Close
Tisdagen bjöd på regn och blåst i Visby.
Close
Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?

LO-förbundens egen juristbyrå, LO-TCO Rättsskydd, inledde onsdagen med ett provocerande seminarium.

Budskapet var att det ansvar som staten och arbetsgivarna tidigare tog för att arbetarna åtminstone skulle ha tak över huvudet och något att stoppa i munnen nu stjälpts över på den enskilde individen.

Rättsskyddets jurister Anne Alfredson och Ellinor Gudmundsson förklarade  hur anställningsskyddslagen (las) kom till.

Den infördes 1974, efter en tid av hög arbetslöshet och strukturförändringar på arbetsmarknaden. Statsmakterna ville skydda utsatta arbetstagare och borga för bestående anställningar.

Grunden i las blev fast jobb, alltså tillsvidareanställning, reglerad turordning vid uppsägning, företrädesrätt till återanställning och krav på saklig grund – om en arbetsgivare ville säga upp personal. Provanställning fanns ursprungligen inte och möjligheten till visstidsanställning var starkt begränsad.

Las ifrågasattes av arbetsgivarna redan från start. Under åren som gått har den urholkats genom en flora av visstidsanställningar och undantag i turordningsreglerna.

Anne Alfredson och Ellinor Gudmundsson beskrev hur Arbetsdomstolen (AD) genom en rad domar bidragit till att underminera anställningsskyddet än mer. AD har bland annat slagit fast att arbetsgivare kan hyra in personal, även om det finns uppsagda personer med återanställningsrätt. Domstolen har också öppnat för omreglering av tjänster, så att företag enkelt kan omplacera folk eller skära ner heltider till deltid.

LO-TCO Rättsskydd har tagit fram statistik som ger en bild av konsekvenserna.

År 2016 var:

  • 25 procent av alla anställda i Sverige deltidare.
  • deltider betydligt vanligare bland arbetare än tjänstemän. 33 procent av arbetarna jobbade deltid, mot 21 procent för tjänstemännen.
  • skillnaden stor mellan könen. 53 procent av LO:s kvinnor arbetade deltid. Mot 17 procent för männen.

När det gäller visstider har ökningen varit kraftig. År 1990 hade nio procent av alla anställda tidsbegränsat jobb. 2018 var siffran 21 procent för arbetare. Kvinnorna drabbas värst. En av fyra anställda saknar fast jobb.

Statistiken visar också att 27 procent av de tidsbegränsat anställda saknar ett överenskommet arbetstidsmått.

En del fackförbund är mer utsatta än andra. Inom Kommunals områden har 29 procent av arbetstagarna visstid.

Det brukar heta att visstidstjänster främst erbjuds unga, som kan ha påhugget som inkörsport på arbetsmarknaden. Enligt LO-TCO Rättsskydd var medelåldern på visstidarna i kommuner och landsting 37 år (år 2014).

I dag vill arbetsgivarna ha ännu större flexibilitet. Främst är det turordningsreglerna i las som ifrågasätts.

Dan Holke, chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd, anser att samhället redan vänt upp och ner på den pyramid som gällde på 1800-talet. I toppen fanns arbetaren. I basen arbetsgivaren och staten, som stod för en grundtrygghet – om än torftig.

– I dag är det arbetstagarna som bär risken, sa Holke.

Han anser att utvecklingen kommer att slå tillbaka mot samhället. När människor inte får arbeten som ger försörjning och på sluttampen en rimlig pension, är det staten och skattebetalarna som kommer att tvingas täcka upp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Transportarbetarens logga

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Transportarbetarens logga

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Grillkväll och facksnack hos Transports minsta avdelning

Facket. – Det blir grillning. Även om det regnar! Thomas Gahnström vänder vant hamburgare på gallret. Han är både ombudsman och regionalt skyddsombud på Transports minsta avdelning. Den på Gotland.

Almedalen

”Förläng vår utbildning!”

Bevakning. – Tror ni verkligen att en ordningsvakt klarar att ingripa vid terrordåd som på Drottninggatan, med två timmars utbildning i risk- och hotbildsanalys? Oscar Diaz Sanchez, själv ordningsvakt, fick applåder på Transports seminarium om bevakningsbranschen.

Almedalen

Tystnad råder om arbetsskadorna

Färre och färre arbetstagare får ersättning från arbetsskadeförsäkringen. På 15 år har antalet sjunkit med närmare 70 procent. Sedan 1993 har statens kostnad minskat från elva till tre miljarder kronor.