Västerås flygplats. Foto: Justina Öster
Close
Västerås flygplats.
Close

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Så säger Transportklubbens ordförande, Fredrik Gustavsson, efter gårdagens maraton-debatt om framtiden för Västerås flygplats. Turerna har varit många och debatten har svallat kring kommunstyrelsens tidigare beslut att lägga ner flygplatsen den 31 december 2022.

Avgörandet skulle ha fällts i stadens högsta instans, kommunfullmäktige, redan i somras. Men överklaganden och hård kritik från oppositionen gjorde att beslutet sköts fram till i går, den 3 september. Argumenten mot att bevara flygplatsen handlar bland annat om att förbättra miljön och satsa på grönare transporter. Liksom att verksamheten dragits med underskott i flera år.

Den nästan tolv timmar långa debatten sändes live, via länk, och pågick ända till 18 minuter i fyra på fredagsmorgonen. Då hade de styrande partierna, S, L och MP, med stöd av V, utlovat en folkomröstning.

Fredrik Gustavsson, Västerås flygplats. Foto: Justina Öster
Transportklubbens Fredrik Gustavsson. Foto: Justina Öster

Transportarbetaren når flygplatsarbetaren Fredrik Gustavsson i hemmet, innan han ska gå på sitt skift klockan 12.

– Lite trött är jag och har inte hunnit prata med mina kollegor än. Men det kommer jag självklart att göra när jag kommer till jobbet. Om fler satt uppe och följde debatten vet jag inte, men det kändes väldigt bra att vara med och lyssna.

Frågan har hängt över de totalt 50 anställda på flygplatsen (både kollektivare och tjänstemän) över semestrarna. Under coronapandemin har terminalområdet också använts för att tillverka plastförkläden, och lagra och transportera ut skyddsmaterial som handsprit, visir och handskar till vård och omsorg.

Kommunalrådet Anders Teljebäck (S) säger till Vestmanlands Läns Tidning  (VLT) att de styrande respekterar att en folkomröstning ska hållas och lovar att inte lägga ner flygplatsen förrän resultatet är klart. Han tillägger:

– Men vi vet ännu inte hur många som kommer att delta. Sådant spelar roll, även om jag tycker att man ska respektera folkviljan.

Fredrik Gustavsson välkomnar beskedet.

– En folkomröstning är det bästa man kan göra och låta folket bestämma i frågan. Det är riktig demokrati.

Men det är inte säkert att stadens styrande respekterar resultatet av folkomröstningen. Ser du löftet som ett spel för gallerierna?

– Teljebäcks muntliga löfte att inte påbörja avvecklingen före folkomröstningen är ändå en ljuspunkt. Medborgarna får säga sitt, svarar Fredrik Gustavsson.

Efter att ha lyssnat på debatten är hans uppfattning att det underlag som ligger till grund för en nedläggning är otillräckligt.

– Regionen (tidigare landstinget) är inte tillfrågad. Det är av yttersta vikt att alla får komma med sina argument. I debatten framkom inte heller varför det är så bråttom. Och ingen kunde svara på vad som händer efteråt, i fall flygplatsen läggs ner. Det är häpnadsväckande.

Fredrik Gustavsson pekar på förlusten av arbetstillfällen, även för kringverksamheten, flygskolorna och ambulansflyget.

– Vi ser det som en nedmontering av Västerås och vill att politikerna stannar upp och drar frågan ett varv till. För att få svar på alla obesvarade frågor. Det är demokrati, anser han.

När klubban föll i kommunfullmäktige hade 32 ledamöter röstat för att lägga ner flygverksamheten, medan 29 var emot. C-förslaget, att inte fatta beslut om nedläggning innan folkomröstningen genomförts, vann inget gehör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

UPS hotas av vite för usel arbetsmiljö vid Sturupterminalen

Terminal. Den manuella pakethanteringen på UPS terminal vid Sturup är extremt tung och slitsam, med överhängande risk för arbetsskador. Det är fack och myndigheter överens om. Nu drämmer Arbetsmiljöverket till med ett vitesföreläggande på 600 000 kronor. Om UPS inte vidtar åtgärder.

1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

Kenneth Malmberg står vid en cykelöverfart som renhållningsarbetarna måste backa över. ”Vi har inte gjort en enda riskbedömning”, säger han.

Skyddsombuden på Suez Malmö hoppar av i protest

Miljöarbetare. Transports skyddsombud på Suez i Malmö anser sig ha blivit motarbetade av arbetsgivaren. – Vi har slagit oss blodiga. Vi har verkligen försökt, säger Kenneth Malmberg, före detta huvudskyddsombud.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Missnöjet pyr bland Foodoras bud

Matbud. Godtyckliga uppsägningar, borttagna arbetspass och otrygghet vid sjukdom. Buden på Foodora har mycket de är missnöjda med.

Striden om las

Transportarbetarna: Det här är viktigast att värna i las

Arbetsrätt. De anställdas trygghet går först för förbundet. Vad som är viktigast att bevara och förbättra i anställningsskyddet kan skilja sig. Transportarbetaren ställde frågan: Vad som är viktigast för just ditt område eller din arbetsplats?

LO-borgen. Foto: Shutterstock

Las-förhandlingarna kraschade i natt

Arbetsrätt. Det blev inget avtal om ändringar i anställningsskyddet. Nattens förhandlingar mellan fack och arbetsgivare kraschade. Nu hotar regeringskris.

Lättare att sparka anställda

Arbetsrätt. Det blir enklare för arbetsgivare att välja vem som ska sägas upp. Det blir billigare att säga upp den som arbetsgivaren vill bli av med. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades den 1 juni.

Kollektivavtal

Snart skarpt läge i avtalsrörelsen

Lönerörelsen. Retroaktiv lön och korta avtal. Det är Transports prioriteringar i avtalsrörelsen, som åter rullat i gång. Först ut att förhandlas är kollektivavtalet för lastbilschaufförer och terminalare. En första sittning med arbetsgivarparten är planerad till slutet av oktober.

Skyddsombud stoppar farlig sophämtning

Miljö. Förra husägaren drog ut sopkärlet till vägen, men den nya vägrar. Inför risken att backande miljöarbetare ska hamna i diket har Transports regionala skyddsombud stoppat hämtningen vid huset, utanför Skurup.

Extremt år för a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa har lyckats hålla nere den tid arbetslösa får vänta på ersättning. Men både tillströmning av nya medlemmar och många arbetslösa har gjort trycket extremt hårt.

Göteborgs hamn

Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.