Close
Transports internationella chef, Peter Lövkvist, och Enrique Rial Gonzalez, ordförande i Loomis företagsråd.
Close

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

I mitten av 1990-talet fattade EU beslut om Europeiska företagsråd (EWC). Målet var att underlätta fackligt samarbete i koncerner som verkar i flera länder.

Värdeföretaget Loomis bildade ett EWC för omkring tio år sedan. Precis som i andra företagsråd ingår representanter från både arbetsgivare och arbetstagare.

Flera av de totalt 14 fackliga rådsledamöterna berättar att verksamheten haltar.

Enrique Rial Gonzalez är EWC-ordförande och facklig representant från det spanska facket UGT. Han ingår också i rådets exekutivkommitté, ett slags arbetsutskott.

– Den största bristen är att Loomis inte ger oss den information vi har rätt till. I stället för att redovisa uppgifter om exempelvis ekonomi, finansiell ställning, ägarförhållanden, uppköp och marknadsstrategier så hänvisar företaget till sin hemsida. Raka frågor bemöts med att företaget följer alla lagar och regler.

– Man skyller på saker som aktieägarna och sekretessen i aktiebolagslagen när man vägrar berätta. Det har gjort att de fackliga ledamöterna ser de återkommande EWC-mötena som meningslösa.

Transportarbetaren träffar Rial Gonzalez på Transports förbundskontor i Stockholm. Han och de övriga som ingår i exekutivkommittén har samlats för att diskutera strategier för att få Loomis att följa avtalet, som noga reglerar vilken insyn facket ska ha.

– Utvecklingen har stått still i Loomis företagsråd. Vi behöver en nystart, sammanfattar han. Vi överväger att starta ett nätverk så att de fackliga representanterna lättare kan utbyta erfarenheter.

I Sverige har kontanthanteringen minskat kraftigt på senare år. Hur ser det ut i övriga Europa, USA och Sydamerika där Loomis är en stor aktör?

Transports internationella chef, Peter Lövkvist, var också med på exekutivkommitténs möte:

– Globalt sett har det aldrig funnits så mycket kontanter som nu. Värdehanteringen växer fortfarande på vissa marknader. I Skandinavien har den gått ner. Vi ligger i framkant när det gäller kortbetalning.

Transportarbetaren har sökt Loomis och fått en skriftlig kommentar, som återges något förkortad:

Vi känner inte alls igen den beskrivning artikeln ger av samtalsklimatet i vårt EWC. Vi kan bara konstatera följande:

  • Vi genomför årligen våra EWC möten som varar under tre dagar, inklusive förberedelser, genomförande och uppföljning.
  • Dessa EWC:n föregås av förmöten några månader innan med exekutivkommittén för att planera upplägg och innehåll.
  • Sedan några år tillbaka så har vi – på medarbetarföreträdarnas förslag – ändrat agendaupplägget. De första två timmarna av mötet har vi ett s k ”öppet forum” där medarbetarföreträdarna får möjlighet att lyfta de frågor de önskar till Loomis koncernledning. Dessa frågor har de haft möjlighet att tillsammans förbereda dagen innan på den gemensamma förberedelsedagen. Vår bild är att såväl medarbetarföreträdare och ledning har uppskattat denna informella och spontana dialog.
  • Det faktum att vi är ett börsnoterat bolag gör att vi måste följa de regler som gäller vad avser kurspåverkande information och insiderregler. Detta förhindrar oss att kommentera vissa frågor vilket vi sakligt förklarat för medarbetarrepresentanterna.
  • Såväl koncernchef, Finanschef, HR-chef, miljöchef, Produktchefer samt ledning för det land där vi håller mötet från år till år medverkar och avsätter heldagar för EWC då vi anser att detta är ett av flera viktiga forum för att skapa dialog och utbyte.
  • Under resterande eftermiddag och kväll informerar samtliga dessa ledande befattningshavare om strategier, finansiella resultat, projektinitiativ inom en mängd olika europeiska områden där det också ges möjlighet att ställa frågor och föra en dialog.
  • Baserat på er artikel kommer vi att inleda en dialog med Enrique och exekutivkommittén kring de skillnader som vi uppfattar framkommer i artikeln och hur vi hittills – beskrivet i punkterna ovan – har uppfattat vårt interna upplägg och samtalsklimat.

Mårten Lundberg
CHRO (HR-chef) Loomis

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Transportarbetarens logga

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Oskar Pihlqvist och Erika Backler Swärdh

Surrning kan rädda många hamnjobb

Helsingborgs hamn. Automatiseringen kommer att påverka hamnjobben. Därför lägger Transport mycket krut på ”lashing”-frågan. Helst vill förbundet få den reglerad i det nya kollektivavtalet.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.