Wermdö Flistransporter blåste Linus på slutlönen

Åkeri. Det är inte bara Shahab Enferadi som blivit blåst på lön av företaget Wermdö Flistransporter. Linus Mellblom, chaufför från Gävle, har kopplat in både Transport och Kronofogden i försöken att få ut slutlönen på sammanlagt 40 000 kronor.

Linus Mellblom hade det chaufförsjobb som Shahab Enferadi tog över i januari 2017. Deras berättelser är påfallande lika.

Linus anställdes i augusti 2016 och till en början fungerade det bra, berättar han:

– Företaget vill framstå som seriöst och den första tiden kom lönen som den skulle. Men ganska snart började det spåra ur. Åkeriet fick ekonomiska problem och drog av olika kostnader på min lön.

– Bland annat fick jag betala självrisken på 6 000 kronor efter en kollision med ett rådjur. En larmdosa till bilen försvann. Det påstods vara mitt fel och jag fick löneavdrag på 4 000 kronor.

Även Linus Mellblom reagerade över arbetstiderna:

– Jag jobbade måndag till fredag, tio, tolv timmar per dag. Dessutom jobbade jag helger i bland och man förväntades tvätta och meka med bilen på ledig tid, utan betalning.

Linus sa upp sig och slutade den 13 januari, efter bara ett halvår. När slutlönen och semesterersättningen uteblev kopplade han in facket.

– Transport kallade företaget till förhandling, men åkaren förhalade hela tiden. Det gick inte att få till något möte, så min lönefordran har gått till Kronofogden.

Precis som i fallet Shahab Enferadi hotades Linus Mellblom med stämning.

– Åkeriet påstod att jag orsakat skador för uppåt 200 000 kronor, pengar som jag skulle tvingas betala.

Någon stämning har inte kommit och Linus har nytt jobb. Han säger:

– Jag har gått vidare nu och funderar inte så mycket över tiden på Wermdö Flistransporter. Jag väntar på mina pengar. Men det är klart man blir mörkrädd över att det finns sådana här åkare.

Transportarbetaren har gjort nya försök att få kontakt med ansvariga på åkeriet, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ricken kilbäck:
    30 juli, 2017

    Ja fortsätt gräva å namnge det nya bolaget, bra.

  2. Ingvar Mellblom Pappa till Linus:
    30 juli, 2017

    bra att det kommer fram vilka rötägg det finns i branchen

  3. Thomas "ertho" Eriksson:
    28 juli, 2017

    Påstår åkaren att det finns en skuld så bör denne kunna verifiera detta skriftligt om man begär så och det är inte olagligt att be och få det på papper, möjligtvis obekvämt, vilket åkaren nog är införstådd med. Vad är sant i detta? och framförallt vad tänker sig det fackliga förbund, som Linus förmodligen tillhör, kunna tänkas ställa upp på med t.e.x juridisk rådgivning etc,...-eller helt enkelt driva en process åt Linus om det finns en saklig grund, som kan bevisas vill säga. (påstår därmed inte att Linus har fel, men det bör kunna bevisas för att en process skall kunna komma till stånd)
    Mvh/ertho

Lästips:

Transportarbetarens logga

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Alexander Lindblad visar eleverna Nina Kulin och Malva Hedström Nilsson hur ett lyft ska gå till. Båda har valt inriktningen kranbil.

Ett lyft för framtiden

Transportstudenter. Visst har virusrisken stökat till den sista terminen. Men när det handlar om framtiden tvekar inte studenterna på transportprogrammet i Örebro. Det finns jobb!

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona.

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.