Wermdö Flistransporter blåste Linus på slutlönen

Åkeri. Det är inte bara Shahab Enferadi som blivit blåst på lön av företaget Wermdö Flistransporter. Linus Mellblom, chaufför från Gävle, har kopplat in både Transport och Kronofogden i försöken att få ut slutlönen på sammanlagt 40 000 kronor.

Linus Mellblom hade det chaufförsjobb som Shahab Enferadi tog över i januari 2017. Deras berättelser är påfallande lika.

Linus anställdes i augusti 2016 och till en början fungerade det bra, berättar han:

– Företaget vill framstå som seriöst och den första tiden kom lönen som den skulle. Men ganska snart började det spåra ur. Åkeriet fick ekonomiska problem och drog av olika kostnader på min lön.

– Bland annat fick jag betala självrisken på 6 000 kronor efter en kollision med ett rådjur. En larmdosa till bilen försvann. Det påstods vara mitt fel och jag fick löneavdrag på 4 000 kronor.

Även Linus Mellblom reagerade över arbetstiderna:

– Jag jobbade måndag till fredag, tio, tolv timmar per dag. Dessutom jobbade jag helger i bland och man förväntades tvätta och meka med bilen på ledig tid, utan betalning.

Linus sa upp sig och slutade den 13 januari, efter bara ett halvår. När slutlönen och semesterersättningen uteblev kopplade han in facket.

– Transport kallade företaget till förhandling, men åkaren förhalade hela tiden. Det gick inte att få till något möte, så min lönefordran har gått till Kronofogden.

Precis som i fallet Shahab Enferadi hotades Linus Mellblom med stämning.

– Åkeriet påstod att jag orsakat skador för uppåt 200 000 kronor, pengar som jag skulle tvingas betala.

Någon stämning har inte kommit och Linus har nytt jobb. Han säger:

– Jag har gått vidare nu och funderar inte så mycket över tiden på Wermdö Flistransporter. Jag väntar på mina pengar. Men det är klart man blir mörkrädd över att det finns sådana här åkare.

Transportarbetaren har gjort nya försök att få kontakt med ansvariga på åkeriet, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ricken kilbäck:
    30 juli, 2017

    Ja fortsätt gräva å namnge det nya bolaget, bra.

  2. Ingvar Mellblom Pappa till Linus:
    30 juli, 2017

    bra att det kommer fram vilka rötägg det finns i branchen

  3. Thomas "ertho" Eriksson:
    28 juli, 2017

    Påstår åkaren att det finns en skuld så bör denne kunna verifiera detta skriftligt om man begär så och det är inte olagligt att be och få det på papper, möjligtvis obekvämt, vilket åkaren nog är införstådd med. Vad är sant i detta? och framförallt vad tänker sig det fackliga förbund, som Linus förmodligen tillhör, kunna tänkas ställa upp på med t.e.x juridisk rådgivning etc,...-eller helt enkelt driva en process åt Linus om det finns en saklig grund, som kan bevisas vill säga. (påstår därmed inte att Linus har fel, men det bör kunna bevisas för att en process skall kunna komma till stånd)
    Mvh/ertho

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

En god arbetsmiljö bör alla få ha

Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.