Close
Transports internationella chef, Peter Lövkvist, och Enrique Rial Gonzalez, ordförande i Loomis företagsråd.
Close

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

I mitten av 1990-talet fattade EU beslut om Europeiska företagsråd (EWC). Målet var att underlätta fackligt samarbete i koncerner som verkar i flera länder.

Värdeföretaget Loomis bildade ett EWC för omkring tio år sedan. Precis som i andra företagsråd ingår representanter från både arbetsgivare och arbetstagare.

Flera av de totalt 14 fackliga rådsledamöterna berättar att verksamheten haltar.

Enrique Rial Gonzalez är EWC-ordförande och facklig representant från det spanska facket UGT. Han ingår också i rådets exekutivkommitté, ett slags arbetsutskott.

– Den största bristen är att Loomis inte ger oss den information vi har rätt till. I stället för att redovisa uppgifter om exempelvis ekonomi, finansiell ställning, ägarförhållanden, uppköp och marknadsstrategier så hänvisar företaget till sin hemsida. Raka frågor bemöts med att företaget följer alla lagar och regler.

– Man skyller på saker som aktieägarna och sekretessen i aktiebolagslagen när man vägrar berätta. Det har gjort att de fackliga ledamöterna ser de återkommande EWC-mötena som meningslösa.

Transportarbetaren träffar Rial Gonzalez på Transports förbundskontor i Stockholm. Han och de övriga som ingår i exekutivkommittén har samlats för att diskutera strategier för att få Loomis att följa avtalet, som noga reglerar vilken insyn facket ska ha.

– Utvecklingen har stått still i Loomis företagsråd. Vi behöver en nystart, sammanfattar han. Vi överväger att starta ett nätverk så att de fackliga representanterna lättare kan utbyta erfarenheter.

I Sverige har kontanthanteringen minskat kraftigt på senare år. Hur ser det ut i övriga Europa, USA och Sydamerika där Loomis är en stor aktör?

Transports internationella chef, Peter Lövkvist, var också med på exekutivkommitténs möte:

– Globalt sett har det aldrig funnits så mycket kontanter som nu. Värdehanteringen växer fortfarande på vissa marknader. I Skandinavien har den gått ner. Vi ligger i framkant när det gäller kortbetalning.

Transportarbetaren har sökt Loomis och fått en skriftlig kommentar, som återges något förkortad:

Vi känner inte alls igen den beskrivning artikeln ger av samtalsklimatet i vårt EWC. Vi kan bara konstatera följande:

  • Vi genomför årligen våra EWC möten som varar under tre dagar, inklusive förberedelser, genomförande och uppföljning.
  • Dessa EWC:n föregås av förmöten några månader innan med exekutivkommittén för att planera upplägg och innehåll.
  • Sedan några år tillbaka så har vi – på medarbetarföreträdarnas förslag – ändrat agendaupplägget. De första två timmarna av mötet har vi ett s k ”öppet forum” där medarbetarföreträdarna får möjlighet att lyfta de frågor de önskar till Loomis koncernledning. Dessa frågor har de haft möjlighet att tillsammans förbereda dagen innan på den gemensamma förberedelsedagen. Vår bild är att såväl medarbetarföreträdare och ledning har uppskattat denna informella och spontana dialog.
  • Det faktum att vi är ett börsnoterat bolag gör att vi måste följa de regler som gäller vad avser kurspåverkande information och insiderregler. Detta förhindrar oss att kommentera vissa frågor vilket vi sakligt förklarat för medarbetarrepresentanterna.
  • Såväl koncernchef, Finanschef, HR-chef, miljöchef, Produktchefer samt ledning för det land där vi håller mötet från år till år medverkar och avsätter heldagar för EWC då vi anser att detta är ett av flera viktiga forum för att skapa dialog och utbyte.
  • Under resterande eftermiddag och kväll informerar samtliga dessa ledande befattningshavare om strategier, finansiella resultat, projektinitiativ inom en mängd olika europeiska områden där det också ges möjlighet att ställa frågor och föra en dialog.
  • Baserat på er artikel kommer vi att inleda en dialog med Enrique och exekutivkommittén kring de skillnader som vi uppfattar framkommer i artikeln och hur vi hittills – beskrivet i punkterna ovan – har uppfattat vårt interna upplägg och samtalsklimat.

Mårten Lundberg
CHRO (HR-chef) Loomis

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oskar Pihlqvist och Erika Backler Swärdh

Surrning kan rädda många hamnjobb

Helsingborgs hamn. Automatiseringen kommer att påverka hamnjobben. Därför lägger Transport mycket krut på ”lashing”-frågan. Helst vill förbundet få den reglerad i det nya kollektivavtalet.

Transportarbetarens logga

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

Transportarbetarens logga

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.