Avtal 2020

”Vi måste öka trycket på arbetsgivarna”

Åkeri mfl. Efter två dagars förhandlingar för anställda inom åkeri/terminal och renhållning är parterna inte nära nya löneavtal. – Jag är faktiskt bekymrad över hur trögt det går. Vi är i ett läge där vi måste öka trycket på arbetsgivarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Samtidigt rullar förbundets avtalsrörelse vidare.

På onsdag förmiddag inleds förhandlingarna för väktare, ordningsvakter och övriga anställda i bevakningsbranschen. På måndag nästa vecka är det dags för hamnarbetarna.

Parallellt fortsätter Transport förhandla för landets åkerichaufförer och terminalare. Plus miljöarbetarna. Det handlar om två olika avtal och de stora fackliga delegationerna kallas ihop – digitalt – igen på måndag kväll.

Tommy Wreeth konstaterar att gapet alltjämt är påtagligt mellan parterna. En fråga som facket driver både för åkerichaufförer och miljöarbetare gäller en förlängning av lönestegen.

På båda avtalsområdena tar stegen slut efter fyra år i yrket. Facket vill ha ett steg till, en höjning efter sex år.

– För åkerichaufförer får vi ett visst gehör från motparten. Men på miljösidan är det grinigt. Där hävdar motparten att sexårsteget är ett nytt krav vi kastat fram vid förhandlingsbordet. Men till skillnad från industrin är vi fria att föra fram nya krav under hela förhandlingsprocessen.

– Men jag hoppas att vi kan komma överens. Alla våra arbetsgivare vill ju ha större lönespridning, så då är det ju konstigt om man inte vill ha en längre lönestege. En bättre löneutveckling borde göra de lättare att rekrytera och behålla personal.

I de pågående överläggningarna fortsätter Transport driva på för tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö – krav som är prioriterade på alla förbundets avtalsområden.

Förhandlingarna sker med industrins normerande avtal som tung ridå. Den här gången stannade det så kallade märket på 5,4 procent i total löneökning på 29 månader.

Den som vill kan anmärka att det gick sju månader då de gamla avtalen förlängdes. Sju månader då arbetsgivarna slapp undan lönehöjningar. Så i verkligheten handlar det snarare om 5,4 procent på 36 månader, alltså tre år.

De 5,4 procenten i lönelyft ska räknas på de faktiska lönerna som betalas ut på olika avtalsområden.

Under de inledande förhandlingsrundorna har Transport och motparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund i vart fall enats om löneutrymmet för åkeri/terminal och för miljöarbetarna.

Det är en ekvation som kompliceras av att LO och Svenskt Näringsliv förhandlat fram en uppgörelse som förbättrar tjänstepensionen för LO-arbetarna. Ett avtal som LO-förbunden väntas haka på. Det handlar om åldersgränsen då arbetsgivarna börjar betala in pensionspremier. Den sänks etappvis från 25 till 22 år.

Kruxet är att fackförbunden får betala förbättringen med en viss avräkning på de 5,4 procenten.

I industrins uppgörelse höjs lönerna i två steg. Första höjningen är på 3 procent och sker den 1 november 2020. Nästa lönelyft kommer den 1 april 2022. Då räknas lönerna upp med 2,4 procent. (I båda fallen sker en liten reducering för tjänstepensionen.)

Med samma beräkningsgrund blir löneutrymmet för Transports åkerichaufförer och terminalarbetare cirka 815 kronor i lönehöjning från den 1 november 2020. Och ytterligare cirka 638 kronor den 1 april 2022. (Då har förbättringen av avtalspensionen kostat strax över 0,3 procent av de totalt 5,4 procenten.)

För miljöarbetarna är det utgående lönerna något högre. Det gör att löneutrymmet också blir några kronor större.

Första höjningen beräknas ge runt 827 kronor och den andra, i april 2022, ett påslag på drygt 660 kronor. (Även här har avtalspensionen kostat runt 0,3 procent.)

Tommy Wreeth skickar in en brasklapp:

– I förhandlingar får man ge och ta. Om medlemmarna vill ha förbättringar, exempelvis en extra satsning på ob, utöver de normala höjningarna, säger inte arbetsgivarna automatisk nej. Men de kräver avräkning på löneutrymmet. Det gör att lönehöjningarna kan bli lite annorlunda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Transportarbetarens logga

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

Avtal 2020
Göteborgs hamn

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Avtal 2020
Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.

Avtal 2020

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

Avtal 2020
Freddy Welle

Avtal klart för åkerichaufförer och terminalarbetare

(Uppdaterad) Åkeri. Avtalet är klart för Transports största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare. Uppgörelsen är på 29 månader och ger totalt 5,4 procent i lönelyft. Minus en mindre avräkning för en rejäl förbättring av avtalspensionen.

Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn

”Med ett fackförbund blir hamnarbetarna starkare!”

Hamn. – Domen från Arbetsdomstolen visar tydligt vilket begränsat inflytande Hamnarbetarförbundet har över löner och andra anställningsvillkor. Det bästa deras medlemmar kan göra efter bakslaget är att gå med i Transport. Ett enat kollektiv blir starkare!

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Avtal 2020
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Ett steg närmare nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. En lönehöjning på drygt 1 630 kronor, förbättrad avtalspension och ett 29 månader långt avtal där sista året kan sägas upp. Så långt är Transport och Sveriges Hamnar i princip överens i de pågående stuveriförhandlingarna.

Avtal 2020

Stuveriförhandlingarna återupptas på tisdagen

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt stuveriavtal är pausade till tisdagen. – Under måndagen mötte vi arbetsgivarna ett par timmar och vi har inte hunnit mycket längre än att dra upp riktlinjerna för de fortsatta förhandlingarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020
Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

Avtalsförhandlingar i gång för landets 3 000 hamnarbetare

Hamn. Tryggare anställningar och en garanti för att automatiserade arbetsuppgifter, som krankörning från kontoret, ska utföras av hamnarbetare. Det är krav som Transport har med sig när stuveriförhandlingarna startade på måndagen.

Domstol avgör lön för reklamutdelare

Lön. Reklamutdelarna måste sortera 3 200 bilagor i timmen för att anses prestera normalt. Det bestämde arbetsgivaren utan att fråga facket. Ett par medlemmar reagerade och nu ska frågan upp i Arbetsdomstolen.

Avtal 2020

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Corona

Sveriges Åkeriföretag ställer in sina YKB-kurser

Åkeri. Chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB) hänger i luften. I väntan på besked från EU:s politiker om eventuell dispens från kraven på fortbildning ställer Sveriges åkeriföretag nu in alla sina YKB-kurser fram till julafton.