llustration: Helena Halvarsson
Close
llustration: Helena Halvarsson
Close

Är du ny i arbetslivet?

Snabbkollen. Något jobb ska ju vara det första. Här kommer tipsen till dig som känner dig liten och inte riktigt vet vad som gäller i arbetslivet. Grundtipset är alltid att fråga när du undrar något. Är du veteran? Se till att nya arbetskamrater och dina egna ungdomar vet mer om sina rättigheter – och skyldigheter.

1. Här behövs bevis

Se till att du får ett anställningsbevis. Där ska lönen framgå. Det ska också stå vilken sorts anställning du har. Om det inte är en tillsvidareanställning – det som ofta kallas fast jobb – ska det stå när den tar slut. En provanställning får vara max sex månader, enligt lagen.

 

2. Kolla kollektivavtalet!

Om det finns kollektivavtal på ditt jobb betyder det att företaget och facket är överens om reglerna. Där står det vilken lön du (minst) ska ha. Kollektivavtal betyder också att din arbetsgivare betalar in till din pension och försäkringar som kan ge extra pengar om du blir sjuk, arbetslös, förälder eller råkar ut för en olycka.

Tidningen Arbetet har räknat ut att om du jobbar på ett företag utan kollektivavtal som inte betalar in till din pension går du miste om över en miljon kronor i tjänstepension.

 

3. Meningen med jobbet…

… är för de flesta kanske att få lön. Acceptera inte provjobb utan betalning.

Enligt kollektivavtalet ska du få ett lönebesked varje gång du har fått lön. Kolla att du har fått rätt summa och eventuell ob-ersättning för jobb på obekväm arbetstid. Där står också hur mycket skatt arbetsgivaren har betalat in.

 

4. Fatta det där med facket

Om ingen frågar dig – fråga själv vad som gäller för att gå med i facket. Den som är med i Transport får automatiskt en hemförsäkring i Folksam och en inkomstförsäkring som ger extra pengar om du blir av med jobbet.

Som medlem kan du ringa till Transport på vardagar, mellan åtta på morgonen och sex på kvällen: 010-480 30 00. Fråga om lön, arbetsmiljö eller annat.

 

5. Mer betalt när du är ledig?

Enligt lagen har du rätt till 25 dagars semester per år, ibland kan kollektivavtalet ge flera dagar. Du har alltid rätt till semesterersättning i pengar om du inte tar ut semestern (du kanske har ett vikariat på några månader). Den är minst 12 procent på din lön, i de flesta av Transports kollektivavtal är den 13 procent.

Under själva semestern ska du ha mer betalt, semestertillägg finns i lagen och ger en dryg hundralapp extra per dag för den som har en månadslön på 25 000 kronor. I de flesta kollektivavtal är semestertillägget högre än så.

 

6. Ta en fika med gänget

Även om kaffe inte är din grej så brukar det vara bra att hänga med på fikat. Då får du veta vad som rör sig och får i bästa fall en eller många kompisar på jobbet. Om de flesta tar med sig matlåda så gör det, om det är vägkrog som gäller så försök att ansluta. Med rast menas ett längre uppehåll i arbetstiden, den är obetald och du får du lämna arbetsplatsen. Om du måste äta på själva jobbet heter det måltidsuppehåll och då ska du ha betalt.

 

7. Inte läge att bara dra

Uppsägningstid innebär att din arbetsgivare inte kan säga upp dig på dagen – men även att du själv inte kan sluta så fort du vill. Det står i kollektivavtalet hur långt i förväg du måste säga upp dig. Det ska också stå i anställningsbeviset. Uppsägningen ska vara skriftlig. Se till att få ett intyg eller betyg om du slutar. Bra att ha när du ska söka jobb i framtiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Robert Savela och Ulf Karlander. Foto: Privat

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.