Var är brudarna?

Bland medlemmarna är 16 av 100 kvinnor. I den högsta ledningen – idel män. Transport når inte upp till LO-förbundens eget krav att beslutsfattarnas kön ska motsvara könsfördelningen i hela facket. – Det tar sin tid att städa bort all gammal grabbkultur i det här förbundet. Men vi har kommit en bra bit på väg, säger Karin Peterson, en av två kvinnor i Transports förbundsstyrelse.

Den 8 mars närmar sig, och inför kvinnodagen brukar företag, fackförbund och andra organisationer får sin könsbalans skärskådad. Tidningen Arbetet konstaterar i dag att IF Metall är det enda LO-förbundet som på central nivå lever upp till LO:s eget krav om kvinnor på viktiga poster – ett krav som har gällt i 16 år.

Kravet – eller målet som det ibland uttrycks – är att fackets ”alla beslutfattande positioner eller andra positioner” könsmässigt ska spegla medlemskåren. Det vill säga Transport som har 16 procent kvinnor bland medlemmarna ska ha minst 16 procent kvinnor i den högsta ledningen, i förbundets styrelse, i förhandlingsdelegationen, i avdelningsstyrelserna och i varje sektions- eller klubbstyrelse.

Transport lever upp till kravet och mer där till när det gäller andelen kvinnor i förbundets förhandlingsdelegation. Däremot finns det inte en enda kvinna bland ombudsmännen med förhandlingsansvar, framgår det av Arbetets kartläggning.

Och även om andelen kvinnor är noll även i förbundsledningens trojka når facket nästan upp till kravet när det gäller förbundsstyrelsen. I fackets högsta beslutande organ (mellan kongresserna) sitter Karin Peterson, ombudsman i Göteborg, och Lotta Larsson, ombudsman i Halmstad, plus elva män. Kvinnoandelen är 15 procent.

– Helt ärligt, kommenterar Karin Peterson, Transport jobbar över huvud taget inte med det här. Det är och har alltid varit den mest kvalificerade som har gällt, och inte en enda gång har jag hört att ”nu måste vi hitta en kvinna”.

Hon konstaterar att det därför krävs en satsning på kvinnor för att fler ska komma fram. De måste fångas upp, utbildas och lyftas till ansvarsposter på olika nivåer.

– Det har kommit fler och fler bland de lokala ombudsmännen de senaste åren, säger hon. Och jag tycker att det satsas mer på att hitta bra kvinnor i den del av förbundsledningen som hanterar organisering och facklig-politisk verksamhet.

Karin Peterson, när får Transport en kvinna som förbundsordförande?

– Åh, det hade varit roligt! Det händer inte vid den närmaste kongressen i alla fall, det måste bli någon som har varit i en ledande position ett tag … och det har vi inte 2017.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.