alla de svårigheter och kriser som Europas arbetare drabbats av under det senaste årtiondet. De återkommande finanskriserna har lett till skyhög arbetslöshet och EU:s åtstramningspolitik verkar mest göra ont värre.

Kollektivavtal ska vara en självklarhet

Debatt. Under våren har en liten men mycket viktig arbetsmarknadskonflikt utspelat sig i Fränsta, i Medelpad. Callcenter-företaget Focus CRS AB vägrade att ge sina anställda kollektivavtal.

Nya löner klara för bensinmack och depå

Anställda på bensinstationer och inom depåområdet har fått nya löneavtal. Uppgörelserna träffades i går och löper på tre år. I dag på morgonen får Transport ett nytt avtalsbud som rör arbetarna på gummiverkstäderna. För flygtankarna går det trögare. Stötestenen är lönepotterna.

Avtal klart också för däckarbetarna

I dag på förmiddagen blev avtalet för gummiverkstäderna klart. Det följer samma mönster som för Transports övriga yrkesgrupper, utom på en punkt. De som jobbat länge i branschen får större höjning än nykomlingarna. – Lönestegen blir mer utdragen. Det är något som våra medlemmar efterfrågat, säger gummiarbetare Henrik Lagberg, som ingår i Transports förhandlingsdelegation.

Transportledet drivs vidare av konkursförvaltaren

Igår försattes det anrika DHL-åkeriet Transportledet i konkurs. Verksamheten drivs nu vidare av konkursförvaltaren. Så sent som i måndags satt Transport i förhandlingar med företagsledningen. – De handlade i och för sig om neddragningar. Men vi fick inga som helst signaler om att det var akut ekonomisk kris, säger Joakim Nihlén, chaufför och facklig förtroendeman på åkeriet.

Fem nya avtal förhandlas

Avtalsrörelsen har tagit ny fart igen. I dag träffas Transport och arbetsgivarna för en första förhandlingsrunda kring fem nya avtalsområden.