Vittnesmål från ombudsmän och regionala skyddsombud

Transportbranschen. Under årens lopp har Transports ombudsmän och regionala skyddsombud hanterat flera fall av sexuella trakasserier, övergrepp och sexistiska kommentarer på arbetsplatserna. Här är en del av vittnesmålen.

”Det värsta jag varit med om är när en ung kvinna utsattes för allvarliga övergrepp av en manlig provanställd. Jag hjälpte skyddsombudet i samtalen med företaget. Vi uppmuntrade kvinnan så att hon gjorde en polisanmälan. Företaget polisanmälde också händelsen och avslutade mannens anställning.”

Regionalt skyddsombud

 

”På en arbetsplats där det skickades nakenbilder var jag med och fick arbetsgivaren att ta tag i detta. Det slutade med att arbetsgruppen delades upp efter kön.”

Regionalt skyddsombud

 

”På två olika arbetsplatser har två olika mellanchefer fått lämna sina arbetsuppgifter efter att jag vänt mig till deras arbetsgivare. I båda fallen handlade det om deras kommentarer, fortsatta intresse och idoga meddelanden till en kvinna trots att de hade blivit avvisade.”

Regionalt skyddsombud

 

”En medlem berättade om en manlig kollega som sökte upp henne på jobbet och hemma. Som gjorde närmanden och uppvaktade henne trots att hon inte ville det. Jag, arbetsledningen och den utsatta konfronterade honom, och när han insåg att polisanmälan hotade valde han att säga upp sig.”

Regionalt skyddsombud

 

”Jag har haft flera fall där kvinnor som jobbar på bensinmack råkat ut för kunder som har tafsat på dem. De utsatta ville inte polisanmäla. Jag samtalade med arbetsgivarna och de var bra. Kunderna stängdes av och fick inte komma till macken.”

Ombudsman

 

”Utsatt själv inom facket? Ja, tyvärr. En och annan man har försökt ta sig friheter och man försöker hålla sig undan vissa personer. Senast tog ledningen tag i det och hade allvarliga samtal med mannen.”

Ombudsman

 

”En medlem berättade om en bekant som var utsatt på en transportarbetsplats. Jag besökte arbetsplatsen och pratade allmänt om jargonger och trakasserier. Hoppas att den utsatta nu ska ta kontakt med mig så att vi kan agera.”

Ombudsman

 

”Jag har haft ett självständigt säsongsjobb i nio år, sju månader per år. Men när jag skulle jobba i en annan arbetsgrupp gjorde männen klart för mig att jag som kvinna inte fick göra någonting, jag blev degraderad, trakasserad och mobbad. Facket hjälper mig, men vi har stött på problem eftersom jag inte har varit tillsvidareanställd och inte längre får säsongsjobben.”

Medlem

”Blir det stopp nu när vi försöker driva hennes ärende via företagshälsovården är diskrimineringsombudsmannen nästa steg.”

Medlemmens ombudsman

 

”Ett manligt tidningsbud förföljde sin kvinnliga kollega fysiskt med sin bil, men också med telefonsamtal, sms, lappar och brev. Han krävde att få åka med henne i bilen. Mannen blev varnad av arbetsgivaren, och vi stöttade kvinnan att göra en polisanmälan. Men det slutade med att kvinnan sade upp sig.”

Regionalt skyddsombud

 

”En manlig chef stoppade in handen mellan en anställds ben. Han sa till henne att han ”skulle känna på materialet på stolen”. Till detta kom oförskämda anspelningar och upprepade sexuella inviter trots att hon sagt nej. Jag konfronterade chefer högre upp och mannen fick en varning. Ett par månader senare, när han hade fortsatt att skriva till kvinnan, blev han avskedad och fick lämna arbetsplatsen på stående fot.”

Ombudsman

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet på två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Kultur
Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.