Var är brudarna?

Bland medlemmarna är 16 av 100 kvinnor. I den högsta ledningen – idel män. Transport når inte upp till LO-förbundens eget krav att beslutsfattarnas kön ska motsvara könsfördelningen i hela facket. – Det tar sin tid att städa bort all gammal grabbkultur i det här förbundet. Men vi har kommit en bra bit på väg, säger Karin Peterson, en av två kvinnor i Transports förbundsstyrelse.

Den 8 mars närmar sig, och inför kvinnodagen brukar företag, fackförbund och andra organisationer får sin könsbalans skärskådad. Tidningen Arbetet konstaterar i dag att IF Metall är det enda LO-förbundet som på central nivå lever upp till LO:s eget krav om kvinnor på viktiga poster – ett krav som har gällt i 16 år.

Kravet – eller målet som det ibland uttrycks – är att fackets ”alla beslutfattande positioner eller andra positioner” könsmässigt ska spegla medlemskåren. Det vill säga Transport som har 16 procent kvinnor bland medlemmarna ska ha minst 16 procent kvinnor i den högsta ledningen, i förbundets styrelse, i förhandlingsdelegationen, i avdelningsstyrelserna och i varje sektions- eller klubbstyrelse.

Transport lever upp till kravet och mer där till när det gäller andelen kvinnor i förbundets förhandlingsdelegation. Däremot finns det inte en enda kvinna bland ombudsmännen med förhandlingsansvar, framgår det av Arbetets kartläggning.

Och även om andelen kvinnor är noll även i förbundsledningens trojka når facket nästan upp till kravet när det gäller förbundsstyrelsen. I fackets högsta beslutande organ (mellan kongresserna) sitter Karin Peterson, ombudsman i Göteborg, och Lotta Larsson, ombudsman i Halmstad, plus elva män. Kvinnoandelen är 15 procent.

– Helt ärligt, kommenterar Karin Peterson, Transport jobbar över huvud taget inte med det här. Det är och har alltid varit den mest kvalificerade som har gällt, och inte en enda gång har jag hört att ”nu måste vi hitta en kvinna”.

Hon konstaterar att det därför krävs en satsning på kvinnor för att fler ska komma fram. De måste fångas upp, utbildas och lyftas till ansvarsposter på olika nivåer.

– Det har kommit fler och fler bland de lokala ombudsmännen de senaste åren, säger hon. Och jag tycker att det satsas mer på att hitta bra kvinnor i den del av förbundsledningen som hanterar organisering och facklig-politisk verksamhet.

Karin Peterson, när får Transport en kvinna som förbundsordförande?

– Åh, det hade varit roligt! Det händer inte vid den närmaste kongressen i alla fall, det måste bli någon som har varit i en ledande position ett tag … och det har vi inte 2017.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.