I dag hedras alla som förolyckas i arbetet
I dag infaller den årliga Världsarbetsmiljödagen då fackliga organisationer runt om i världen hedrar dem som omkommit på jobbet. I Sverige hör transportarbetare till de värst drabbade.
I dag infaller den årliga Världsarbetsmiljödagen då fackliga organisationer runt om i världen hedrar dem som omkommit på jobbet. I Sverige hör transportarbetare till de värst drabbade.
En anställd på Sten Olofssons Åkeri AB fick frätskador efter att han fått stövlarna fulla med lut. Företaget anser att den anställde inte följt säkerhetsinstruktionerna men döms nu för arbetsmiljöbrott och att betala en företagsbot på 300 000 kronor.
Samhället har infört lönebidrag för att människor med arbetshandikapp ska kunna få anpassade jobb. Nu kan Transportarbetaren berätta att bemanningsföretag hyr ut lönebidragare till fullt pris, utan att kundföretagen ens får reda på att de inhyrda har bidrag från samhället. – Hur ska de då kunna ge de stödinsatser som lönebidraget kräver, undrar lokala ombudsmannen Ali Shibl på Transports avdelning i Helsingborg.
Fallolyckor är den vanligaste allvarliga olyckan på svenska arbetsplatser. Hårdast drabbade är åldersgruppen 56-64 år och yrkeschaufför hör till ett de mest utsatta yrkena. Det visar en ny rapport från AFA Försäkringar.
När Malmö somnat går Omar Berkane upp. Han trivs med sitt nattjobb som tidningsbud. Det är fritt, meditativt, och man hinner läsa hela tidningen!
Transports uppsökerivecka är i full gång och i Jönköping får även de utländska chaufförerna besök av fackets representanter. Och nu vill de rumänska chaufförerna organisera sig. – Vi ska hjälpa dem att gå med i rumänska Transport, säger Tommy Jonsson, ombudsman i avdelning 20.
Malmöåkeriet Ex-Sped krävs på över fem miljoner kronor i arbetsgivaravgifter, efter en färsk dom i Kammarrätten. Bakgrunden är en segdragen tvist om chaufförernas anställningar. Fanns de i åkeriet eller i det danska "bemanningsföretaget" Staff Road? För Skatteverket kommer domen sent. Ex-Sped är på väg att likvideras, efter att bolagets huvudägare, Lars-Erik Fritze, avlidit.
Krönika. Dagens EU är inte det EU som vi gick med i för drygt 20 år sedan. Vid inträdet fick Sverige garantier för att den svenska kollektivavtalsmodellen inte skulle hotas. Nu vet vi att löftet inte var någonting värt.
Ledare. Den växande inhyrningen av personal är en av arbetsmarknadens mest brännande frågor. Nu kan Transportarbetaren avslöja att bemanningsbolagen också hyr ut tusentals bidragsanställda. Mest anmärkningsvärt är att även lönebidragare ingår i gruppen. Samhället har inrättat lönebidrag för att människor med nedsatt arbetsförmåga ska kunna komma ut i jobb. Arbetsgivare som tar emot dem får rejält betalt, från våra gemensamma skattepengar, för att anpassa arbetet och eventuellt ordna fram nödvändiga hjälpmedel.
Krönika. Inom loppet av tjugo år har Sverige gått från att ha en gemensam skola för alla till ett av de mest extremliberala skolsystemen i världen. Utvecklingen har inte bara gått snabbt: den har skett utan några större diskussioner och utvärderingar. Utvecklingen i den svenska skolan är ett exempel på hur den svenska konsensusandan och konflikträdslan kan bli ett demokratiskt problem.