EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Utskottets hållning är bara ett första steg i en längre EU-process. Först ska parlamentet ta ställning till om det håller med. Därefter ska frågan förhandlas med EU-kommissionen och rådet, där samtliga medlemsländers ministrar är representerade.

– Vi har hållit på med diskussionen i flera år. Arbetat med förslaget för att överbrygga och få så starkt beslut som möjligt. Vi klarade cabotagereglerna, det var viktigt, men vi hade velat komma längre med utstationering och kör- och vilotider, kommenterar EU-parlamentarikern Marita Ulvskog (S) som sitter i transportutskottet.

Sammanlagt beslutades det om tre olika paket med förslag.

Cabotage

Utskottet sa ja till bortgångne socialdemokraten Jens Nilssons förslag om att begränsa rätten att köra cabotage till 48 timmar, alltså när utländska företag kör inrikestransporter i ett annat EU-land. Under cabotagekörningen så ska löner och villkor från värdlandet gälla. För att få köra cabotage i samma land igen krävs det att chauffören har en så kallad cooling off-period på 72 timmar i det land som åkeriet är etablerat i. Däremot är det fortsatt fritt fram att köra internationella transporter efter en cabotageperiod.

– En jätteseger, säger Marita Ulvskog. Jens Nilsson drev linjen om att begränsa till 48 timmar, och det var en väldigt svår fråga där vi mötte stort motstånd.

– Det som är bra är att de som kör cabotage ska räknas som utstationerade. Nu måste man bara se till att någon sköter kontrollerna, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

Kör- och vilotider

Med dagens regler måste chaufförerna ha minst tre dagars ledigt under en tvåveckorsperiod. EU har också bestämt att yrkesförare inte får ta den långa veckovilan, 45 timmar, i lastbilshytten. Förkortad veckovila – 24 timmar – finns, men chauffören får bara ta en sådan under en tvåveckorsperiod. Men enligt utskottets förslag ska det nu räcka med två förkortade vilor under 20 dagar.

– Det är fruktansvärt att man ska kunna köra 18 av 20 dagar och att de två vilodagarna ska kunna tillbringas i hytten. Det är otroligt att utskottet väljer företagens flexibilitet före att prioritera att minska riskerna för samhället. Vi kan få se fler uttröttade chaufförer med stora lastbilar på vägarna, säger Magnus Falk.

Utstationering

Marita Ulvskog var drivande i att få igenom det utstationeringsdirektiv som ska garantera lika lön för lika arbete för EU-arbetare. Men där fanns ett undantag: lastbilschaufförer. I den frågan finns en annorlunda politisk allians. Dels de östländer som jobbade mot utstationeringsdirektivet. Men också ett antal länder i södra Europa. Därför föll förslag om att likalönsprinciper ska gälla inom vägtransportområdet. Detta gäller dock bara internationella transporter och inte cabotage.

– EU har gratulerat sig självt till att garantera arbetare som skickats till andra länder samma lön som lokalt anställda som gör samma jobb. Hur i hela världen kommer det sig att vägtransportarbetare inte förtjänar samma jämlikhet? Att permanent exkludera vägtransporter från regler om utstationering är en röst för att legalisera social dumpning och lönediskriminering i Europa. Ett EU som hävdar att det bygger en social pelare kan inte behandla europeiska arbetare på det här sätter, säger Roberto Parrillo, ordförande för ETF:s vägsektion i ett pressmeddelande.

Parlamentarikern Marita Ulvskog kommenterar också beslutet:

– Vi släpper inte den här frågan för ett ögonblick, och med att 48-timmarsregeln börjar gälla blir det en tydlig systemförändring som för alla som kör på vägarna. Då brukar det bli lättare att ta ett andra steg.

Socialdemokraternas Marita Ulvskog var den enda svenska politiker som deltog under mötet. Hon är besviken och tror att omröstningen hade slutat annorlunda om övriga svenskar hade varit närvarande.

De frånvarande ledamöterna från Sverige var Peter Lundgren (SD) och Jakop Dalunde (MP) samt Lars Adaktusson (KD) som är suppleant i utskottet.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Blomkvist:
    5 juni, 2018

    I mina ögon är det självklart att lika lön ska gälla för alla arbetare. Har svårt att förstå hur man kan göra undantag för lastbilschaufförer

Lästips:

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Ytterligare taxichaufförer får ersättning

Arbetsrätt. Svenska Transportarbetareförbundet vann en seger i AD i målen mot Telepass tidigare i maj. Fler ärenden pausades i väntan på domen. Nu har fler taxiförare fått sin uteblivna övertidsersättning betald.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.